Hoi allemaal
Ik wil een hijsstudie uitvoeren in solidworks voor een deel waarop een ander wordt geplaatst. Ik verdeelde ook de massa van het bovenste deel over de 4 steunen en voegde 4 lashijsringen toe die in Norelem 3D zijn gemaakt.
Mijn zorg komt voort uit de overweging van deze hijsringen. Binnen het ontwerpbureau wordt aangenomen dat deze ringen niet opnieuw worden berekend, omdat ze al door de fabrikant op maat zijn gemaakt, hoeven ze niet door het berekeningsvak te gaan. Als gevolg hiervan weet ik niet echt hoe ik de belasting moet toepassen... een equivalent van de kracht van elke trekstreng op het contactoppervlak van de las? Een kracht op afstand? Voor mij is het niet goed omdat we er geen rekening mee houden dat de las zowel in compressie aan de bovenkant als in spanning aan de onderkant zal zijn... Hoe dan ook, dit alles om te zeggen dat ik niet weet of ik de "maak stijve" functie die ik op elke ring heb toegepast, kan vertrouwen. Heeft dit invloed op de verplaatsing van deze laatste tijdens de berekening? Ik heb een ietwat vreemd beeld bij het resultaat als ik dit doe...
Als je een betere methode hebt om aan te bevelen, ben ik er helemaal voor.
Op dit moment was de methode van de persoon die ik op korte termijn verving, om krachten of massa's op afstand uit te oefenen op het niveau van contact met andere elementen, en om het hele of een deel van het model te blokkeren met vliegtuigsteunen om te voorkomen dat het in "grote verplaatsingen" zou gaan tijdens een lifting in berekening (ik stel me een oude lade voor, zo werd mij verteld). Maar het lijkt me een beetje... wankel.
fer_levage.zip