Als onderdeel van mijn telewerkstage moet ik Abaqus gebruiken. Om dit te doen, heeft het bedrijf waar ik stage loop me een licentiesleutel gegeven en hebben we een VPN opgezet zodat deze licentie het netwerk van het bedrijf herkent. Soms kan ik de software echter niet meer openen, blijkbaar vanwege licentieproblemen, wanneer er niets is dat wijst op een netwerkfout en de software niet wordt gebruikt. De foutmeldingen verschijnen uiterst heimelijk in de zwarte doos voordat deze sluit, maar het is me toch gelukt om een foto van deze melding te maken, die ik op de pc plaats. De 2e foto komt overeen met dezelfde foutmelding, maar na het opnieuw opstarten van mijn computer.
Het probleem lijkt zichzelf na een paar uur op te lossen, maar ik zit nog steeds enkele uren vast in mijn werk, dus ik had graag willen weten wat ik moest doen als dit probleem zich opnieuw voordoet.
Uit het bericht meen ik af te leiden dat het aantal gelijktijdige gebruikers beperkt is, en dat tegen de tijd dat je verbinding probeert te maken, het al bereikt is en daarom toegang weigert... Totdat een gebruiker een paar uur later uitlogt.
Moraal: de lijn behoort toe aan degenen die vroeg opstaan.
Vriendelijke groeten
PS: Ik geef aan dat ik Abaqus absoluut niet ken en dat dit slechts een gok van mijn kant is. Neem contact op met uw bedrijf; Het antwoord dat het u zal geven, zal veel betrouwbaarder zijn.
Na een gesprek met mijn tutor lijkt het erop dat ik de enige in het bedrijf ben die Abaqus gebruikt. Er is dus geen risico dat een andere gebruiker licenties gebruikt wanneer ik de software wil starten.
Er werd mij uitgelegd dat dit een kwestie is van licentietokens. Het bedrijf heeft er 5 en voor de lancering van de interface zijn er 4 nodig. Dit is een van de redenen waarom ik geen berekening kan starten vanuit de interface.
Wat hier vreemd is, is dat er 4 tokens lijken te worden gebruikt terwijl ik niets open heb staan...
Sinds vanochtend is het na de lancering van een berekening dat het probleem opnieuw is opgedoken. Meestal verschijnen bestanden die aangeven dat de berekening op de achtergrond wordt uitgevoerd, maar hier niets. In plaats daarvan verschijnt er een .log bestand met het volgende bericht ("Hinge1234" is de naam van de berekening die ik ben gestart):
Analyse geïnitieerd op basis van de gevestigde producten van SIMULIA Abaqus JOB Hinge1234 Abaqus 3DEXPERIENCE R2019x "standaard" licentieaanvraag in de wachtrij voor de licentieserver op 192.168.1.254. Totale tijd in wachtrij: 0 seconden. "standaard" licentieaanvraag in de wachtrij voor de licentieserver op 192.168.1.254. Totale tijd in de wachtrij: 30 seconden. "standaard" licentieaanvraag in de wachtrij voor de licentieserver op 192.168.1.254. Totale tijd in de wachtrij: 60 seconden. "standaard" licentieaanvraag in de wachtrij voor de licentieserver op 192.168.1.254. Totale tijd in de wachtrij: 90 seconden. "standaard" licentieaanvraag in de wachtrij voor de licentieserver op 192.168.1.254. Totale tijd in de wachtrij: 120 seconden. "standaard" licentieaanvraag in de wachtrij voor de licentieserver op 192.168.1.254. Totale tijd in de wachtrij: 150 seconden.
Dit bestand wordt elke 30 seconden vernieuwd alsof het op licenties wacht...
Het opnieuw opstarten van mijn pc verandert niets aan het probleem dat, in tegenstelling tot de vorige keren, zichzelf niet corrigeert...
192.168.1.254 is het IP-adres van uw machine neem ik aan? Hoe zit het met een ander IP-adres (laten we zeggen 4 in plaats van 254) en/of een automatisch IP-adres?
In feite werk ik aan het telewerken, dus om Abaqus te kunnen gebruiken, moest het bedrijf mij de licentie geven. Maar deze licentie werkt alleen op het netwerk van het bedrijf. Ik moest dus een VPN-kanaal installeren. Ik kan Abaqus dus alleen starten als de VPN is ingeschakeld.