Dynamische weergave van het zwaartepunt

Hallo @ allemaal en @ allemaal

Als ik vraag naar het zwaartepunt van een set, wordt dat goed weergegeven en kan ik aan de massa-eigenschappen zien dat de XYZ-coördinaten werken.

Omdat assemblage een ingewikkelde kinematica is, zou ik graag willen dat de coördinaten permanent worden weergegeven.
Vandaag heb ik een schets gemaakt die me deze coördinaten geeft, het enige probleem is dat ik het niet de hele tijd kan zien.
a) je moet opnieuw bouwen zodat de nieuwe coördinaten worden weergegeven, open dan de schets om de nummers (of eigendom van de CM) te hebben

Bij de uitvinder van 12 jaar geleden (lang voordat de CM in SW bestond) verschenen de afmetingen dynamisch op het scherm (als een scrollende teller).

Ik kon niets vinden in de online of op het net hulp voor SW.

Ik kan niet vinden hoe ik sensoren moet plaatsen (om te zien of dit de oplossing is)
https://help.solidworks.com/2020/french/SolidWorks/sldworks/t_Sensors_Creating.htm?id=6e0144124e75446da1e3a5334703b005#Pg0

Heb je een truc of macro die dat zou kunnen doen.

Vriendelijke groeten

1 like

Goedenavond @Zozo_mp ,

De bijgevoegde macro biedt de weergave van de coördinaten van de CdG van een assemblage automatisch, na een beweging van een of meer componenten, als reactie op een gebeurtenis van het type " swAssemblyComponentMoveNotify2 " (pfff...) verzonden door SolidWorks.

image

Alvorens de positie van de CdG te bepalen, moet SolidWorks noodzakelijkerwijs de assemblage opnieuw opbouwen om de geometrie bij te werken. Gezien deze vertraging kan de weergave van de gewijzigde coördinaten niet continu worden gedaan naarmate de beweging vordert, dit is alleen mogelijk wanneer de beweging is voltooid.

Om dezelfde reden is de mogelijkheid om rekening te houden met andere gebeurtenissen (verandering van een dimensie, een beperking, enz.) uitgesloten als gevolg van opeenvolgende en snel ondraaglijke stilstandtijden.
De knop " Berekenen " aan de rechterkant van het venster biedt de gebruiker de mogelijkheid om de CoG op elk gewenst moment opnieuw te berekenen.

Vriendelijke groeten.

CenterDeGravite.swp (98.5 KB)

7 likes

Dank je wel @m_blt

Ik kijk en houd je op de hoogte van het resultaat.
Zelfs als ik op berekenen moet klikken, zal dit sneller gaan dan Ctrl B " rebuild " + Ctrl M (weergave van massa-eigenschappen) + Esc om weer op het scherm te komen.

Er is geen verandering van kant, alleen een rotatie met onderdelen die tijdens de rotatie bewegen en daardoor de positie van de CM veranderen

Vriendelijke groeten

1 like

Oeps!
Kunt u mij vertellen in welke map ik de SWP moet plaatsen, zodat deze zichtbaar en bruikbaar is in SW

Bedankt

1 like

Goedenavond

Het macrorecord doet er niet toe...
Het meest praktisch is een persoonlijke map waarin u macro's kunt opslaan om ze gemakkelijk terug te vinden.

In gebruik is het belangrijk om het vanuit SolidWorks te kunnen activeren door het te associëren met een knop die in de macrowerkbalk (of een andere werkbalk) is geplaatst.
Aanpasbare knop voor onmiddellijke herkenning (zie video).

4 likes

Dank je wel @m_blt

Uitstekend antwoord! Het werkt perfect, zelfs als het een beetje achterblijft :wink:

Vriendelijke groeten