Een tekening op ware grootte weergeven

Hoi allemaal

Weet jij hoe je een tekening op een schaal van 1:1 instelt?

Dit is erg handig bij het tekenen van grote plannen om de grootte van de elementen te realiseren.

Door een beetje te zoeken vond ik een aantal vergelijkbare onderwerpen:

http://grabcad.com/questions/zooming-a-part-to-real-size-in-solidworks-with-a-hotkey

https://forum.solidworks.com/message/70059

Macro's werken goed, maar alleen voor 3D-onderdelen en niet voor tekeningen, suggesties?

Bedankt!

Hallo

Klik met de rechtermuisknop op de tekening, eigenschap en schaal 1:1.

3 likes

Onze vriend @ ad.be zei het allemaal, dit is de oplossing

om op een echte schaal te zijn (neem veel plakband ;-D)

@+ ;-)

Om de info van @ad.be compleet te maken, is het in je eigen belang om een documentsjabloon te maken op schaal 1:1.

Om er zeker van te zijn, zou ik persoonlijk in een hoek de annotatie van de SW-Scale-weergave toevoegen.

echelle_1-1_mep.png

Bedankt voor je snelle antwoorden, maar ik heb moeite om mezelf uit te drukken.

Het wijzigen van de schaal van een weergave van een plan is inderdaad geen onbekende taak, waar ik naar op zoek ben, is hoe ik het plan op een schaal van 1:1 ten opzichte van het scherm kan weergeven. Dat wil zeggen dat ik een toets kan indrukken en dat de zoom zich aanpast zodat de tekening op het scherm wordt weergegeven zoals deze eruit komt te zien wanneer deze wordt afgedrukt. Dus bijvoorbeeld voor een A4 zou ik een vel papier voor mijn scherm moeten kunnen leggen om het formaat te vergelijken.

Zie je?

Bedankt!

met................... Invoeging/Functie/Schaal... Dat zou je vraag moeten beantwoorden

@+ ;-)

1 like

Insert/Malls/Scale is een functie voor een onderdeel, niet voor een tekening. En nogmaals, ik heb het over schermweergavezoom, niet over kamerschaal!

Ik weet niet zeker of zoiets mogelijk is (je zou rekening moeten houden met de schermresolutie van het scherm), maar als het haalbaar is, ben ik er helemaal voor.

1 like

Hallo

Sinds het begin van de CAD en vervolgens de CAD werd deze vraag al gesteld en is deze altijd gesteld. Er wordt niet positief gereageerd op uw verzoek. Inderdaad, afhankelijk van de grootte van de schermen, de verschillende resoluties, de veelheid aan grafische kaarten, de grootte van het venster waarin de applicatie wordt geopend, enz., is er geen software die u kan voorzien van het scherm om op het scherm te schalen (waarmee we bedoelen Voorbeeld: een entiteit met een afmeting van 100mm, als we die direct op het scherm meten met een liniaal moeten we 100mm vinden, toch?). Bovendien zou het niet werken voor onderdelen die niet uit het scherm komen!

Vriendelijke groeten

4 likes

Om de grootte van de elementen te realiseren, meet je bijvoorbeeld de hoogte van je scherm,

Teken vervolgens een lijn van dezelfde lengte (als de gemeten hoogte) op de plattegrond.

Zoom in om de uiteinden van de lijn af te stemmen op de hoogte van het scherm...

Tot slot een gedeelte om de tekening te "verkennen"...

Het is doe-het-zelf, maar het werkt!

Juist mijn vraag was er om dit "geknutsel" te voorkomen. Wat me verbaast in wat je zegt, is dat de gepresenteerde macro's heel goed werken voor dezelfde bewerking, maar op onderdelen: je moet het scherm bij het eerste gebruik kalibreren, en wanneer je de macro start, wordt het onderdeel gezommd om op volledige grootte te worden weergegeven.

Dit werkt echter niet goed met een tekening, en ik dacht dat we deze macro misschien kunnen aanpassen om ook met een tekening te werken.