Hulp bij het ontwerpen van onderdelen

Hallo 

Allereerst, omdat ik hier nieuw ben en dit forum niet goed ken (ik ben meer een vaste klant op het bewerkingsforum), bied ik bij voorbaat mijn excuses aan als mijn verzoek niet overeenkomt met het idee van het forum.

Mijn naam is Thomas , oorspronkelijk afkomstig uit Thiers in de Puy de Dôme.

Ik ben begonnen met het maken van aluminium hoofdcilinders voor motorfietsen (onderdeel dat zowel de remvloeistof als een zuiger bevat en dat het mogelijk maakt door een verplaatsing van vloeistof naar de remklauw en meer bepaald naar zijn zuiger(s) om de remblokken op zijn schijf te plakken en dus om het wiel te remmen). Als ik ambachtelijke productie zeg, bedoel ik zonder het gebruik van NC, het grootste deel wordt gedaan in een gieterij en al het verspanende deel op een conventionele machine. 

Tot nu toe maakte ik mijn mallen van zand, maar ik zou graag willen overstappen op stalen mallen. 

Dat was het voor de technische start.

Ik moet dus het "onderdeel" tekenen en vervolgens de mal onder Solid afleiden. Het probleem is dat ik geen SolidWorks-expert ben. Ik gebruikte het programma op de middelbare school en ik kom uit de voeten met vrij eenvoudige onderdelen, maar ik beheers het oppervlak helemaal niet. Mijn stuk bestaat uit meerdere rondingen die een beetje in alle richtingen gaan en het is boven mijn niveau. Foto's van de kamer zijn bijgevoegd.

Denk je dat ik het onderdeel kan ontwerpen zonder door het oppervlak te gaan en alleen het creëren of verwijderen van materiële functies te gebruiken?

d771539f-9fe2-4594-b641-cfaa88f168b2.jpeg

Hallo
Wij zouden in staat moeten zijn om iets soortgelijks te doen. Heeft de buitenkant niet veel precisie nodig?
Ik sta mezelf de vraag toe: Waarom zou je je eigen hoofdcilinders maken?
Ik ben niet ver van je vandaan. ;-)

Vriendelijke groeten.

3 likes

Ja, het is heel goed mogelijk om dit stuk in volume te maken

@ remrem Heeft echt alle vaardigheden voor dit soort stukken

@+

1 like

Hallo 

Nee, de buitenkant heeft geen grote precisie nodig. Ik zou zeggen 5/10 mm ter hoogte van de buitendiameter van het remvloeistofreservoir. Maar nee, over het algemeen is er geen verduidelijking nodig. Op de vraag waarom zijn er verschillende redenen. Eerst en vooral voor de uitdaging. Ik heb een op maat gemaakte motorwerkplaats opgezet en ik heb de neiging om een maximum aan onderdelen te vervaardigen, zowel in plaatwerk als in machinaal bewerken, mechanisch, schilderen enz. Het is waar dat het maken van een hoofdcilinder voor jezelf veel zorgen is, maar het is een onderdeel waar verschillende ambachten bij betrokken zijn. Allereerst van de gieterij die ik het meest fascinerend vind. Dan de verspaning en tot slot het schilderen. Remvloeistof en verf mengen niet, ik denk dat ik voor een poedercoating ga (zeer resistente poedercoating gebakken in de oven). Er is ook de oplossing van anidisatie. De andere reden is dat ik gewoon  geen hoofdcilinder kan vinden die ik esthetisch  leuk vind . Dit zijn vaak enorme onderdelen die het hele besturingsgedeelte visueel verzwaren. Nissin hoofdcilinders zijn best aardig en discreet, vooral de retro-cilinders, maar ze zijn vrij duur. Mijn vorm is geïnspireerd op een van hun modellen. Dat is het eigenlijk.

Oh cool, waar kom je vandaan? 

Goed nieuws als alles in volume haalbaar is

Voorlopig is het me gelukt om één kant van de kamer te maken. Twee extrusies om de twee cilinders te maken. Ik heb geprobeerd de rondingen te maken om de twee samen te voegen met het filetgereedschap met variabele grootte (resultaat bijgevoegd). Ik heb hoeken een beetje willekeurig geplaatst, vandaar het probleem denk ik, de hellingen zien er niet super natuurlijk uit. Ik weet niet of ik mezelf verstaanbaar maak. Is er een hulpmiddel om de kruising een beetje beter "glad" te maken?

Bedankt voor de hulp in ieder geval 

piecepremiertest.png

Het is een goed begin.
In welke versie zit je? Misschien kunt u ons het onderdeel sturen?

Ik kom uit de Monts du Forez.

Ik ben op Solid 2018. Je bedoelt het fysieke deel?

Bedankt 

Je cilinders lijken me rechtstreeks, wees voorzichtig met de je moet een tocht zetten op elke extrusie die je maakt. Tussen 3 en 5°, afhankelijk van de aanbeveling van uw oprichter. Als je een schets aan de zijkant hebt, kunnen we wat tests doen.

2 likes

Een gedimensioneerde tekening zou het beste zijn.

Hallo Ronathan 

Inderdaad, je hebt gelijk, we hebben huid nodig. Van wat ik heb gelezen over gieterijcursussen, lijkt 3° mij correct. De gieterij is bibi moeilijk om geldig advies te krijgen. Maar als het stuk eenmaal getekend is, vraag ik natuurlijk om de mening van iemand met meer ervaring dan ik. Het zal niet moeilijk zijn om te vinden ^_^ . 

Ik heb geen tocht toegevoegd omdat de scheiding van de mal in de lengte van het stuk zal gebeuren. Op de bijgevoegde foto de rode lijn (dsl voor de kwaliteit van de tekening). Nog steeds op de foto in pyjama, je hoeft alleen maar concept toe te voegen ter hoogte van de zwarte pijlen. Maar ik dacht eraan om dat aan het einde te doen als het onderdeel helemaal klaar is. Het lijkt mij dat je op het niveau van de conceptanalysetools van Solid de gewenste hoek kunt toevoegen. 

07170849-d585-44c9-b80c-b0a42bff17cb.png

Als je kunt, heb je afbeeldingen gepost op je eerste communicatiethread

Op het eerste gezicht lijkt de bovenkant van je tank plat

Dus als je via dit plan foto's kunt maken

Vooraanzicht rechtsboven   

met ten minste één rib (bovendiameter van de cilinder)

Je moet je stuk snel klaar hebben

Dit is hoe we te werk moeten gaan bij het ontwerpen van onderdelen voor klanten op afstand 

@+;-)

1 like

Goedenavond

Nou, het is een enorme uitdaging, niet zo simpel als dat.

Zo ziet het eruit, helaas ben ik onder SW 2019 en kan ik je niet in de staat sturen om de kansen aan te passen.

Er is nog veel werk aan de winkel aan de rechter/cilindrische overgang, om nog maar te zwijgen van de ontwerpen.

Met vriendelijke groet.

maitre_cylindre_v0.png
2 likes

Bravo FUZ3D, je bent veel verder gegaan dan ik. Mag ik je vragen welk gereedschap je hebt gebruikt voor de rondingen?

Bedankt voor je hulp in ieder geval 

GT22 en Remrem Ik maak je een tekenkant tot het maximum met de basisaanzichten. En ja, de bovenkant van de tank is erg plat  

Voor degenen die geïnteresseerd zijn, hier is een eerste model dat ik heb gemaakt in zandgieten. Zie bijlage.

Het ruimen van de tank wordt op het moment van gieten uitgevoerd door toevoeging van een zandkern. Er is een staaf met een kleine diameter te zien die in dezelfde as zit als de cilinder van de tank. Het wordt alleen gebruikt bij machinale bewerking om het werkstuk in de doorn van een draaibank te klemmen om een schroefdraad te maken om de dop van de remvloeistofdop te ontvangen. Zodra dit is gebeurd, wordt de steel verwijderd. 

d6472b69-4830-4c66-b53e-7417b0b0fbc0.jpeg

En nu is het stuk bijna af. Zie bijlage.

Dat is het, het was gewoon om een concreter idee van het stuk te geven als het helpt. Dsl als het een beetje saai was . 

0fe06ba0-5a96-4495-8425-1e69aa9e7eb2.jpeg
1 like

Hallo @HVM

Een prachtig stuk werk, als er ooit een was. Bravo. Vakmanschap is altijd spannend.

Cdt

1 like

Nou hallo, heel leuk werk, het zorgt ervoor dat ik een verklaring van afstand wil invullen om je te zien:)

Hier is een foto van hoe ik te werk ging (ik twijfel er niet aan dat ik mijn leven op sommige punten ingewikkeld moet hebben gemaakt, maar hey^^

Ik extrudeer het handvatdeel dat ik daarna "opnieuw snijd",  omdat ik de optie van een andere hoek heb toegevoegd: ik heb de 2 vlakken gecorrigeerd zodat ze loodrecht staan (oppervlak in blauw).

Bovenste en vervolgens onderste bladeren toegevoegd.

Creatie van een 3D-schets om de tank te positioneren met kanteloptie.

Verleng de buis en rond de bodem af (anders is het zichtbaar dat we de tank maken)

Creatie van het reservoir door revolutie. (zorg ervoor dat u de bodem van de tank plaatst)

En om af te maken voeg ik een ton filet toe in alle richtingen met variabele stralen (het meest grillige deel, voorlopig heb ik er 8 geplaatst, waaronder 0,5 en 0,1 mm voor principe)

Oprecht

maitre_cylindre_v0_etapes.png
2 likes

Bedankt @FUZ3D en geweldige uitleg!

Als je in mijn regio bent, ben je natuurlijk welkom. Dit geldt natuurlijk ook voor u @Sylk en al diegenen die geïnteresseerd zouden zijn, in ieder geval over 3 jaar als we ons weer vrij kunnen bewegen^^

1 like

Hallo gt22 en remrem 

Ik stuur je de verschillende zijden (hier het bovenaanzicht) met de verschillende afmetingen. Er ontbreken er waarschijnlijk een paar, maar met alle afrondingen weet ik niet echt hoe ik dat allemaal moet beoordelen. 

vuedessus.jpeg