Een lengte- en hoekafmeting "uitlijnen"

Hallo

Ter voorbereiding op het automatisch genereren van tekeningen wil ik dat mijn afmetingen niet te veel bewegen. Dus ik vraag me af of er een truc is om een afmeting van lengte en straal uit te lijnen cf de volgende afbeelding:

Ik maak ook van deze gelegenheid gebruik om te vragen of het mogelijk is om een geometrische tolerantie te koppelen aan een hoekafmeting alstublieft  ?

Dank u voor uw antwoorden

Afmeting tolerantie

Het dialoogvenster Afmetingstolerantie is toegankelijk door te klikken op Tolerantie in Extra, Opties, Documenteigenschappen, Afmetingsopties .  Het regelt dimensietolerantiewaarden en de weergave van dimensies die geen gehele getallen zijn. De beschikbare opties zijn afhankelijk van het geselecteerde tolerantietype en veranderen afhankelijk van of u de documentopties instelt of de specificaties toepast op de geselecteerde afmetingen. Een venster geeft een overzicht van de afmetingen en toleranties.

Gerelateerde tekstwaarde

In TolAnalyst kunt u, wanneer een dimensie gerelateerde tekst is met meer dan één waarde, er een selecteren en bewerken.

Soort tolerantie

Selecteer een van de volgende toleranties: Geen, Absoluut, Bilateraal, Limiet, Symmetrisch, MIN, MAX, Pasvorm, Pasvorm met tolerantie  of Pasvorm (alleen tolerantie). U kunt het tolerantietype instellen op Geen en vervolgens de standaardinstellingen gebruiken voor de maximum- en minimumwaarden, evenals voor het lettertype in het huidige document. Wanneer u de eigenschappen van een dimensie wijzigt, zijn de standaardtolerantie-instellingen de instellingen die in deze opties zijn ingesteld.

Tolerantie waarden

Geef de waarden voor Maximale variatie  en/of Minimale  variatie op die geschikt zijn voor het tolerantietype dat u hebt geselecteerd.

Lettertype/Pasvorm Tolerantie Lettertype

Geef het lettertype op dat moet worden gebruikt voor de tekst met dimensietolerantie. Voor Fit en Fit met Tolerance en Fit (alleen tolerantie) is het lettertype Fit Tolerance beschikbaar voor de tekst Bore Fit en Shaft Fit.

• Selecteer Afmetingslettertype  gebruiken als u de tekengrootte voor de tekst met dimensietolerantie niet wilt wijzigen.

• Als u de grootte van de tekst met dimensietolerantie wilt wijzigen, schakelt u het selectievakje Afmetingslettertype gebruiken uit en schakelt u een van de volgende opties in:

• Politie schaal. Voer een getal tussen 0 en 10 in om het lettertype te schalen.

• Hoogte van het lettertype. Voer een waarde in om de hoogte van het lettertype op te geven.

Haakjes weergeven

Selecteer deze optie om haakjes rond toleranties weer te geven, zoals Dubbelzijdig, Symmetrisch  of Passend met tolerantie.

Lineaire of hoektolerantie

Kies Lineaire tolerantie of Hoektolerantie om documenteigenschappen in te stellen voor lineaire of hoektoleranties.

Weergave van de insteltolerantie

Kies Gestapeld met lijnweergave , Gestapeld zonder lijnweergave  of Lineaire  weergave .

1 like

Het is een volledig antwoord, maar helaas beantwoordt het mijn vraag niet, omdat het een probleem is met het "formatteren" van de beoordeling die ik heb.

Is het niet mogelijk om gewoon alle afmetingen van een M.E.P. te bevriezen?

1 like

@ Roub25 zei:

Als het antwoord 1 van je vragen beantwoordt:........... tot hoektoleranties

Ik maak ook van deze gelegenheid gebruik om te vragen of het mogelijk is om een geometrische tolerantie te koppelen aan een hoekafmeting alstublieft  ?

voor de positie van de NIET-afmetingen in de auto

Zie ook deze tutorial

http://www.lynkoa.com/tutos/3d/outil-de-cotation-dans-les-mises-en-plan

@+

http://help.solidworks.com/2012/French/SolidWorks/sldworks/Align_Collinear_Radial_Dimensions.htm

Afmetingen op een collineaire/radiale manier uitlijnen

In een tekeningweergave worden de geselecteerde lineaire, radiale of hoekige afmetingen uitgelijnd en gegroepeerd. De geselecteerde afmetingen moeten van hetzelfde type zijn en een gemeenschappelijke richting (lineaire afmetingen) of een gemeenschappelijk middelpunt (hoekige afmetingen) hebben.

Dimensies op een collineaire manier uitlijnen en groeperen:

1. Selecteer in een tekeningweergave een dimensiegroep.

2.  Klik op Collineair/radiaal  uitlijnen (werkbalk Uitlijning) of Extra , Afmetingen, Collineair/radiaal uitlijnen.

De geselecteerde afmetingen zijn in een rechte lijn gerangschikt. Ze zijn ook gegroepeerd en behouden hun lineaire lay-out wanneer ze worden verplaatst. De noteringen zijn afgestemd op de laatste selectie.

art\ALN_COL2_shg.gif

art\ALN_RADL_shg.gif

Collineair uitgelijnd

Radiaal uitgelijnd

Dimensies markeren die op elkaar zijn afgestemd:

Klik met de rechtermuisknop op een dimensie die is gemaakt met Collineair/radiaal  uitlijnen en klik op Uitlijning weergeven.

Uitgelijnde afmetingen worden aangegeven met blauwe stippen.

De groepering van een dimensie uit een reeks uitgelijnde dimensies opheffen:

Klik met de rechtermuisknop op een dimensie die is gemaakt : Collineair/radiaal  uitlijnen en klik op Uitlijning verbreken.

Gerelateerde onderwerpen

Werkbalk voor uitlijning

Afmetingen parallel/concentrisch uitlijnen

Dimensies en notities uitlijnen

2 likes

MaD: Ik heb deze hulp gelezen, maar het wordt gebruikt om dimensies "van hetzelfde type" uit te lijnen, als ik dat zo mag zeggen, terwijl het in mijn geval een hoekafmeting en een lengtemaat is.

Edit: In dit geval kom ik mezelf deze vraag stellen: Is er in de ISO-dimensioneringsnorm een regel die aangeeft dat hoek- en lengteafmetingen moeten worden uitgelijnd? Zoals in mijn geval?

Roub25 : Ik weet niet of er iets in de normen staat, maar het is meer in het algemeen voor een esthetisch aspect:)

1 like

MaD, voor een keer is het nogal een goed punt dat het niet in de normen wordt aangegeven... omdat esthetiek me ervan weerhoudt om in deze situatie mijn automatisering uit te voeren --"

1 like