Statische analyse: toon meerdere maxima

Hallo

Ik werk aan een bakfietsproject, je kunt veel details vinden in een eerdere vraag die de community me hier heeft helpen oplossen:  https://www.lynkoa.com/forum/g%C3%A9n%C3%A9ralit%C3%A9s/d%C3%A9placement-impos%C3%A9-de-type-pivot-glissant

Mijn buisvormige structuur omvat stressconcentraties, en ik zou graag gemakkelijk de stresswaarde kunnen zien op elke locatie waar stressconcentraties optreden.

Momenteel kan ik gemakkelijk kijken en vinden waar de maximale stress zit. Aan de andere kant, voor de andere plaatsen waar er aanzienlijke beperkingen zijn, voel ik mijn weg rond, kijk ik met de kleuren waar er andere plaatsen zijn met een sterke beperking en gebruik ik dan de sondetool om de waarde ervan te lezen.

Is er een tool of methode die het mogelijk maakt om meerdere lokale maxima te verzamelen en niet één enkel globaal maximum?

Bij voorbaat dank,
Natha

Hallo @garnier.natha 

Kijken naar kleuren is om verschillende redenen niet de beste manier om dit aan te pakken.

1°) Dit komt erop neer dat men zich meestal concentreert op concentraties van oppervlaktespanningen : maar die zeggen niets over de interne spanningen van het onderdeel, aangezien u alleen de buitenkant van het onderdeel ziet.
Deze ietwat kunstmatige spanningsconcentraties kunnen heel goed worden weggenomen door de lokale mazen te verfijnen en  te optimaliseren of door een straal in de hoeken van het model te plaatsen. (zie ook de adaptieve maas H of P of kies om te beginnen voor automatische overgang voor de eerste maas)

2°)Uw model is niet geoptimaliseerd omdat bij het lassen van buizen de lasnaad tot gevolg heeft dat de spanningen in de hoeken worden verminderd .

3°) het is beter om in de resultaten "ontwerpdissectie" te gebruiken, waardoor u kunt zien wat er in het hart van het onderdeel  gebeurt (en niet op het oppervlak)  Klik in de resultaten rechts op het resultaat: andere keuzes van resultaten zoals "Veiligheidsfactor" en ook "ontwerpdissectie" verschijnen (speel met de cursor om de interne gebieden min of meer belast te zien)

4°) In de resultaten kunt u ook alle min- en max-waarden van elk knooppunt van het net hebben met hun positie volgens XYZ. Selecteer nog steeds in "Resultaten" ==> lijsten met spanningen, verplaatsingen, vervormingen (Merk op dat u de resultaten in een Excel. csv bestand kunt opslaan)

Je hoeft dus niet met de hand een sonde op elke node te zetten.

Vriendelijke groeten

1 like

Hallo @garnier.natha,

Ik stel vast dat uw project vooruitgaat...
Om de gebieden te identificeren die zwaar belast zijn, zie ik geen andere oplossing dan de optie "ISO wijzigen..." "  toegankelijk met de rechterknop op "Constraints (von Mises)", waarmee u op het model de gebieden kunt weergeven waar de beperking groter (of lager) is dan een drempel die door de cursor is ingesteld.
Door deze drempel geleidelijk te verlagen, visualiseren we achtereenvolgens de meest gebruikte gebieden.
Voor zover ik weet, is er geen digitale oplossing om lokale maxi-kamers te identificeren.

Er is ook een "Stress Sensitive Point Diagnostic" -functie in de resultaten waarmee u kunt weten of de hoge spanning in een gelokaliseerd gebied van de structuur een eenvoudige stressconcentratie is of een numerieke singulariteit.

M.Blt

Dank aan jullie beiden voor jullie antwoorden, de twee opties "edit iso ... " en "design dissection" werken goed en zijn wat ik zocht!

@Zozo_mp

1) Ik ben me inderdaad terdege bewust van de grenzen van kleuren in oppervlakken. In mijn geval zijn de diktes echter erg klein en heb ik meestal maar één maas in de dikte, dus de kleur geeft een vrij reëel idee van de beperkingen.

2) Is er een oplossing op SW om dit effect te ondervangen? Of alleen bij het analyseren van de resultaten om de stressconcentraties in de hoeken te negeren?

4) Bedankt voor deze tip, ik zal het ook op deze manier proberen.

Hallo

Om de doorsnede van uw buizen op maat te maken, zijn de "balk" of "schaal" mazen perfect geschikt.

Bij de verbinding tussen buizen impliceert dit echter scherpe hoeken, en dus wiskundige singulariteiten die resulteren in oneindige beperkingen (doe de test, hoe meer je de grootte van je gaas verkleint, hoe meer de beperkingen zullen toenemen!)

Je moet dus een submodellering doen van de knooppunten waar je twijfels hebt. Zoals Zozo_mp zegt, is het modelleren van lasnaden belangrijk omdat ze deze scherpe hoeken laten verdwijnen. Dit impliceert echter dat u een volumenet doorgeeft en dus dat de berekeningstijden langer zijn! Vandaar het idee van "submodellen" die alleen op een bepaald gebied blijven hangen.

Succes

1 like

Hallo @icome en bedankt voor je antwoord!

Ik ben al geslaagd voor mijn studie in volume om preciezer te zijn over de functies tussen buizen en om volumedelen met mijn buizen te kunnen mengen.
Is het, afgezien van het feit dat we in volume gaan, mogelijk om de lasnaden te simuleren?

1 like

Hallo @garnier.natha 

Lasnaadsimulatie is in het algemeen niet interessant en nog minder in uw geval bij buizen met een kleine doorsnede.

Als je spaken plaatst (dit vervangt lasnaden heel goed) omdat je daarmee op een heel eenvoudige manier spanningsconcentraties (valse spanningen) kunt verwijderen.
Het installeren van lasnaden is een echte m...... In Solidworks en daarnaast zijn er veel gevallen waar het niet werkt met simulatie omdat het virtuele grafische representaties zijn (zonder materiaal). De enige soldeertruc die goed werkt in SW is puntsolderen.
Er zijn nog andere redenen om geen lasnaad te plaatsen die een lange theoretisch-technische ontwikkeling of een verklarende tutorial met een vergelijkend model verdient

Vriendelijke groeten