Een vergelijking afronden

Hallo

Hier is de vraag eenvoudig: hoe in een vergelijking de waarde naar 0,5 naar boven of beneden wordt afgerond.

Laat het me uitleggen, ik heb een vergelijking van het type = ( IIF ( "D1@Esquisse7" < 500 , 2 , "D1@Esquisse7" / 250 ) ) ) die ik gebruik om sleufgaten te maken. Mijn probleem, als de waarde = 3,49 is, heb ik 3oblong, als het 3,51 is, heb ik er geen 4. Dus voor een verschil van 0,02 kan ik er niet zeker van zijn dat ik hetzelfde aantal langwerpige platen heb, dus mijn plaatwerk wordt niet gemonteerd. Dus hoe zeg je dat ik afronding op het gehele getal sup of inf ?

Bedankt

Moge de kracht met je zijn.

1 like

Hallo OBI WAN,

Oh ja, het moet vervelend zijn! 

We zullen een keuze moeten maken, lager of hoger.

Probeer het volgende:

Lager := IIF ( "D1@Esquisse7" < 500 , 2 , AFRONDING. INF("D1@Esquisse7" / 250 ); 1) )

Superieur:= IIF ( "D1@Esquisse7" < 500 , 2 , AFGEROND. SUP("D1@Esquisse7" / 250 ); 1) )

Edit: en het is verkeerd, afronding is geen SW-functie ...

2 likes

Om in een vergelijking af te ronden is het eerder de Int() functie, lijkt het mij

4 likes

Bekijk deze video

https://www.youtube.com/watch?v=WGwnZcLcF8k

@+

2 likes

Inderdaad sbadenis je hebt gelijk, naar boven afgerond is het onder excel dsl. Afronding moet worden vervangen door Int(...).

2 likes

Dus na controle:

int geeft in alle gevallen de naar beneden afgeronde waarde

int(3.49) geeft 3

voor naar boven afgerond

int(3.49)+1 geeft 4

Anders is er ook nog de round() functie

Voorbeeld

Rond(3.49) ->3

Rond(3.51)->4

EDIT: de tijd om mijn antwoord te typen en GT22 ging er doorheen!

4 likes

Dus je hebt de walkthrough

Niets beter dan 1 goede video ;-)

@+ ;-)

2 likes

Hallo

De lynkoa-gemeenschap  heeft opnieuw haar effectiviteit bewezen. Een probleem 1 uur later geen probleem meer. Ik wil alle sprekers feliciteren. Het is inderdaad  int() die gebruikt moet worden.

Ik valideer @sbadenis die me als eerste op het spoor van de int() heeft gezet, ondanks een video van @gt22 die heel expliciet is.

Naar mijn mening zijn er 2 van jullie die goed zijn, maar je moet er een kiezen !!

Hartelijk dank.

Moge de kracht met je zijn.

2 likes

Hallo, om een info toe te voegen, geeft int() het gehele deel van een decimaal getal terug.

Round() rondt decimale getallen af.

Het is jammer dat ik niet het aantal cijfers achter de komma kan opgeven zoals in andere software.

2 likes

Voor het aantal decimalen is het voldoende om x 10^n te gebruiken voor afronding

bijv. 2 decimalen => int(3,141592*100)/100 = 3,14

4 Decimalen => int(3.141592*10000)/10000 = 3.1415

Als u een afronding naar 0,5 wilt, telt u gewoon 0,5 toe

int(3,52+0,5) = 4 of int(3,49+0,5)=3

3 likes