Om een eindige-elementenanalyse te kunnen doen, wilde ik mijn onderdelen op catia maken. Ik wil graag een schaal en een kern in elkaar zetten. De contactmethode werkt als de vorm bolvormig is, maar als ik bijvoorbeeld overstap op ellipsodies (zie afbeelding hieronder), lijkt Catia geen rekening meer te houden met het oppervlak (geen manierteken als ik er met de muis overheen beweeg).
Uiteindelijk is mijn doel om een assemblage te maken van een meerlagige uienstructuur, met niet eenvoudige vormen (paraboloïden, enz.). Is Catia gewoon geschikt? Is er een manier om hem duidelijk te maken dat hij deze twee identieke oppervlakken veilig in elkaar kan zetten?
Als ik "interferentiedetectie" doe (eenmaal in positie) is het blij, dus ik begrijp niet wat het blokkeert om het contact te maken.
Ik denk dat ik abaqus zal gebruiken voor de simulatie, omdat het vrij compatibel is met catia.
Nee, ik heb net de foto verschoven zodat je de kop van de oppervlakken kunt zien, maar het is goed en echt uitgelijnd. Zal ik voor het maken van punten beperkt zijn tot een enkel punt tussen twee vaste lichamen, of kan ik een oneindig aantal vaste lichamen creëren (en indien mogelijk automatisch)?
Op de onderstaande link zegt hij dat het onmogelijk is:
"In CATIA lijkt het niet mogelijk om een puntcontactbeperking te creëren tussen een bolvormig oppervlak en een vrijevormoppervlak. "
Misschien interessante dingen in de andere antwoorden, zie hier:
http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=323061
Edit: de enige voorgestelde oplossing is om een offset van het oppervlak te maken om door het midden van de bol te gaan, maar het is hier geen bol, dus waarschijnlijk geen oplossing.
Voor de punten werkt het alleen als er maar één aanspreekpunt is, anders lijkt het ook niet mogelijk...
Je kunt het in CATIA niet doen zonder door de steekconstructie te gaan.
Als je twee paraboloïde oppervlakken identiek zijn { Edit: en gecentreerd} heb je maar één vrijheidsgraad (rotatie).
Dus ik zal mijn parabool bouwen in een van de twee CATPart, dan in het kader van de montage kopiëren en plakken met link van de parabool in de tweede CATPart.
Bedankt voor de antwoorden. Als ik dit doe, zal het vervormen van de buitenste laag tot eindige elementen dan de binnenkant vervormen? (omdat het slechts oppervlakken zijn die met elkaar in contact zijn geplaatst, maar er kan geen verbinding worden gemaakt)
Na veel omwegtechnieken te hebben geprobeerd, lijkt het erop dat het niet direct haalbaar is. Ik test nog steeds of ik met geknoeide "composieten" een mooie parabolische ui kan krijgen, maar ik heb weinig hoop.
Na enige tijd, als het maken van een complexe vorm met uienachtige lagen interessant is voor mensen:
Inderdaad onmogelijk met spiebanen die in revolutie zijn geëxtrudeerd, maar als je de curve met een veelhoek benadert, zal deze door omwenteling kegels maken (zelfs als er 100 zijn) en goed monteren zonder enig conflict te detecteren, ondanks het aantal belangrijke conische assemblages dat is gemaakt (op mijn model tenminste), wat niet het geval is voor andere soorten contacten.
Natuurlijk is het benaderen van je curve met segmenten niet de beste, maar het kan eenvoudig worden geautomatiseerd met een klein python-programma om de punten te genereren die je vervolgens op Catia importeert. Vl'a, het is de doe-het-zelf-oplossing, maar het werkt (vooral omdat in principe ongeveer met poligone een gebogen gedeelte niet zo slecht is, aangezien we het later voor de FEM gaan mesheren)