Automatisering van leuningen in solidworks

Hallo allemaal!

Ik ben net geregistreerd op de site en met een goede reden...

Laat het me uitleggen, in mijn oude bedrijf zag ik dat er een excel-tabel was ontwikkeld om vangrailparameters in solidworks aan te passen.

We zouden kunnen zeggen dat we x staanders (of de hartafstand) nodig hebben, met retouren (met de hoek), gladde zo'n Ø, onder rail zo'n Ø, plint ect ... en het 3D-model wordt automatisch gegenereerd.

In mijn nieuwe functie zou het me veel tijd kunnen besparen en zelfs kunnen afwijken voor andere "repetitieve" functies.

Kunt u mij informeren over het onderwerp, hoe ik verder moet gaan, ...

Ik heb al op internet gezocht, maar niets dat te veel overeenkomt met mijn behoeften.

Bij voorbaat dank

1 like

Hallo

Het hangt af van uw manier van werken: als bijvoorbeeld een leuning een onderdeel is (sldprt), is het vrij eenvoudig om een model te maken dat kan worden geconfigureerd via een Excel-sheet dat gewoon een familie van onderdelen zal zijn (zelfs als er maar één configuratie is).

Werk je meer door assemblage dan is het misschien iets minder eenvoudig, maar kunnen we hetzelfde doel bereiken.

4 likes

Hallo

Inderdaad, als het gaat om de wijziging van een bestaand onderdeel, is het gebruik van onderdeelfamilies heel eenvoudig.

Anders moet je ontwikkelen in VBA in SolidWorks API's, en het vereist een goede basis in programmeren.

Voorbeeldcode voor het programmeren van een nieuw document:

http://help.solidworks.com/2014/english/api/sldworksapi/solidworks.interop.sldworks~solidworks.interop.sldworks.isldworks~newdocument.html

1 like

Ik werk meer met blends.

Naar mijn idee is de staander een stuk (variabel: de hoogte), de rail is een ander stuk met al een gedefinieerde doorsnede (variabel: de lengte, verandering van helling, ...), voor de onderrail en de plint hetzelfde als de rail.

Daarna, als de secties variabel kunnen zijn, is dat een uitkomst!

Het doel is om de onderdelen vrij gemakkelijk te kunnen dispareren om gedetailleerde tekeningen te maken.

Zoals ik al eerder zei, is mijn primaire doel om zo'n bestand te gebruiken voor het modelleren van leuningen die ik zeer regelmatig doe, maar die ik heb gemuteerd naar andere toepassingen (bijv. gateways, ...).

Ik ben niet gesloten voor oplossingen. Het doel is om tijd te besparen.

Als het langer duurt om het bestand te maken, maar veelzijdiger is, betaalt het zichzelf heel snel terug!

Bedankt

1 like

Dus als het alleen om de configuratie van een assemblage gaat, kunnen de families van onderdelen geschikt zijn, gebruik je ze al?

Een voorbeeld hierom:

https://www.youtube.com/watch?v=aGZTv99R4hE

Het gebruik is hetzelfde voor assemblages.

Het gemakkelijkste is naar mijn mening om een bestand aan te maken, alle mogelijke wijzigingen in 2 configuraties aan te brengen en de familie van onderdelen automatisch aan te maken:

http://help.solidworks.com/2012/French/SolidWorks/sldworks/Creating_a_Design_Table.htm

Elk hekwerk is uniek of heb je stukken hergebruikt tussen "projecten"?

Als elk hekwerk uniek is, is het misschien het beste om een model voor jezelf te maken (onveranderlijk in het lezen van alleen assemblages, onderdelen en tekeningen), en als je het hebt opgezet maak je een compositie om mee te nemen. Zo blijft je model standaard en kom je met al je projectspecifieke onderdelen met hun plannen in je bedrijfsdossier terecht.

2 likes

Simpel gezegd.

-Ik teken mijn reling in schets.

-Ik heb vergelijkingen gemaakt om het aantal lijnen waaruit de staven bestaan te parametriseren op basis van de lengte van de vangrail en de maximale gewenste hartafstand (in jouw geval 110 mm, veronderstel ik).

-Vervolgens maak ik configuraties op basis van het aantal sporten. (configuratie 1: 3 sporten, configuratie 2: 4 sporten enz...) en ik voeg een vergelijking in om deze of gene configuratie te activeren volgens het aantal balken dat overeenkomt met de juiste configuratie

-Dan hoef je logischerwijs alleen nog maar je reling te openen, je totale lengte in te voeren, de sporten worden berekend en dan wordt de configuratie geactiveerd die gekoppeld is aan het aantal sporten.

De enige zorg is het beheren van uw maximale hartafstand volgens de gebruikte profielsecties. Maar het is niet dramatisch...

Dat is wat ik thuis doe en dat is wat ik het meest logisch en eenvoudig vond om op te zetten.

Is dat voor jou duidelijk?

1 like

en waarom ga je niet via DriveWorksExpress

Eenmaal geconfigureerd heb je alle afmetingen en onderdelen die je wilt

je hoeft alleen de buitenkant te veranderen

Hij zal je zoveel bars of (kamer) met regelmatige ruimte plaatsen volgens je vorige requette

En wat meer is, is uw tekening en uw lijst en nomenclatuur 

magie wat ;-)

Zie onder andere deze instructievideo

Zie deze pagina Google tutorial Driveworks  Xpress

https://www.google.fr/search?q=driveworksexpress&rlz=1C1CHFX_frFR512FR512&oq=driveworksexpress&aqs=chrome.0.57j62.8217&ie=UTF-8#tbm=vid&q=driveworks+xpress+tutorial+

@+ ;-))

https://www.youtube.com/watch?v=ndRLdKdXKWI

@+ ;-))

5 likes

Oh ja, daarna is het zeker dat DriveWorks daar heel goed toe in staat is.

Je hoeft alleen maar een beetje te leren, maar het stelt je in staat om databases te maken op basis van het type onderdeel.

Goed gedaan gt ;)

1 like

.PL

Ik gebruik de onderdelenfamilies niet, maar ik zal de tijd nemen om interesse te tonen in de vraag met de links die je aan mij hebt toegevoegd. Het lijkt mij, gezien de beschrijvingen die ik heb doorgebladerd, een goede oplossing voor mijn probleem. Wordt vervolgd.

Benoit.LF

Ja, elke reling zal uniek zijn, maar met dezelfde bases. Dezelfde staanders van het hekwerk, hetzelfde balkgedeelte, hetzelfde gedeelte onder de rail, hetzelfde gedeelte van de plint. En dit alles met gestandaardiseerde hartafstanden (volgens NF-normen en industriële sites).

De punten die zullen veranderen zijn: De hoogtemeting van de balk (De subbalk en de plint volgen met hun hartafstanden) en dus de totale hoogte die je omhoog gaat. De lengte van mijn reling. Als er hoeken zijn (bijv. 90° retour). De afstand tussen de staanders (afhankelijk van de totale lengte van de leuning, de beperkingen van de plaatsing, het al dan niet homogeen zijn van de afstand tussen de staanders, enz.).

Bart

Uw oplossing kan interessant zijn, maar lijkt niet aan mijn behoeften te voldoen. Toch bedankt voor het meedoen aan mijn dilemma!

PS: Ja, ik ben zo vrij om u bij de voornaam aan te spreken, ik vind het eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Ik hoop dat ik niemand tot last ben...

1 like

Je valt niemand lastig, integendeel =)

Volledige automatisering, ik vind het erg gevaarlijk in de zin dat er geen menselijke controles meer worden gedaan.

Te veel vertrouwen op IT is een slechte zaak.

Daarom werk ik in deze richting door te proberen zoveel mogelijk te automatiseren, met behoud van checkpoints.

Nou dat is mijn standpunt =)

Succes!

2 likes

@ Pouti

DriveWorks xpress is de juiste tool

Kijk maar eens naar de links in mijn vorige post

(Een grote Zweedse fabrikant gebruikt het om deze meubelmodellen te modelleren)

Als u uw werk wilt optimaliseren en uw reconstructietijd wilt minimaliseren, is dat niet beter

Het is nu aan jou dat je de info hebt

@+;-))

2 likes

Bekijk deze demovideo

http://www.leguide3d.com/video/driveworks-2

inclusief dit voorbeeld dat visueel goed spreekt,

https://www.youtube.com/watch?v=2wXN0VbKH58

Het is magie ;-)

Je zult zeer verrast zijn, het is de tool die je nodig hebt

https://www.youtube.com/user/DriveWorks

@+ ;-))

GT22

Ik zal die weg ook verkennen...

Is DriveWorks al geïntegreerd in solidworks of is het een extra applicatie? Niet gratis?

Na een goede bezichtiging van je video's dit weekend houd ik je op de hoogte (geen videotoegang op mijn werkplek...)

Bedankt en een goed weekend

1 like

In ieder geval moet u vanuit methodologisch oogpunt (buiten de tool) formeel (schriftelijk) alle variabelen en mogelijkheden van uw model van deze reling definiëren (aantal voet, mogelijkheid om de hartafstand op 2 of 3 voet niet te respecteren, 1, of 2 of 3 retouren, ...).

Het geeft u ook meer inzicht in de keuze van de tool (flexibiliteit).

PS: sorry dat ik je wil... ;-)

2 likes

@ Pouti

JA het is geïntegreerd in SolidWorks

Veel leesplezier

@+ ;-))

Zie ook deze discussie over FOFO

http://www.lynkoa.com/forum/3d/quelle-est-la-difference-entre-une-piece-avec-configurations-et-driveworks

Veel links voor DriveWorks

@+ ;-))

Goedenavond

Ik heb net de video's bekeken die je bij me hebt gevoegd.

Voor de onderdelenfamilies: Het lijkt mij dat dit is wat er in mijn vorige bedrijf was.

Voor DriveWorks is het verbluffend...!

Maar er is altijd een maar. Wat zijn de voordelen en voordelen van elke oplossing? Omdat ze natuurlijk allebei overeenkomen met mijn probleem...

Voor de 2 oplossingen die je moet werken met de composities om mee te nemen omwille van het archiveren van dingen? 

In beide gevallen moet je het basismodel maken en daarna de configuratie maken?!

GT22 

Het voorbeeld van de trap is precies het soort gebruik dat ik wil maken van mijn verlangen naar automatisering...

In ieder geval

Wees op voornaam basis ;-)

En bedankt voor je reactievermogen!

1 like

@. Kanton Pouti

Probeer een test te doen met een basisonderdeel door de procedures te volgen

En de referencing zorgt voor het voordeel van het benoemen en vastleggen en maken van de tekeningen in Auto en dat is onmiskenbaar een tijdsbesparing en een respect voor het archiveren van uw producten

test en vertel me alles, ik ben een en al oor in afwachting van het resultaat

Succes

@+ ;-))

1 like