Gebruiker reviews Enterprise PDM

Terwijl ik nadenk over de implementatie van de ePDM-oplossing, ben ik op zoek naar een geïnformeerde mening over wat deze oplossing uw bedrijven heeft gebracht.

Onze behoeften zijn gericht op het structureren van projecten, het bewaken van de voortgang van de bedrijfsvoering door middel van de status van onderdelen (ontwerp, advies, productie, enz.), het beheren van indices en versies, het koppelen met ons ERP en ten slotte het benutten van onze ervaring.

Bij voorbaat dank!

4 likes

Hallo

Een van de grote pluspunten van het systeem is de vereenvoudiging van het beheer van indices met een herstelbare geschiedenis. Een ander voordeel is de vereenvoudiging van het hergebruik van elementen, via zoektools en use cases. De stuklijsten zijn ook altijd up-to-date, zeker als je ze koppelt aan Gateway om naar een ERP te gaan.

Het is ook een geweldig hulpmiddel voor cross-site synchronisatie. Mogelijkheid om een gemeenschappelijke database te hebben, waardoor in realtime aan dezelfde gegevens wordt gewerkt.

Wat de nadelen betreft, die niet noodzakelijkerwijs verband houden met het EPDM-product, maar met het principe van SGDT, is het de duur van de installatie. Het zal afhangen van de kwaliteit van je 3D vandaag (met name goed gevulde eigenschappen), of je duplicaten hebt (mogelijkheid om duplicaten in het systeem in te voeren, maar ik vind het onzin, vooral met SolidWorks), hoe ver je wilt gaan in het niveau van aanpassing van de tool en automatisering...

ter informatie: mijn ervaring met EPDM is als volgt:

- configuratie op 2 sites (met @flegendre aanwezig op Lynkoa). Duur van de configuratie met implementatie van 2 strategieën voor het overnemen van het bestaande systeem: ongeveer 1 jaar (als ik me niet vergis!). Gebruik voor BEM-service

- gebruiker in een nieuw bedrijf dat alle diensten daar wilde onderbrengen.

Punten die niet mogen worden verwaarloosd:

- Beheerders die betrokken zullen zijn, en dus geïnteresseerd zijn in het onderwerp. We stappen af van de rol van mechanisch ontwerper, maar de configuratie is goed gedaan omdat een groot deel ervan wordt gedaan zonder het gebruik van code. Rigouwe mensen met een geest van analyse en synthese zijn naar mijn mening essentieel.

- Controleer voor meerdere sites de internetsnelheid tussen sites voordat u iets vastlegt. We hadden grote problemen (tool gewoon onbruikbaar) omdat de lijn slecht was op 200 meter van een van de sites, terwijl ze 400 km verderop waren!

- de EPDM-leverancier... Ze hebben niet allemaal hetzelfde niveau en vooral dezelfde ervaring! Dit heeft een grote impact op de integratie! (PM voor meer details)

In de hoop je wat antwoorden te hebben gegeven. Aarzel niet als u andere punten wilt aansnijden, ik waardeer de uitwisselingen over dit zeer complete onderwerp!

9 likes

Een kleine verduidelijking over dit systeem. Er is een subtiliteit die moet worden begrepen, en het kan belangrijk zijn op bepaalde gebieden en afhankelijk van uw werk- en indexeringsmethoden.

Het principe van EPDM is om de bestanden die u gebruikt in de lokale cache te laden (de harde schijf van de computer om het simpel te zeggen). U kunt slechts één versie van elk bestand tegelijk hebben. Dit principe bereikt zijn limiet wanneer je een component met verschillende indices nodig hebt.

Voorbeeld: je maakt een machine met een 001 module met index A. Enige tijd later moet u een extra 001-module toevoegen bij het upgraden van de machine bij de klant. Inmiddels is deze module 001 geüpgraded naar de B-index, met wijzigingen in de interne componenten. Daar kunt u uw machine niet modelleren zoals deze in het echt bij de klant zal zijn: ofwel verschijnen de 2 modules op index A ofwel op index B! Maar niet allebei!

Dit is een detail gezien de reikwijdte van de tool, maar je kunt het net zo goed eerst weten!

6 likes

Hallo

Bedankt voor je feedback Benoit... Ter verduidelijking:

Activiteit: Studie en bouw van machines en speciale middelen

Vakgebieden: Alle (Automotive, Kapitaalgoederen, Vrije tijd, Agribusiness, Pharma,

SW 2014 Std gebruikers: 3

Medewerkers: +3

Ik ben geen SW2014 gebruiker, ik heb 3 mensen bij de BE die dagelijks met de gebruiker werken. Ik heb de aanzet gegeven tot de reflectie en de aanpak om vooral een antwoord te bieden op het probleem van het toezicht op de nomenclaturen en het toezicht op de voortgang van de verschillende projecten. Tot op heden extraheren de ontwerpers die de middelen door de klant hebben gevalideerd een stuklijst in Excel (de link wordt dan verbroken), ik haal ze op, stel ze samen en volg de voortgang per onderdeel door kolommen toe te voegen... kopieer/plak vervolgens naar onze ERP (Sage) voor orderbeheer. Mijn wens zou zijn om statuten op te stellen in delen: ontwerp, raadpleging, productie, acceptatie, zodat alle belanghebbenden een beeld kunnen hebben van de voortgang onder e-PDM. Allemaal gekoppeld aan het ERP om deze voortgang automatisch (indien mogelijk via de gateway) op te halen. Te veel tijd besteed aan het samenstellen, hervatten, volgen van elk van de Excel-tabellen... Met de risico's van gewijzigde plannen, verouderde nomenclaturen, hangt alles af van communicatie en zijn we aan deze kant steeds meer perfectioneerbaar. We zullen nog steeds introspectief genoeg moeten zijn om onze behoefte aan een zorgvuldige implementatie goed te synthetiseren. (Voor de MP-integrator)

Het beheer van de indices zal het ook mogelijk maken om te voldoen aan een punt van de ISO9001 norm om zekerheid en controle van het ontwerp te hebben.

Multi-site beheer is voorlopig niet nodig.

Ik vraag me af of ik de bestaande kan overnemen...

Bedankt

Ik ben het met u eens dat er een piloot moet worden aangesteld die een

1 like

U zou uw werkmethoden in detail moeten zien (u moet een beetje werk overlaten aan de pre-sales ;) ), maar op het eerste gezicht is wat u beschrijft compatibel met EPDM. De workflow zou worden toegepast op bedrijfssets en -onderdelen, evenals op hun tekeningen. Het ophalen van de status in Gateway is zeker haalbaar (tool die ik niet heb kunnen hanteren, maar deze informatie verschijnt op de datakaart, dus er is een kans).

Er is misschien een keerzijde, je hebt het over het volgen van voorraden in EPDM? Dit punt lijkt minder toepasselijk. Een voorbeeld: als u een commercieel onderdeel heeft, zoals een motor, dat op verschillende assemblages te vinden is in het proces van aanstelling, vindt u op de gegevenskaart van dit element algemene informatie (leverancier, referentie, gewogen kosten,...), maar niet gerelateerd aan een deal (leveringsdatum, hoeveelheid per deal,... )! Dit is geen ERP voor bedrijven! Ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel? (Tenzij het ontwerpbureau elke keer alle commerciële documenten over elke behuizing kopieert. Ik weet dat sommige mensen het beoefenen bij gebrek aan een "serieuze" methodologie)

Voor de overname van de bestaande gebouwen moeten we samen met het studiebureau kijken hoe die georganiseerd worden. Werken ze met z'n drieën min of meer in dezelfde richting of elk op hun eigen manier. Een goede indicator: hoe maken ze hun nomenclaturen? Gegenereerd door SolidWorks en zonder nabewerking (dus yay, haal de champagne tevoorschijn...) of alles met de hand, geen SW-eigenschappen op de onderdelen en assemblages (groot werk in perspectief!). Vertel ze over mijn tweede post over releases. Het is niet onoverkomelijk, maar je moet je er wel bewust van zijn.

U zult snel te weten moeten komen over de kosten van licenties en het onderhoud ervan (u kunt via Lynkoa gaan, het levert punten op!). Evenals Gateway. In perspectief te plaatsen met de gehoopte bespaarde tijd en vermeden niet-kwaliteit.

Als u de beheerder van EPDM wilt zijn, moet u minimaal weten hoe SW werkt, het zal uitwisselingen met de BE vergemakkelijken, vooral voor de overname van de bestaande.

En tot slot, 2 mensen op dit project is goed. Er is niet alleen continuïteit als een van hen vertrekt, maar ook tijdens de configuratie is de uitwisseling essentieel, alleen voor de EPDM-administratietool als het niet zijn taak is, kun je er snel in verdrinken! We hebben het over een zeer complete tool. Je kunt geen racemachine ontwikkelen met een enkele monteur!

4 likes

@Benoit zei het al..... Niet veel aan toe te voegen.

2 likes

Hallo

Ter geruststelling: we hebben EPDM sinds 3 jaar gekoppeld met ons ERP opgezet op 2 verschillende sites en dit in een tijdsbestek van 6 maanden. 

Alles was gemakkelijk op te zetten dankzij (het is niet om te adverteren) dankzij de steun van Axemble die aan onze specificaties  voldeed (ik had het eerder gedaan om te zien wat haalbaar is of niet)

Er zijn 3 beheerders , een supervisor en 5 gebruikers.

Deze oplossing stelde ons in staat om onszelf te structureren met een striktheid die we voorheen niet hadden.

Ik hoop dat ik wat angsten heb weggenomen

A+

5 likes

@dpusel

Ik bevestig, Axemble is een uitstekende gesprekspartner (bevestigd door MP) met de ervaring en de teams die goed zijn voor een dergelijk onderwerp.

Voor de duur van de inbedrijfstelling is elk geval anders, vooral als je ver begint (datakwaliteit) en als je heel ver wilt gaan (niveau van maatwerk en automatisering).

En inderdaad, het schrijven van een zeer gedetailleerde set specificaties (zelfs voor wat misschien triviaal lijkt) bespaart veel tijd.

1 like

@dpusel

Hallo

We zijn bezig met het installeren van EPDM.

We hebben 2 sites zoals jij.

Heeft u een enkele SQL Server gemaakt voor de 2 sites of een SQL Server per site?

Onze 2 sites doen studies en we denken erover om 1 sql-server per site te maken, ook al lijkt het minder flexibel/ingewikkelder, omdat we bang zijn dat de site die niet over de lokale sql-server beschikt, sterk zal worden beïnvloed in het geval van een internet/router/server-probleem.

Typisch voor ons bedrijf, als de SQL Server uniek is, zou deze worden geïnstalleerd op de site met de minste SW-gebruikers (het is niet logisch, maar zo is het), dus elk probleem met de verbinding tussen de servers zou veel mensen treffen.

Uw feedback zou op dit punt interessant zijn.

Vriendelijke groeten

F. Roussel

@froussel, (zelfs als de vraag blijkbaar niet wordt beantwoord)

We hadden een SQL-server (bij het moederbedrijf, waar de meerderheid van de gebruikers zich bevond) en een dataserver op elke site.

Zoals ik in mijn eerste post al aangaf: "- voor multi-site, controleer voordat je iets vastlegt de internetsnelheid tussen sites. We hadden grote problemen (tool gewoon onbruikbaar) omdat de lijn slecht was op 200 meter van een van de locaties, terwijl ze 400 km verderop waren!"

Vanuit het geheugen moet je een "PING" doen tussen servers. Dit geeft de tijd van de gegevensoverdracht. Uw EPDM-integrator moet de maximale waarde kennen die niet mag worden overschreden.

Het is ook noodzakelijk om te zorgen voor een minimumsnelheid voor uitwisselingen tussen EPDM-servers, om het netwerk niet te vertragen door andere internetactiviteiten (we hadden problemen met een automatiseringsbedrijf dat Windows-updates in bulk downloadde en alle bandbreedte verbruikte!).

Voor de risico's van verbroken verbinding moet u weten dat als de SQL-server op enig moment niet toegankelijk is, u lokaal kunt werken met de gegevens die zich in uw lokale cache bevinden. Nou, we zijn het ermee eens, het zou niet te vaak moeten gebeuren.

Voor de weinige feedback die ik heb van deze installatie (2e site gesloten sinds), werkte deze configuratie vrij goed met maximaal 4 projectoren die EPDM gebruikten op de site zonder de SQL-database.

1 like