Hallo, ik ben in omscholing in een centrum, ik moet een technisch dossier samenstellen, voordat ik thuis werd opgesloten, kreeg ik screenshots van mijn werk, maar ik weet niet hoe ik het moet lezen, om correcte inhoud te hebben voor het afstuderen, zal ik het moeten begrijpen, Bedankt
Op de foto is te zien dat er boven het bord geschreven staat "Von Mises (N/m^2)" Dit is een klemtoon in het materiaal.
Dat wil zeggen dat je op de plaatsen waar het van jouw kant rood is, een beperking hebt van 9.516e+04 N/m^2.
Helemaal onderaan deze tabel ziet u de woorden "Vloeigrens: 4.000e+08" met een pijl. Dit is de sterkte van het materiaal waarvan het onderdeel dat u analyseert is gemaakt. Deze vloeigrens is de limiet waarvoor het materiaal in zijn elastische fase blijft (zonder dec ;)) dus zolang je die waarde niet bereikt, zit je goed. Zoals u kunt zien: 9.519e+04 N/m² is veel minder dan 4.000e+08 N/m², dus uw deel voor deze omstandigheden is bestand tegen de kracht die u eraan hebt blootgesteld.
Merk op dat als u ergens in uw kamer de limietwaarde had overschreden, er een rode pijl in de tabel zou zijn verschenen om aan te geven waar de plaatsen die deze limiet hebben overschreden zich bevinden.
Kleine details die geen pijn mogen doen:
4.000e+08 = 4.000x10^8
1 MPa = 1 N/mm² = 1x10^6 N/m²
De elastische sterkte van een materiaal wordt gegeven in zijn eigenschappen en is ook vaak te vinden in de aanduiding: een S235-staal heeft bijvoorbeeld een vloeigrens van 235 MPa.
Vriendelijke groeten
Kanton Gauthik
P.S.: In je antwoord sprak je van een vervorming in mm. Deze grafiek zal u niet helpen de vervorming te vinden. Om dit te doen, moet je op zoek gaan naar de andere grafiek die door solidworks bij je studie wordt geleverd, waar je kunt zien hoeveel je onderdeel vervormt.
Oké, ik begrijp al een beetje meer!! Al met al, dank u beiden voor deze eenvoudigere uitleg, Sorry dat ik je nu moet antwoorden, ik had cursussen in visie en ik was zo ondergedompeld in mijn dossier dat ik er niet aan dacht om naar mijn e-mail te kijken om een mogelijk antwoord te zien !!