Berekening van het snijvlak van 2 cirkels

Hallo, ik wil het snijgebied van 2 cirkels berekenen (mechanisch ontwerp/onderdeelontwerp) => afbeelding joite

Ik heb het geprobeerd met de schuifmaat (alleen entiteits-/oppervlaktemeting), maar ik kan het niet doen

cat_cercle.bmp

Goedenavond

In uw geval:

R² x (((2 x PI)/3) - (Wortel(3)/2))

Dat wil zeggen: 1.228 x R²

4 likes

Je kunt ook de binnenkant van de 2 cirkels extruderen en het oppervlak hebben, als dat de praktische informatie is die je zoekt.

5 likes

Hallo

In de schetswerkplaats is er geen oppervlak (dus het is normaal dat de schuifmaat niet werkt).

De oppervlaktemeting zal alleen werken, zoals @Alain zegt. ERP, aan één kant van de extrusie van het snijpunt van de twee cirkels.  (Wees voorzichtig, CATIA weet niet hoe hij een snijdende schets moet extruderen) het is eerst nodig om de cirkels te beperken tot het enige snijpunt dat moet worden gemeten).

Je kunt ook door de oppervlaktewerkplaats gaan en  een vulvlak maken.

Of zoals @Yves.T zegt door berekening.

Het hangt er allemaal van af (waar wordt deze meting voor gebruikt, instellingen?).

1 like

@Yves.T

Ik denk dat je verwijst naar de oplossing van twee cirkels, de ene door het midden van de andere in http://villemin.gerard.free.fr/GeomLAV/Cercle/aaaAIRE/Lentille.htm

Maar uiteindelijk is mijn probleem anders, omdat de cirkels niet door de middelpunten van elke cirkel gaan, omdat ik de oppervlakte zou willen berekenen om een lens van 50% van het oppervlak van een cirkel te hebben.