Lineaire berekening van het verrin-vermogen

Hoi allemaal

Mijn project is om een gemotoriseerd wijnkelderluik te bouwen.

Simulatie-experts zullen me echter kunnen vertellen of het mogelijk is om met solidworks te berekenen wat de inspanning zal zijn die nodig is om het luik op te tillen?

De informatie is:

Breedte luik: 900mm

Gewicht luik: 130kg inclusief beglazing

De cilinderbevestigingspennen zitten nog niet op hun plaats en zijn dus vrij.

De scharnieren zitten op de lengte van het luik, dus de op te tillen opening is 900mm

trappe_cave_a_vin.jpg
1 like

Hallo

Het is niet nodig om een simulatie in RDM-zin  uit te voeren om dit probleem op te lossen.

De aanpak bestaat uit het eerst simuleren op een kinematisch en statisch diagram (met Meca3D) zoals kan worden voorgesteld @m.blt

Omdat we Méca3D niet hebben, kunnen we de bijgevoegde Excel-sheet gebruiken waarmee u verschillende scenario's kunt testen, misschien op een meer interactieve manier. Ik gebruikte het als inspectieluik voor een ingegraven zwembadruimte.

Ik weet niet of het je opviel tijdens je ontwerp, maar er zit een valkuil in het doorgaan met een krik onder de deur die waarschijnlijk geen gasveer zal zijn gezien de inspanningen. Inderdaad, als de krik kapot gaat, heb je geen toegang meer tot de kelder en als je er alleen in zit, is het vervelender.
In dit geval raad ik aan om de cilinderstang niet aan het chassis te bevestigen, maar in een schoen te passen. Dus in het geval van een probleem met de cilinder en door het luik iets op te tillen, laat de cilinder zichzelf los onder zijn eigen gewicht.

Vriendelijke groeten

verins_trappe_encastre_dans_le_sol.xlsx
6 likes

Motion (onderdeel van solidworks premium) stelt je in staat om dit soort berekeningen uit te voeren

4 likes

Laten we de meest geschikte tools gebruiken...

Hello@benoit_3

Als het gaat om het maken van een statische studie op een eenvoudig mechanisme zoals het luikhefsysteem, kunnen onze oude herinneringen aan grafische statica van toepassing zijn. Drie krachten die op het luik werken, ze zijn gelijktijdig en hun som is nul.
Een simpele (!) schets in SolidWorks, en je bent klaar. Met de mogelijkheid om het mechanisme te "animeren" om de krachten in de opeenvolgende posities van de opening te kennen, door met de muis de eindas van de dimensie "Luikhoek" te verplaatsen.
De resultaten zijn de krachten van de cilinder en het lager op het luik, evenals de lengte van de cilinder.

De enige moeilijkheid is om de skeletschets zo op te stellen dat het diagram niet uit elkaar valt.
Een criterium voor de keuze van de opstelling van de verbindingen: om een compacte en "interne" montage aan het frame van het luik te maken. Nadelen: de krachten zijn groter dan bij andere configuraties, de cilinder(s) werken door te trekken, enz...
En laten we Motion of Meca3D houden voor complexere gevallen.
Het SolidWorks (2018) bestand is bijgevoegd, zonder garantie van de auteur...

M.Blt

PS: probleem na de verificatie van de werking...
Bij het laden van de assemblage verliest SolidWorks de toevalsrelatie van de oorsprong van de "gewicht" -vector met het zwaartepunt van het luik.
Om de verbinding te herstellen, bewerk je eenvoudig Schets1 van het dynamische deel en reconstrueer je de geometrie ( of Ctrl-B). Dit zorgt ervoor dat de schets vertrekt en het verloren toeval herstelt.
Een klein gedoe dat een vraag over Lynkoa verdient...

cavevin.zip
4 likes

Hallo

In het voorbeeld dat ik geef, is het benodigde vermogen lager, evenals de maatvoering van de onderdelen die minder belangrijk is.

Het hangt echter allemaal af van de ruimte die je onder het chassis hebt.

Als er geen ruimte is, dan is de oplossing voorgesteld door @ m.blt  beter geschikt.

Als er een trap is en er is aan de zijkant ruimte voor een of twee vijzels, dan hoeft de oplossing die ik voorstel niet te worden aangepast om het model  te versterken, zoals voorgesteld door @benoit_3 in zijn eerste afbeelding en het aan te passen aan de grotere krachten.
Opgemerkt moet worden dat het goede systeem dat door @M.Blt wordt voorgesteld, niet toelaat om in geval van stroomuitval rekening te houden met het veiligheidsprobleem. Een elektrische actuator met een laag vermogen kost minder. Net zoals de kleine hendel ruimte inneemt aan de achterkant van het chassis, wat betekent dat er een behuizing in de muur moet worden gemaakt als er een muur is ;-)
Maar uiteindelijk beantwoordt @ m.blt de eerste vraag (met solidworks om te berekenen wat de inspanning zal zijn die nodig is om het luik op te tillen).

Vriendelijke groeten

1 like

Dank u voor uw antwoorden.

Ik heb beide oplossingen getest, de eerste, die van zozo mp.

Ik kom uit op een resultaat van 1400N

Voor de tweede, van M blt,  hou ik van het krachtretoursysteem van de cilinder, maar aangezien ik met een centrale cilinder ga werken, moet ik ruimte laten voor de afdaling op de trap, dus het is niet van toepassing in mijn situatie

Tot slot heb ik een cilinder van 200 kg besteld, zodat hij niet bij elke inspanning in paniek zou raken.

Ik ben altijd onder de indruk van je reactievermogen. Dank u allen

Jouw twee antwoorden hebben mijn probleem opgelost, maar ik kan er maar één kiezen.
Dus ik ga kiezen welke ik ga implementeren.

Fijne dag en nogmaals bedankt