CAD-ontwerp mal voor muziekinstrumenten

Hallo

Ik maak gebruik van solidworks 2014 en naast mijn baan als bardraaier doe ik ook aan vioolbouw. Ik zou graag een 3D-mal willen maken van de bodem van een muziekinstrument om daarna de ene in 5-assige bewerking te kunnen maken.

Ik zou graag in een rechthoekig platform een deel van een bol in een cirkel in het midden van dit platform willen maken.

Ik tekende mijn rechthoek op een dikte van 25 mm en in het midden een cirkel van 320 mm, waarin ik graag een materiaalverwijdering zou willen doen met een straal van 1035 mm. Maar hoe haal je zomaar materiaal uit de cirkel?

Enkele verklarende foto's.

https://www.google.fr/search?q=solera+solidworks&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj1-_S55a7UAhWECMAKHfoYDoYQ_AUICigB&biw=1600&bih=791#tbm=isch&q=radius+dish+&imgrc=Whnx-tZHzXOx1M:

Hartelijk dank

Je neemt een vliegtuig dat door de as van je cirkel 1 van 320mm gaat.

Je tekent een cirkel 2 van R1035 op dit vlak + een lijn voor de constructie met één uiteinde vast aan cirkel 2. Dit einde is bij het ontmoetingspunt met je cirkel 1.

Dan een verwijdering van materiaal door omwenteling. En je moet krijgen wat je wilt.

Of je tekent je cirkel 2 R1035 + collinear constructielijn op je voorkant van de rechthoek + 320 mm zijde voor deze lijn (wat hetzelfde is als de diameter van je cirkel 1 nemen).

2017-06-08__moule_musique.jpg
5 likes

Precies, het is maar een deel van een bol.

Ik zou een voorkeur hebben voor de tweede methode, die meer voor de hand ligt om later te wijzigen.

3 likes

Ik deed het anders omdat ik niet kon doen wat ik kon uitleggen. Ik heb mijn halve profiel vanaf de zijkant getraceerd, een omwentelingsas en een naaf per omwenteling, het is niet rechthoekig maar het is slechts een onbelangrijk detail.

In ieder geval bedankt.

moule_1.jpg

Een ander probleem, op deze beroemde mal, tekende ik mijn uiteindelijke platte omtrek , ik tekende een kromming onder mijn voorgrond en vervolgens met behulp van de oppervlakte-extrusiefunctie creëerde ik het oppervlak met de vorm van mijn ronding die we eronder zien.

Maar als we naar de breedterichting kijken, is het recht, en ik zou op dezelfde manier een kromming van de breedte willen geven, maar hoe doe ik dat vanaf mijn nieuwe oppervlak?

Bedankt

fond_de_cote.jpg

Ander beeld

avant.jpg

Je had een andere vraag moeten openen voor het tweede deel.

Anders, als je een bocht in beide richtingen wilt, moet je met je rondingen naar de oppervlakte gaan. Dan word je dikker.

1 like

Oké, in feite moet ik doen wat ik deed met mijn eerste bocht, maar dan in de richting van de breedte.

Zie deze link

http://www.lynkoa.com/forum/modélisation-volumique-3d/dos-bombé-dun-violon-sur-solidworks?page=1

@+

2 likes