Hallo
Ik ben al 2 dagen in paniek.
Ik heb een hexapod gemaakt (ook wel "Stewart Platform" genoemd door onze Engelse vrienden) bovenop catia. Ik ging door DMU kinematic om het geheel te animeren.
Om het zo veelzijdig mogelijk te maken, heb ik een kleine groep parameters die definiëren
- de afstand van twee cilinders aan de onderkant
- de afstand van twee cilinders aan de bovenkant
- de grootte van de cilinder
- de dikte
- de hoek tussen het tweede paar cilinders en het eerste aan de onderkant
- de hoek die het derde paar cilinders scheidt van het eerste aan de onderkant
- de hoek die het tweede paar cilinders scheidt van het eerste aan de bovenkant
- de hoek die het derde paar cilinders scheidt van het eerste aan de bovenkant
Een nogal complexe reeks beperkingen stelt me in staat om de hele geometrie bij te werken en stelt me in staat om hexapods min of meer groot, compact of zelfs gebaseerd te maken op geometrie die noch rond noch driehoekig is als ik plezier heb.
A priori werkt alles.
Ik heb een kattengedeelte aan de boven- en onderkant, onafhankelijk, genaamd "plateau" (boven en onder), waarop 6 gaten zijn waarvan de positie afhangt van de bovenstaande parameters.
6 kleine cilinders aan de boven- en onderkant hebben spanningen die ze in de boringen vergrendelen.
Voor degenen aan de top is het een spanningskoppel: de cilinders zijn beide "stijf" ten opzichte van het hele plateau en geconformeerd met een "cilindrisch verbonden" met het gat. Verrassend genoeg werkt het heel goed.
Een andere verrassing, aan de onderkant, aan de andere kant, het systematisch willen maken van zo'n systeem veroorzaakt een fout "te veel beperking". Dus definieerde ik aan de onderkant een "draaiverbinding" die de verplaatsing van de cilinder in het gat blokkeert. De hoek is ingesteld als "controlabel", en ik moet de knop uiteraard niet aanraken. Het is lelijk, maar nogmaals, het werkt perfect. Ik denk dat het gebruik van dezelfde truc als hierboven niet werkt omdat mijn cilinders misschien per ongeluk zijn getekend met schakels in de squetches, en ik heb nauwelijks de tijd of zelfs de behoefte om dit te corrigeren.
Het lichaam van de cilinder en de buis zijn elk met stijve gewrichten aan hun gaffel bevestigd.
De gaffel werkt met "revolute" zonder dat er een controle aan is bevestigd
Ten slotte zijn het lichaam van de cilinder en de buis aan elkaar bevestigd door een "cilindrische verbinding" <===== DIT IS WAAR IK EEN PROBLEEM HEB
Om de beschrijving af te sluiten, heb ik een 6-assige "arm", verborgen, bevestigd aan het bovenste plateau door een stijve verbinding, waarop de hexapod-bewegingsbedieningselementen zijn bevestigd. Het lage dek is verankerd, de basis van mijn verborgen arm daarentegen is met een stijve verbinding aan het onderdek bevestigd.
alles werkt goed
Behalve dat wanneer ik instellingen probeer bij te werken, het me dwingt om op twee plaatsen te vernieuwen, gezien de complexiteit van de links:
Aan de ene kant moet ik updaten in "Assembly Design", en dit is meestal geen probleem, zolang ik natuurlijk geen absurde parameters zet.
dan, om alles animabel te maken, moet ik ook een opfrisbeurt doen in "DMU kinematic".
En daar, systematisch, heb ik het genoegen op te merken dat mijn cilindrische gewrichten niet voldoende zijn om de verrins te blokkeren
aan het einde van de update, in plaats van de jack IN de buis te zijn
Ze beginnen tegenover elkaar. wat inderdaad een oplossing is die niet in tegenspraak is met een van mijn andere regels!
Behalve natuurlijk dat het totaal botst, maar dat maakt Catia niet uit.
Ik zie niet in wat ik moet doen om het probleem op te lossen. Ik zie niet in welke beperking ik zou kunnen toevoegen om het probleem op te lossen.
Als ik een offset-beperking van twee oppervlakken plaats (bijvoorbeeld op mijn twee bovenste en onderste dekvloeren), blokkeert het de cilinders en dus het hele apparaat.
Als ik een hoekbeperking zet, maakt het geen verschil in "richting", tussen 0° en 180°, en krijg ik dus hetzelfde resultaat.
Ik ben helemaal droog. Dit is een s**** die niet mogelijk is in mijn model zonder dat ik op dit moment de minste oplossing zie
Om het even welke ideeën?
Ik heb ook limietwaarden (-60° tot +60°) toegekend aan mijn "revolute" juncties van mijn dekvloeren om ze (in theorie) te dwingen niet te kunnen "keren". Maar in feite denk ik dat als het werkt wanneer je het animeert zonder bij te werken (de chappes "blokkeren" goed), wanneer je moet vernieuwen, omdat het lijkt te beginnen bij 0, het heeft geen referentie meer om deze limieten te beperken. De + - 60° werkt net zo goed in de andere richting, dus hij draait alles keer op keer.
Hetzelfde geldt voor bijna alle over-constraints die ik heb kunnen overwegen: uiteindelijk belet niets hen om zowel "normaal" als dus volledig ondersteboven te functioneren.
Ik droog, ik ga in cirkels rond met mijn hexapod getransformeerd in twee charmante arraignée. En het is duidelijk dat het werk niet vooruitgaat:)
In mijn stadium neem ik elk goed idee aan: ik hoop dat je (ideeën) zult vinden, want ik barst helemaal en twee dagen uitgaven aan dit kleine beschimmelde ding beginnen mijn zenuwen aan te vallen!
Vriendelijke groeten.