CATIA V5 Het creëren van een fragmentarische bol

het andere bestand...

squelette_test1_creation_des_pieces.catpart

Hallo

Geen PB op je skelet, dat is het precies

De mijne lijkt eenvoudiger omdat onze Parts-bestanden (CATPart) standaard een marker op de oorsprong hebben, dus het bespaart me het maken van het oorsprongspunt en alle assen (ik gebruik die van de marker).

Ik gaf de voorkeur aan de cirkelvormige herhaling.2 voor de bovenste en onderste instanties, waarbij ik de exemplaren die niet dienen in plaats van symmetrieën (maar dat is voor de functie voor hergebruik van patronen) te verwijderen.

Bijgevoegd is de video om de ASS-context van de links en de 3 verschillende stukken te creëren.

CATProduct-bestand (dit is het assemblagebestand, de linkpointer naar de assemblagecomponenten, die onderdelen of subsets van onderdelen kunnen zijn)

Het CATPart-bestand is het onderdelenbestand, maar als u de onderdelen, lichamen niet associeert, kunt u lichaamssamenstellingen maken op basis van een link of nuttige beperkingen voor bijvoorbeeld Bi-materiaalonderdelen)

import-avec-lien.mp4

Dank u, voor uw uitleg, ze zijn heel duidelijk. Het is me gelukt om de bol te reconstrueren, ik heb de symmetrie of rotatiefunctie niet gevonden (gelijk aan het hergebruiken van een patroon), dus heb ik het stuk voor stuk gedaan voor de polaire stukken. Als ik het bestand met alle onderdelen heb, kan ik ze dan bewerken? Ik zou graag willen integreren in een equatoriale kamer op twee van de steunen die op palen zullen rusten. 

Bovendien heb ik problemen bij het weergeven van de kamer, ze zijn als gevlekt. Misschien zijn het gewoon display-artefacten.

Ook als ik een onderdeel maak, bijvoorbeeld een bol, heb ik een constructielijn die op het object blijft liggen. Het probleem is dat Catia het als een op zichzelf staand element beschouwt. 

Het is in het rood op de foto: 

Hallo, de opdracht voor hergebruik van patronen werkt inderdaad alleen bij herhalingen (aangepast lineair, cirkelvormig).

De assemblagesymmetriefunctie creëert een geometrisch symmetrisch onderdeel (d.w.z. anders dan het eerste).

Het is geen weergaveprobleem, alleen beide modi zijn zichtbaar (oppervlak - massief)

Als je het skeletstuk en de inhoud of geometrische sets verbergt, zie je alleen de lichamen, in de standaardkleur van Catia (grijs*). 

Ja, u kunt de onderdelen van het skelet wijzigen (diameter van de bol, positie van de bol in hoogte // vloer, aantal herhalingen van identieke onderdelen, vorm van de sneden, enz.)

En voeg mechanische functies toe aan elk uniek onderdeel (ik werk meestal met de assemblage open voor skeletaanpassingen, maar sinds de assemblage open ik de onderdelen in een nieuw venster om mechanische functies toe te voegen. Dit is om geen verbanden te leggen tussen delen van de assemblage).

Als ik een externe ref nodig heb, maak ik die in het skelet en kopieer ik deze vervolgens met link in de kamer.

Ik zou beginnen met het veranderen van het middelpunt van de bol momenteel in X0,Y0,Z0 en het de dimensie // op de grond geven

Ik zal de referentie creëren voor het positioneren en bouwen van de kolommen, evenals de cirkelvormige herhaling van elk ander stuk.

Halve schelpen, je moet ermee omgaan, het is een bijzonderheid van CATIA, hetzelfde is te vinden op cilinders, kegels maar eigenlijk op bollen, ook al is het een enkele entiteit. Het gedraagt zich volgens de selectie op de meetkunde alsof er twee halve bollen waren.

Dank u voor uw zeer relevante antwoorden.

Ik kon verder met het project. Ik had 2, 3 problemen die zichzelf oplosten. Ik heb de stevige steunen direct op de assemblage gemaakt. Ik kon het niet aan de oppervlakte. (Ik had in het begin volumefuncties in het gebied gebruikt en het werkte niet goed). Uiteindelijk weet ik niet of mijn assemblage erg coherent is, maar het geeft vrijwel wat ik wil.

Aan de andere kant zit ik weer vast aan de steken. Inderdaad, als ik een deel van de bol helemaal bovenaan wil boren, omdat er een cirkelvormige repeater is, wordt het boren gedaan op de 3 stukken van de repeater. Ik begrijp het probleem, maar als het me op de een of andere manier lukt om de link te verwijderen, is deze niet langer verbonden met mijn skeletobject (ik weet niet of ik mezelf heel duidelijk maak). 

Daarnaast wil ik een Excel-bestand maken dat alle waarden van de bol EN mijn onderdelen die op de assemblage zijn gemaakt, samenbrengt om de verschillende parameters rechtstreeks op het Excel-blad te beheren.

Uiteindelijk, omdat het een beetje een puinhoop was, probeerde ik mijn elementen in componenten te groeperen, het toonde me een paar foutmeldingen over links. Ik weet niet of ik het goed heb gedaan, maar het lijkt uiteindelijk te werken.

Hallo

Voor het stikken

Inderdaad , alle exemplaren van een kamer zijn identiek.

Daarom:

Of je verwijdert de instantie die anders is, je maakt een nieuwe CATPart van het onderdeel (geregistreerd als, nieuwe naam, wees voorzichtig dat de assembly niet mag worden geopend) dan importeer je dit nieuwe onderdeel in de kont en plaats je het in plaats van de verwijderde instantie. U moet dan de link opnieuw definiëren, zodat de import van het oppervlak naar het juiste bolsegment //  de juiste positie van de blauwe tandwielschakel heeft. (bruin voorbeeld of niet de juiste context)

Of er is weinig verschil na het stikken en u gaat ervan uit dat het een herbewerking is van een exemplaar van het onderdeel. Plaats gewoon een nieuwe (lege) CATPart en stel deze vervolgens in op de hoofdtekst en kopieer en plak met link de hoofdtekst van de betreffende instantie.

Wegrijden van een Excel-tabel, ja het is mogelijk, maar ik waarschuw je meteen, zonder een methodologie en een expliciete naamgeving van CATIA-parameters, kan het snel veranderen in een knoopzak.

Ik raad je in de eerste plaats aan om de parameters die je in elke kamer en in het skelet wilt beheersen te externaliseren door gebruikersparameters te creëren die de beperkingen, afmetingen, parameters beheersen (om de wijzigingen te spelen.

Als alles robuust genoeg is, associeer je in een tweede stap sinds de assemblage deze gebruikersparameters met een Excel-tabel.

Groeperen in componenten: controleer of je opties (houd de link nog goed zijn) en of de beperkte optie op tjrs staat

Als dit niet het geval is, of in de grafiek van de kont onder Pattern Reuse Assembly Functions, heb je een geel driehoeksymbool. De instanties moeten worden verwijderd en opnieuw worden uitgevoerd.

Als u wilt besturen door een tafel is het belangrijk van tijd tot tijd om versies van de partijen en ASS op te slaan en de wijzigingen af te spelen die u wilt.

Als je wacht tot je klaar bent, is de kans groot dat het niet werkt, het is gemakkelijker om de stang gaandeweg recht te trekken.

1 like

Als ik het goed begrijp,

• Ik open een nieuw onderdeelontwerp
  • Ik exporteer het skelet deel zoals ik de vorige keer deed (publicaties etc) in dit nieuwe deel
  • Ik importeer dit nieuwe onderdeel in de assemblage
  • Een nieuwe definitie van de link... als ik het kan

Inmiddels is het me gelukt om iets te doen, maar ik denk dat het niet klopt (vooral qua links).

Ik heb het stuk waarin ik geïnteresseerd was gekopieerd, ik heb het speciaal geplakt (verbreek alle links). Het is me gelukt om mijn stikgaten te maken, maar ik ben bang dat het deel niet meer verbonden is met het skelet. Ik heb alleen het gekoppelde deel verborgen, om terug te kunnen gaan als de manipulatie niet werkt.

Nee:

Dit is een keuze die gemaakt moet worden, maar hoe dan ook, alle imports met een link moeten gebeuren in het kader van de assemblage.

Of het is een andere kamer met een eigen plan

Ofwel is het een herbewerking

In het eerste geval zijn we op zoek naar dezelfde grafiek, om te kunnen wijzigen, om gekoppeld te worden aan het juiste oppervlak van het skelet, maar niet om gekoppeld te worden aan het originele onderdeel.

In het tweede geval willen we gekoppeld zijn aan het originele onderdeel en mechanische functies toevoegen (natuurlijk kan een wijziging van de originele instantie leiden tot een omleiding van de referenties van de wijzigingen die na de import zijn aangebracht met de "update" -link).

Geval 1 is een nieuwe naam en nieuwe ref in de eigenschappen van het bestand (we importeren dit deel vervolgens en positioneren het op de gewenste plek in de ass). Om de links naar het rechteroppervlak van het skelet te leiden, doen we een: klik met de rechtermuisknop in de grafiek op het onderdeel / onderdeel / Definieer contextuele links.

In het venster selecteer je de gewenste link, het oppervlak van de bol, vervolgens de vervangen knop en wijs je naar het nieuwe oppervlak van het skelet dat je eerder hebt gepubliceerd.

Geval 2 we maken een leeg onderdeel in de ass, we repareren het, dan definiëren we het op het hoofdgedeelte (actieve ontwerpworkshop), we openen dan de grafiek van het doelexemplaar en we kopiëren het deellichaam, dan plakken we het met link in deze nieuwe CATPart. De wijzigingen zullen worden aangebracht naar aanleiding van het gekoppelde resultaat, de wijzigingen van het skelet of het hoofdonderdeel zullen worden bijgewerkt op het gekoppelde resultaat.

Als je alle schakels hebt verbroken, zal het de veranderingen van het skelet niet volgen.

Bedankt, het lijkt perfect te werken.

Dus, kan ik het deel dat ik heb gekopieerd verwijderen, zonder dat dit invloed heeft op het deel dat ik zojuist heb gemaakt? De link is tussen de laatste en het skelet, nietwaar?

Ja, als het deel dat u wilt verwijderen een onderdeelinstantie is en geen deel uitmaakt van een patroonherhaling.

Als het een instantie is die is gemaakt door een herhaling, moet u wijzigen onder de skeletherhaling (oranje stip om deze instantie te verwijderen.

Het is me gelukt om de verschillende parameters te maken (ik heb het niet geprobeerd met Excel, maar het is al duidelijker).

Ik heb een probleem met de straal van de bol, als ik deze verander, kan hij de bol niet meer herbouwen, vooral niet aan de polen (de onderste delen). Voor de constructie gebruik ik plannen die door verschillende punten gaan (die al gebouwd zijn), maar het lijkt erop dat het ze niet kan vinden als de geometrie verandert. Ik vroeg me af of het een veelvoorkomend probleem was of dat ik het :p probleem was. Hoe dan ook, dat is een klein probleempje, maar ik wilde je nogmaals bedanken voor je geduld en voor de kwaliteit van je uitleg.

Bij het selecteren van hoekpunten is het gebruikelijk dat Catia langs de rand kruist of de hoekpunten omkeert, we kunnen de selectie van een hoekpunt vervangen door het Extremum te extraheren (optie beschikbaar onder GSD).

Ik kan morgen kijken, zet je skeletdossier als bijlage.

Nou, ik denk dat het me gelukt is om de extremumfunctie te gebruiken . Ik weet niet of ik het goed heb gebruikt, maar het lijkt redelijk goed te werken. 

Daar heb je het, het meesterwerk, in de tussentijd heb ik andere dingen geprobeerd, waaronder alles boren (buis + schaal) maar zonder resultaat.

Ik probeer te doen wat je me vertelde. 

Wat is het voordeel van het werken aan het skelet met betrekking tot de hechtingen?

Ik maak de posities van de steken op het skelet en ik maak publicaties die ik importeer in de assemblage, toch? 

assemblage_et_squelette.rar

Hallo

Het voordeel van het creëren van de implantatie van de hechtingen in het skelet is om de schakels alleen van de delen naar het skelet te leiden, geen verbindingen tussen onderdelen.

Ik heb gezocht naar het stiksel, er zijn twee verschillende stukken op dezelfde plaats (het mag niet normaal zijn)

Voor het knippen van de hechtingen is er een eenvoudiger geïntegreerd in het skelet.

Om je buizen te maken, kijk wanneer je een extrusie van een schets maakt, probeer de optie (Dikken).

Ik heb de afbeeldingen ook bijgevoegd

piquages.7z

Ik heb me op het skelet georiënteerd. Ik heb publicaties gemaakt die ik heb gekopieerd met links in de verschillende onderdelen van de assemblage (schalen + buizen).

Ik gebruik deze markers om mijn gaten in de schelpen te maken, het werkt perfect. 

Ik maak een cirkel voor mijn buis, plaats deze met deze markeringen en doe de extrusie naar de volgende, ik krijg een foutmelding "je kunt geen limiet van het type "tot de volgende" specificeren voor het eerste onderdeel van het huidige onderdeellichaam"

Ik heb de indruk dat ik mijn delen los wil maken, maar toch met elkaar verbonden wil maken.

Hallo, het is normaal, de extrusie die u wilt doen is de eerste volumebewerking in uw  bestand, dus er is geen "volgende" (wat betekent dat u in één richting naar de volgende geometrie (massief) moet gaan).

In jouw geval moet je naar het oppervlak gaan en het oppervlak van de geïmporteerde bol selecteren met link in de geometrische set hierboven.

BEWERKEN:

Je skelet zit niet op de juiste plaats, het zou aan de top moeten  staan van wat het bestuurt, het is  opgeslagen in de bolcomponent, het zou goed zijn  als er geen schakels uit  de bolcomponent zouden komen om andere delen aan te drijven.

Ik raad je aan om rigoureus te zijn, je moet de elementen hernoemen met een impliciete naam (na verloop van tijd zal het moeilijk zijn om te onthouden dat symmetrie .3  het bolvormige oppervlak is van de " Centrale Onderpool").

Wees voorzichtig, er zijn verschillende geïnactiveerde formules, als het niet vrijwillig (gecontroleerd) is, moeten ze worden vernietigd.

Er zijn ook 6 standaard parametertabellen ?

Veel imports met links worden buiten de context van het maken van hun links gevonden.

Veel formules verwijzen naar dezelfde parameter  , in deze gevallen is er de functie " Equivalentie " die erg handig is.

http://www.lynkoa.com/tutos/3d/catia-v5-fonction-equivalences

Bedankt voor al deze tips.

In de tussentijd was het me gelukt om het probleem op te lossen. Ik heb eigenlijk bijna de hele montage opnieuw gedaan, want door de formules te bewerken (denk ik) heb ik de schakels met het skelet verbroken. Het lijkt erop dat het probleem is opgelost. Het enige wat ik hoef te doen is de versteviging te maken tussen elke paal en, als ik de moed heb, de toegangstrap (het kan een ander verhaal zijn).

Ik kon me niet meer bewust zijn van de geschatte strengheid van mijn Catia-melange. Door te experimenteren begin ik de verbanden tussen de stukken te begrijpen en begint het te werken zoals ik het wil. Het probleem is dat ik aan het stuk begon zonder echt te weten wat ik aan het doen was... Het is dus niet erg rigoureus. 

Ik ga afzien van het verplaatsen van mijn bolcomponent in de mappen, ik ben bang dat de assemblage het niet meer zal herkennen en dat ik helemaal opnieuw zal moeten beginnen. 

Ik heb ook de parametertabellen verwijderd, ik zag ondertussen hoe ik het moest doen. Aan het einde maak ik al mijn parameters in het skeletbestand en ze sturen zowel de afmetingen van het skelet als de assemblage aan. Ik denk dat de methode een beetje saai is en niet goedgekeurd, met een lijst met parameters zo lang als mijn arm, maar ik heb 2, 3 keer getest, het lijkt te werken. Ik meen de relaties op te merken die niet mogen worden aangeroerd op de assemblage, die betrekking hebben op de afmetingen van het skelet. Ik zal ervoor zorgen dat ik het niet aanraak.

1 like

Inderdaad, als je het skeletgedeelte onder de hoofdassemblage zou verplaatsen , zou je alle contextuele links opnieuw moeten definiëren