Middelpunten van een spiraal op solidworks

Hallo

Na het bouwen van een spiraal met de helix/spiraal tool op solidworks, zou ik graag de verschillende centra willen kunnen vinden waarmee de software deze spiraal kon traceren. Dat wil zeggen dat de spiraalvormige helixtool ons alleen vraagt om de binnendiameter, de einddiameter en de spoed in te voeren ; Hierna zou ik graag willen weten hoeveel centra de spiraal heeft en ze laten verschijnen. Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groeten

Hallo

Ik begrijp je vraag niet: een propeller heeft maar één middelpunt, of beter gezegd maar één as.

Als u op zoek bent naar zijn as, kunt u deze tekenen met Insert/Reference Geometry/Axis en vervolgens het schetsvlak selecteren dat voor uw spiraal wordt gebruikt en het punt dat overeenkomt met het middelpunt van de cirkel.

Het is geen helix maar een spiraal en ik heb het getekend met de spiraaloptie helix tool. Op een spiraal zijn er evenveel middelpunten als er verschillende stralen zijn. Ik zou graag willen weten met hoeveel centrum mijn spiraal is gebouwd en hun positie willen vinden.

Ik heb geen SW bij de hand, maar zet een screenshot van je spiraal. Ik zou hebben gezegd dat de spiraal is gemaakt met een continu variabele straal. Als dit niet het geval is en overeenkomt met wat je zegt en je hebt deze spiraal gebruikt om bijvoorbeeld een sweep uit te voeren, zou je elke keer dat de straal verandert randen op de vlakken moeten zien.

Bouw dat alvast opnieuw op, de mogelijke kruisen zien we later wel.

1 like

Ik stuur je twee screenshots in de pdf. De spiraal heb ik gebruikt om mijn schets te maken om het onderdeel te kunnen modelleren. Het onderdeel is gemodelleerd en ontwikkelbaar. Nu zit ik in het tekenproces en wil ik graag mijn schets tekenen zodat ik deze in de werkplaats op plaatwerk kan tekenen.

document1.pdf

Hallo

Zoals @Benoit zegt, is een spriale een parametrisch object dat is getekend volgens een vergelijking die de straal continu varieert als functie van de hoek. Er is dus maar één centrum dat het uitgangspunt is.

Wat je probeert te doen zou alleen mogelijk zijn als de spiraal zou bestaan uit een opeenvolging van bogen en in dat geval zou je de middelpunten al in de schets zien. 

1 like

Dus om de spiraal in een workshop te kunnen traceren, is de beste manier voor de kust om een puntenwolk te maken door de coördinaten op te geven?

Chamade, hoe kan ik het op solidworks doen om de vergelijking van mijn spiraal te bepalen?

Hoewel de vergelijking vrij eenvoudig is (zoals straal = n x hoek), ken ik geen enkel hulpmiddel om spiralen direct te tekenen. Bovendien zou het elke keer specifiek moeten zijn.

De makkelijkste manier is dus om te beginnen met een opeenvolging van punten die je grofweg met de hand met elkaar verbindt.

Sorry, onze antwoorden kruisten elkaar. Maar je hebt al een deel van het antwoord.

Ik denk dat je in feite de bijbehorende parameters zou willen vinden. Als ik geen onzin praat, weet je een straal R1 aan het begin van je spiraal die overeenkomt met een hoek A1 en een straal en hoek R2 op A2 aan het einde. Dus net als R1=nxA1 en R2=nxA2, kun je zeggen dat n = (R2-R1)/(A2-A1). In jouw geval n = (R2-R1)/360 als je de vriatie over 1 draai neemt.

Maar ik denk dat het je nog steeds niet zal helpen om je spiraal in de studio te traceren.

De eenvoudigste oplossing lijkt mij

in het zicht van uw kamer

Uw werkstuk heeft x secties 

dus x-plan

Op deze secties kunt u een centrum (as aan weerszijden van de  genoemde secties) maken

Deze assen zullen je spiraalpropeller kruisen

Het is aan jou om op elk kruispunt een punt te maken en dit te maken met de afmetingen in x y z 

@+

HS, het is een heel mooi stuk dat je daar hebt!!

Ik heb al de gelegenheid gehad om er een paar "tegen te komen" en ik vroeg me af hoe we het parametrisch konden tekenen . Het zou een tutorial waard zijn!

2 likes

Om dit soort onderdelen handmatig te ontwikkelen moet je zelf het juiste onderdeel maken, ik had een traceerboek dat het duidelijker uitlegde, maar hier is een link  die het principe laat zien

http://choumac44.free.fr/

Dan in het traceren \ eenvoudig effen \ taps toelopende elleboog

Voor het principe van het ontwikkelen van een conische elleboog.

1 like