Sinds we zijn overgestapt op de 2019-versie van Solidworks, verschijnen en verdwijnen donkere gebieden, afhankelijk van de positie. Het is een ramp als we aan een goed uitgehold onderdeel werken.
Om het voor jou gemakkelijker te maken om mijn probleem te begrijpen, heb ik 2 screenshots gemaakt.
Ik wil hieraan toevoegen dat er geen uiterlijk of effect is gewijzigd of toegevoegd, ik zit in de originele Solidworks-configuratie.
Als je geen scène of verschijning hebt, heb je dan geprobeerd om met de lichten te spelen (positie, intensiteit, activering of niet, kleur,...)? Dit komt omdat er met SW19 anders met uw oude bestanden kan worden omgegaan.
Je moet kijken in het menu Weergave ==> Tonen ==> vinkje bij "ambient oclusion, schaduw in gearceerde beeldmodus==> Grafische weergave + eventueel cartoon -==> zonder te vergeten het laden van Photoview 360 uit te schakelen (te vinden in de invoegtoepassingen die bij het opstarten zijn gedownload). Fotoweergave uitgeschakeld als u niet altijd rendert. Schakel het alleen in als u het echt vaak gebruikt.
Zie in de bijgevoegde afbeelding wat het doet als u bepaalde keuzes inschakelt
Het heeft niets te maken met Photoview. De standaardverlichting van SW ziet eruit als studioverlichting met omgevingslicht en eventueel spotspots, zelfs als photoview is uitgeschakeld.
Het probleem is dat deze sfeer aanwezig is, zelfs zonder te willen renderen (wat voor mij stom is). Als ik ontwerp, wil ik een gelijkmatige verlichting, ongeacht de oriëntatie van het model. Als ik render, beheer ik mijn belichting.
Voor mij zou je niet met licht te maken moeten hebben als je alleen maar aan het ontwerpen bent. We zouden in staat moeten zijn om alle details, vanuit alle hoeken, van een kamer te zien zonder dat de software "realistische" grijze gebieden op ons plaatst.
Mijn bescheiden macro's zijn alleen bedoeld om zich te bevrijden van deze lichtsturing en een terugkeer naar het verleden mogelijk te maken.