Hallo
Er zijn in feite verschillende "niveaus" van certificeringen, er zijn certificeringen voor ondersteuningstechnici, dit zijn vragen in de vorm van meerkeuzevragen die specifiek zijn voor de ondersteuning (installatievragen, gebruik van Rx, mogelijkheden, nieuwe functies...). Deze certificaten kunnen in verschillende talen worden afgelegd, waaronder Frans.
Dan zijn er certificeringen die alle gebruikers met een Virtual tester-account kunnen behalen, in volgorde van moeilijkheidsgraad:
CSWA (Gecertificeerd SolidWorks Associate)
CSWP (gecertificeerd SolidWorks Professional)
CSWE (Gecertificeerd SolidWorks Expert)
Voor CSWA-certificering zijn er een paar vragen, van ontwerp, montage, voor de volgende twee zijn er veel ontwerpen, zelfs 100% ontwerpen als ik het me goed herinner.
Ik ben begonnen met de CSWA om te kijken hoe het eruit zag, certificering is niet heel complex voor een gebruiker die al een paar jaar aan SolidWorks werkt.
Voor het CSWP zijn er verschillende modules:
CSWP Core (ontwerp van een mechanisch onderdeel, verandering van afmeting, gebruik van vergelijking, de antwoorden gaan over de massa van het onderdeel, of de positie van een zwaartepunt.
Dit certificaat is opgesplitst in drie segmenten, als een van de segmenten wordt gemist, kan deze afzonderlijk opnieuw worden afgelegd zonder dat het hele certificaat opnieuw hoeft te worden gedaan.
Dan zijn er specifieke modules, CSWP-tekening (naar mijn mening de eenvoudigste), CSWP-plaatwerk (ontwerp van een plaat, maatvariatie... en er wordt gevraagd naar de massa van het onderdeel of de lengte van een uitgevouwen onderdeel), CSWP-oppervlak (vrij complex en de tijd is naar mijn mening vrij krap), er is ook een vormtool, gelaste constructie en simulatie, maar ik heb ze niet gehaald. De certificaten die ik hierboven noemde, kunnen worden afgelegd in het Frans, Engels...
Voor de CSWE heb ik in ieder geval niet geprobeerd om het te kunnen halen, je moet de CSWP Core-certificering en ten minste 4 CSWP-modules hebben.
Op de website van SolidWorks, als u een onderhoudscontract heeft, is er een link naar de certificeringen (zie bijgevoegde schermafbeelding), vindt u de soorten certificaten en voorbeelden in PDF-formaat (ik raad aan om de voorbeelden te maken), er is ook een gratis code om een CSWA-certificaat te halen en een code voor een van de CSWP-modules (de link naar de code staat op het onderdeel (rechts) op de pagina Certificeringsaanbiedingen voor klanten van abonnementsdiensten )
Succes
Mickaël
sw.png