Een veer kiezen voor een compactor

Hoi allemaal

Als onderdeel van een schoolproject moet ik een blikpers van 33cl ontwerpen. Op dit moment bestudeer ik verschillende systemen (drijfstang/krukas, excenter, nok, enz...). Ik werk momenteel aan een nokkensysteem: de nok duwt de duwstang die zelf de spoel zal verpletteren... Om de rol in contact te houden met de nok, plan ik 2 veren. Maar ik heb moeite om enerzijds door berekening te bepalen welke veren ik nodig heb, en vervolgens de kracht te bepalen die nodig is om zowel de spoel te verdichten als de kracht die nodig is om de 2 veren te spannen. 

Om het blik te verpletteren, begin ik met een kracht van 1500 N. Aan deze kracht moet ik een kracht F voor de veren toevoegen, maar ik weet niet hoe ik deze moet bepalen... De slag die de spoel verdicht is 90 mm.

Klopt mijn redenering? Ps: Ik voeg een screenshot toe.

Alvast bedankt voor de hulp die je me kunt geven.

Gelukkige opsluiting voor iedereen.

Vriendelijke groeten

Fabrice

excentrique_ressort_1.png

Dat is een interessante vraag.
Ik zal het van dichterbij bekijken.

1 like

Er was een bericht dat interessante informatie gaf over veren:

https://www.lynkoa.com/forum/solidworks/dimensionnement-ressort

1 like

Hallo Fabrice

Aangezien je een cam kiest, geloof ik dat je jezelf compliceert Covid, sorry, je leven ingewikkelder maakt.
Het enige wat je hoeft te doen is een nokkenpad te maken zodat de heen- en terugreis verzekerd is zonder veer, wat je ontwerp vereenvoudigt. Ook als je een nokkenpad aan de boven- en onderkant legt, zal je stoterstang nog steeds gecentreerd zijn met mijn spanning op de assen.

Bovendien is 1500 N totaal overdreven, 60 N is om drie redenen meer dan genoeg.
Vanaf het moment dat je een excentriek gebruikt (een drijfstang of een nok), neemt de kracht toe tot een oneindige kracht (binnen de limiet van de RDM).

Bovendien heeft hij een geweldige truc om de te leveren inspanning te verminderen: als de twee uiteinden van het blik strikt evenwijdig zijn, dan is de inspanning aan het begin belangrijk (onthoud, als je op een spoel staat, zorgt de minste beweging op de cilinder (de zijkant) ervoor dat je meteen verplettert (je hoeft alleen maar je vingers heel snel  te verwijderen ;-) zo niet boe-boe).
Dus als je ervoor zorgt dat de twee drukstukken niet helemaal evenwijdig lopen, (of dat er een groei is op een van de twee compressieplaten) zijn de te maken krachten belachelijk laag, zeker als je een nok gebruikt.

Om je cams te maken heb je wat je nodig hebt in de gereedschapskist ;-)  

Daarnaast vragen we ons af waarom je een riem wilt gebruiken.

Merk op dat in uw geval een ultra eenvoudige camera het lukt.

Vriendelijke groeten

PS: je kunt een cam in vier minuten plat maken

1 like

Zie ook deze link

https://www.lynkoa.com/forum/documents-commerciaux/cr%C3%A9ation-dune-machine-%C3%A0-engrenage-compacteur-%C3%A0-canette

@+

Bedankt Zozo, bedankt Aliende, bedankt Gt22,

Niet slecht de truc van niet-parallelle vlakken om het blik te verdichten, maar ik zou in staat moeten zijn om de minder kracht die ik niet meer nodig heb te bepalen door berekening - (Doe geen moeite, ik denk gewoon bij mezelf).

Ik gebruik een riem omdat de excentriekeling wordt aangedreven door een elektromotor: dus ik heb een riem geïllustreerd in SdWks, moeten we iets anders prefereren? Tandwielen, ketting??

Nogmaals bedankt voor je antwoorden, fijn weekend!

@Fabrice.M

Een eenvoudige motorreductor zal het lukken, het is compacter, meer direct koppel, betrouwbaarder in vuile omgevingen (gecomprimeerde blikjes maken overal sap en suiker.

Voor de berekening, als je een waterpak op je blikje hebt geplaatst en twee gelijktijdige tikken aan elke kant geeft met een stok en Prouiiiqk, is het verdicht. Begin met een fles, dan twee, dan drie op een houten plaat en je zult het zien. Je kunt het waterpakket vervangen door een broertje of zusje, het zal ze nu meteen amuseren.

Onthoud dat bij een motorreductor en een nok de krachten evenredig zijn. Dus erg sterk als het lager op de buitendiameter van de nok staat. De compressiesnelheid is ook niet constant als je een eenvoudige nok maakt (zoals mijn model.

Vriendelijke groeten

PS: wees voorzichtig, het lijkt mij dat de grote blikken meer doen dan het ras dat je aangeeft.

Dank je wel Zozo,

Mijn perscontainer is alleen bedoeld om de 33 cl te accommoderen.

Voor de motorreductor heb ik erover nagedacht, maar ik moet nog wat berekeningen maken voor mijn project.

Nogmaals bedankt

Fabrice

@Fabrice

Nog een laatste kleine opmerking in afwachting van de berekeningen.

U weet dat u met het gegroefde nokkensysteem de productie kunt verdubbelen zonder de snelheid te veranderen en zonder noemenswaardige veranderingen aan de machine.

Vriendelijke groeten

Dit kan een idee geven van een eenvoudige versie

https://www.youtube.com/watch?v=wgn1hi_vWIw

EDIT: Ik had een betere gezien waar de zuiger in een buis zit om het beter te geleiden , maar het principe is hetzelfde

Hallo @Fuz3D

Ja, maar! Zoals @Fabrice zegt dat hij heeft verkend [[ studie van verschillende systemen (drijfstang / krukas, excentriek, nok, enz...). Ik werk momenteel aan een cam-systeem]]: ik heb alleen een  zeer lichte verbetering van zijn ASM voorgesteld.  ;-)  ;-)

Vriendelijke groeten

Bedankt voor al je adviezen!

Ik zal nu kijken naar het verminderen van de snelheid van de elektromotor.

Voor de motor vond ik dit:

https://www.maxongroup.fr/maxon/view/category/gear?etcc_cu=onsite&etcc_med_onsite=Product&etcc_cmp_onsite=R%c3%a9ducteur+plan%c3%a9taire+(GP)&etcc_plc=Overzicht-Pagina-Tandwielen&etcc_var=%5bfr%5D%23fr%23_d_&target=filter&filterCategory=planetair

Hij draait met 7500 tpm en ik zou graag willen dat mijn camera met 10 tpm draait... Is het een overdreven toerental voor de motor of levert het geen problemen op? Ik ga eerst versnellingen gebruiken voordat ik iets anders probeer. 

Ik geef aan dat ik helemaal niets van motor weet, neem me niet kwalijk als ik onzin zeg, maar zoals het spreekwoord zegt: "Degene die een vraag stelt , loopt het risico er vijf minuten   dom uit te zien, degene die geen  vraag stelt .  vraag zal zijn hele leven dom blijven ."

Nogmaals bedankt en een fijne avond voor iedereen!

FUZ3D, 

Bedankt voor de video, de compactor is erg goed, het is dicht bij wat ik wil doen, goed idee!

Zozo, 

Goed idee voor de cam-weg, ook al bedenk ik het niet zo, het is een idee waar ik over kan praten in mijn "rapport"...

Over het algemeen worden motorreductoren gebruikt voor lage snelheden zonder aandrijvingen met variabele snelheid

Hallo @ allemaal

De oorspronkelijke aanvraag was met een SW 3D-tekening met een nok en een veerberekening.

Begrijp wie dat kan! Uiteindelijk viel de keuze uiteindelijk op een simpele "krukstang"???

Verlaat het verzoek met betrekking tot veren. Een simpele link naar youtube voor een hyper DIY crash-can, kreeg de overhand van de vraag.

Maar ik merk op dat onze zeer ervaren sollicitant dit zegt [[ het cam-pad, zelfs als ik niet zo denk, het is een idee ]].

Nou,  ik ga terug naar mijn tipi en mediteer over mijn naïviteit.

Vriendelijke groeten

1 like

Hallo Zozo, Hallo allemaal,

Wat de veerberekening betreft, die is voor mij een beetje ingewikkeld, dus ik ga er geen rekening mee houden.

De YouTube-video van de krukasverdichter stelt me in staat om heel eenvoudig een ander idee voor te stellen, en ja, het is gemakkelijker voor mij om het zonder veren te doen.

Ten slotte heb ik een professioneel Baccalaureaat EDPI-niveau en heb ik in het verleden een literaire cursus gevolgd, dus ik ben geen ingenieur, er zijn veel dingen die ik niet weet, dus ik ontdek, ik begrijp en ik leer. Het gaat mij niet aan om dingen perfect te doen, maar om er iets positiefs uit te halen.

Dank u allen voor uw antwoorden,

Met vriendelijke groet, Fabrice

Zozo, 

Je hoeft niet ironisch te zijn, ik ben zeker niet erg ervaren.

Goed idee meditatie!