Hallo allemaal, ik hoop dat jullie allemaal goed opgesloten zitten en veel succes voor al diegenen die werken...
Als onderdeel van een afstudeerproject moet ik een karrenkipper ontwerpen voor de voedingsindustrie. Om deze trolley te kantelen, moet ik een driefasige elektromotor van het merk LEROY SOMER gebruiken; maar ik weet er helemaal niets of heel weinig van...
Ik heb het koppel en vermogen (bij de uitgaande as) bepaald: Koppel: 1425 Nm; Vermogen: 336 W
Ik was van plan om een katrol/tandriemsysteem te gebruiken om deze kar te kantelen, maar de te kantelen massa zou 1500N (groot maximum) zijn. Is het poelie-/riemsysteem geschikt voor een massa van 1500 N? Zo nee, wat zou volgens u het beste systeem zijn? Tandwiel/ketting??
En tot slot, wat het rendement betreft, dacht ik eraan om voor 0,5 te gaan, wat me een noodzakelijk vermogen van 672 Watt zou geven...? Ik begrijp dat er bij tandriemen maar een klein verlies is (98% rendement), klopt dit? Welk rendement kunt u verwachten?
Daar ga je, ik weet dat het veel vragen zijn, maar ik ben totaal onwetend over deze vragen, ik smeek je om mijn onwetendheid te verontschuldigen.
Aangezien u het over de voedingsindustrie heeft, moet u weten dat het zwaartepunt van de trolley sterk varieert tussen de lage positie (de trolley op deze wielen) en het moment waarop het materiaal wordt geleegd (het zwaartepunt beweegt veel). Bovendien heb je een massa-effect in beweging met een versnelling van het morsen waarmee rekening moet worden gehouden (dit genereert schokken die de spanning op de ketting aanzienlijk verhogen of de band).
Aan de andere kant stoort iets me (een beetje) in je beschrijving dat je het niet hebt over de snelheid bij de uitgang van de as (is het een reductiemotor). Ik zie niet echt een 1000 tr.mn motor bruikbaar zoals hij is. Kunt u de referentie van de LS-motor specificeren?
Je zou de volledige kinematica moeten zien, want om een wagen te kantelen moet je hem eerst een paar centimeter omhoog brengen. Je moet ook kijken waar je kantelas zich bevindt ten opzichte van het cg van de slede en het zwaartepunt met het materiaal erin en ook een idee hebben van het materiaal. 150 kg boter of suiker heeft helemaal niet dezelfde weerstandseffecten. Hiermee kunt u het maximale koppel berekenen dat u nodig heeft om uw trolley te laten draaien.
U moet het koppel bepalen dat de slede nodig heeft en dit vergelijken met dat van de motor na de reductie als gevolg van de ketting of riem.
Allereerst wil ik u bedanken voor deze belangrijke punten die u aan de orde stelt, vooral met betrekking tot het GC.
Wat de snelheid bij het uitkomen van de as betreft, heb ik in dit stadium geen informatie. Ik heb geen informatie over de motor omdat ik hem moet kiezen (de enige informatie die ik krijg is "driefasige LS-motor"). Ik weet alleen de kantelsnelheid van de trolley, die 0,224 m/s zal zijn (de trolley kantelt van horizontaal naar een hoek van 135°). Het toerental op de kipperas is 2,25 tpm. Min.
Wat het materiaal betreft, het is faisselle, dus er is een soort kwark en vloeistof, dus het moet een beetje bewegen. Ik voeg een screenshot toe van de kar volgens de meegeleverde CoC.
1°) Gezien de plaats van de rotatieas van het trolleyliftframe lijkt het erop dat je geen grote katrol of tandrad op deze as kan plaatsen om een vermindering van de kracht op de kettingen of riemen te bekomen.
2°) Dit betekent dat je een motorreductor moet kiezen met een uitgangssnelheid van minder dan 10 tpm, het kost je inderdaad 10 tot 15 seconden om de overstap te maken.
3°) Om de belasting van de kettingen te verminderen, kunt u ook twee kettingen op de bovenas plaatsen, zodat u de kracht op de kettingen met 50% vermindert en u eventuele verdraaiingen van de boven- en onderas elimineert.
4°) De kettingen zullen een betere betrouwbaarheid hebben bij een lagere snelheid en een matig koppel bij het opstarten. De eerste 30 graden van elevatie vergen niet veel inspanning. Waarom de keten, u moet weten dat ze in deze industrieën de kampioenen zijn van de waterstraal (ze hebben overal de vloot) en letten daarnaast op de hygiënische omstandigheden, roestvrij staal is koning in deze hoeken.
5°) Je hebt een idee over de locatie van de huidige motor, aangezien je de tweede as onder en rechts van de bovenste kunt zien. Dit geeft je een idee van de hartafstand.
Afhankelijk van het vermogen en de technische keuze heb je één of twee kettingen, ofwel recht naar buiten, ofwel een doorgaande as (kijk naar de brochure, het is gemakkelijk om het verschil te zien.
Omdat we niet weten hoe ver we van je vragen. Alleen al de berekeningen voor een keuze van de motor of tot de lay-outtekening en de rechtvaardiging van de twee mogelijke scenario's.
Het is aan jou om het ons te vertellen, anders zijn we nog niet klaar
Bedankt Zozo voor al deze antwoorden die me in staat stellen om duidelijker te zien en ook om mijn keuze van oplossingen te rechtvaardigen. Ik kom later terug op deze draad als ik nog andere vragen heb.