Ik probeer een schuifspanning weer te geven op een sleutel die in een as is geplaatst, onderworpen aan een koppel. Ik weet dat de waarde die ik na berekening moet verkrijgen, namelijk +- 50MPa. Ik gebruik de werkbank Generatieve Structurele Analyse.
Ik kan de situatie niet goed simuleren, ik gebruik een stijf onderdeel dat het midden van mijn sleutel ondersteunt en ik oefen de kracht uit op het handvat op de juiste afstand, op het niveau van de steunen die ik heb geprobeerd met ingebedde, rolondersteuning, blokkerende vrijheidsgraden... tevergeefs.
Hiernaast het diagram en een screenshot van wat ik heb geprobeerd.
Ik ben het met je eens, ik had de berekeningen al gedaan, het doel hier zou zijn om de gemaakte berekeningen te verifiëren door het systeem op software te simuleren. Dit is onderdeel van een van mijn mechanica cursussen;)
- het stijve element dat niet alleen de inspanning overbrengt, maar ook niet vervormbaar is. Het kan dus de vervormingen van de sleutel verstoren door bepaalde vlakken ertussen te verbranden.
- Als u het onderste deel van de sleutel direct hebt geblokkeerd, bevindt de rotatie-as zich in de dikte van de sleutel en niet 25 mm verder zoals in uw diagram. Je zit dus in een momentberekening en niet in een afschuifberekening op de toets.
Heb je het geprobeerd door één kant van de sleutel te vergrendelen op de hoogte van het contact met de as (+ de basis van de sleutel) en direct de kracht uit te oefenen die overeenkomt met het koppel (2250 daN) op het andere halfvlak?
Allereerst hartelijk dank voor je antwoorden, ik heb opnieuw aan mijn zaak gewerkt, ik heb een verdeelde kracht 22500N (afschuifkracht) toegepast op een flexibel virtueel onderdeel aan de afschuifzijde, ik vraag me af of dit correct is of dat er een ander, verstandiger alternatief is?
In ieder geval begin ik iets te krijgen dat lijkt op wat ik visueel in gedachten had.