Hoe buig je een staaf?

Hallo lieve Lynkoa gemeenschap,

Ik ben op zoek naar een rek voor een project. Om deze buiging te modelleren, wil ik deze staaf om een cilinder wikkelen (zie foto in PJ). Na verschillende pogingen en online onderzoek kon ik geen antwoorden vinden waarmee ik dit zou kunnen doen.

Heb je enig idee?

Is dit de juiste manier om te werk te gaan?

Conceptueel

Ronan

imagesw.png

Hallo

Kijk hier, ik heb alle manieren gezet die ik ken om daar te komen.

Je moet andersom redeneren, beginnend bij het buigen en dan ontvouwen.

3 likes

Hallo

Ik weet niet of dit de juiste manier is, maar er is een buigopdracht in solidworks.

Vriendelijke groeten

Philippe

3 likes

@ Plabaune

Met de buigfunctie kunt u dit inderdaad vrij gemakkelijk doen, maar het hangt af van de straal omdat deze niet meer dan 180° kan zijn.

@Ronan Mauvoisin

Wees voorzichtig, want een tandheugel moet plat worden gebruikt, anders kan het rondsel eruit komen.  De kromming verandert het profiel van de tand, ook al lijkt het klein en is  de kromming niet erg uitgesproken. In feite hangt het allemaal af van de belasting die op de gevel wordt uitgeoefend.
Geen grapje, een gebogen tandheugel wordt een tandwiel genoemd. Het profiel van een tand is niet hetzelfde als dat van een tandwiel en het is iets geavanceerds, ook al lijkt het eenvoudig als je naar een tand kijkt.

Vriendelijke groeten

1 like

Het probleem is het rek 

Het mag niet worden gewijzigd, of in ieder geval zoveel mogelijk.

maak dus de schets van de buigfunctie zo nauwkeurig mogelijk om vervorming van dit rek te voorkomen, in ieder geval de Sup-opening van de tanden 

en het zal de tegenovergestelde buitenste vezel zijn die de maximale vervorming zal hebben

Maak dus dit rek met een profielschets dicht bij de primitieve cirkel op ongeveer een halve tand

@+

Voor mij is er in werkelijkheid na het buigen geen enkele tand meer over. Het stuk zal daarom worden gebogen voordat de tanden worden gesneden, waarom niet in dezelfde volgorde tekenen?

1 like