Hallo
Ik begin te werken met veel volumeonderdelen (deel) en samenstellingen (product) in mijn bestanden. Ik ben nog niet bekend genoeg met Catia V5R20 om te weten hoe ik naar mijn onderdelen en assemblages kan verwijzen. Heb je rolmodellen?
Is het mogelijk om een lijst met onderdelen te genereren die in een Excel worden gepresenteerd?
Hoe moet ik mijn bestanden bestellen? Moet ik de producten van de aandelen scheiden?
Op dit moment is het echt in bulk, ik heb de (slechte) gewoonte aangenomen om een map te maken die overeenkomt met een assemblage en de gebruikte onderdelen erin te plaatsen. Maar soms merk ik dat ik deze onderdelen gebruik voor andere assemblages en dus maak ik via het back-upbeheer een onafhankelijke kopie omdat ik niet weet of ik deze ga wijzigen. Kortom, ik zie niet echt hoe ik mezelf moet organiseren om een logische database te creëren.
Heeft u ideeën, adviezen, documentatie hierover?
Bij voorbaat dank!
Want helaas heb ik geen PDM (Product Data Manager).
Hallo
De organisatie is niet afhankelijk van de gebruikte software , maar van de Clients, interne bibliotheken, soorten projecten, gewoonten, samenwerking, etc. enz.. enz..
U moet uw vraag stellen en herformuleren op een + generalistische manier en niet alleen met een CATIA-filter, specificeer uw functie, het type project, de werkomgeving, het aantal werknemers, enz,...
Voor zover CATIA gerelateerd is
Dixit : Is het mogelijk om een lijst met onderdelen te genereren in een Excel?
Ja tabblad Analyse / Stuklijst / (Onder Stuklijst) kunt u (.txt; . Html; .xls)
Dixit: Moet ik de producten van de aandelen scheiden?
Zonder de mappen te ordenen, de shares op te slaan en de locatie van deze mappen in te vullen (CATIA-zoekvolgorde) is het niet aan te raden CATIA standaard op zoek te gaan naar deze links in de map waar het bestand dat u opent is opgeslagen (daarna is het de zoekvolgorde ) die aangeeft waar het moet zoeken.
Hulpmiddelen / Opties

1 like
Hallo
Zoals vermeld door @franck.ceroux, is het ordenen van bestanden geen Catia-regel. Je kunt functioneren zoals je wilt.
Aan de andere kant, om dit alles goed te beheren, zou ik u aanraden om alleen de links naar de catalogi en de sectie "andere mappen" actief te houden. Het is in dit laatste dat u uw "zoekvolgorde" kunt configureren. Anders weet je nooit echt waar Catia de bestanden vandaan gaat halen. Belangrijk punt, zoals de naam al doet vermoeden, respecteert de zoekopdracht de volgorde die tijdens de configuratie is gedefinieerd (zie de lijst met mappen die u toevoegt onderaan het venster dat wordt geopend wanneer u de "andere mappen" blokkeert).
In mijn bedrijf werken we bijvoorbeeld als volgt: 1 map voor normen, 1 gemeenschappelijke map voor alles wat specifiek is voor het project (zonder submappen) en 1 map voor elke ontwerper waarin hij alleen de elementen opslaat waaraan hij werkt (voordat hij ze terugplaatst in de gemeenschappelijke map zodra zijn werk klaar is). De "lokale" bestanden behouden dezelfde naam, dus de zoekvolgorde is geconfigureerd om eerst te openen wat zich in de speciale map bevindt vóór de gemeenschappelijke map (zelfs als u een ongewijzigd product uit de gemeenschappelijke map opent). Iemand die aan een ander onderdeel werkt, blijft op een volledig transparante manier zien wat er in de gemeenschappelijke ruimte is.
Maar nogmaals, het is aan jou om je behoefte te definiëren. Als je alleen werkt, heb je niet per se een "lokale" map nodig. Of uw klant kan van u eisen dat u 3D- en 2D-bestanden scheidt. Het belangrijkste is om in Catia te definiëren waar dingen worden opgeslagen.
Laatste punt, om tijd te besparen, zul je zien dat je de zoekvolgorde kunt exporteren/importeren om gemakkelijk projecten te wijzigen. Op dezelfde manier is het aan jou om te zien waar je ze opslaat (projectmap of gewijd aan je zoekopdracht)
Gelukkig denken
1 like
Niet beter dan collega's.
Ik zou er uit ervaring aan willen toevoegen:
- Het is nutteloos, of zelfs contraproductief, om bestanden te scheiden op basis van hun computertype (het is mogelijk of noodzakelijk om X reden om een onderdeel als een assemblage te modelleren.
- Afhankelijk van hoe u te werk gaat, moet u:
+ een repertoire van standaard onderdelen (zoals schroeven);
+ een directory per deal of product
Maak voor een zaak of een product submappen op basis van hoofdsubsets
- Werk ook aan de naamgeving van de bestanden: alleen het onderdeelnummer, het nummer en de aanduiding (vermijd aanduidingen die de afmetingen bevatten). Vermijd het gebruik van alleen de aanduiding: dit is zelden de juiste keuze, aangezien de aanduidingen over het algemeen beknopt en vereenvoudigd zijn.
2 likes