Hallo
Ik zou graag een onderdeel (vrij rudimentair om mee te beginnen) modelleren met oppervlaktedefecten (voor een voorbeeld van metrologie). Is het mogelijk om dit te doen met behulp van de Catia-software?
Bij voorbaat dank
Hallo
Ik zou graag een onderdeel (vrij rudimentair om mee te beginnen) modelleren met oppervlaktedefecten (voor een voorbeeld van metrologie). Is het mogelijk om dit te doen met behulp van de Catia-software?
Bij voorbaat dank
Hallo
In feite is het kenmerk van CAD-software het produceren van een perfecte en theoretische geometrie.
Het degraderen van een geometrie is een beetje onnatuurlijk.
Ik begrijp je vraag en ik heb in het verleden op Catia een deel gemodelleerd van een puntenwolk uit een metrologiemeting.
Ik had in feite een perfect gezicht vervangen door het oppervlak dat uit de wolk was gereconstrueerd.
Het werd uiteindelijk ingewikkeld met een mesh-export naar een UNV om een eindige-elementenberekening uit te voeren.
Als het, door overdrijving, de verschillende orden van meetbare defecten laat zien, denk ik dat een 3D-beeldhouwsoftware geschikter zou zijn. Of zelfs een Nurbs-software zoals Rhinoceros.
Het doel is dan om het materiaal lokaal aan te duwen.
Dat gezegd hebbende, in Catia is er nog steeds de IMA-workshop (Imagine and Shape) waarmee je je vorm kunt modelleren en aanpassen, zoals boetseerklei.
Hier is een voorbeeld met een fietsframe op mijn blog.
Je kunt alles modelleren wat je wilt, maar zonder precieze afmetingen.