Hoe maak je een thermogevormde binnenbekleding op een carrosserie?

Hoi allemaal

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het modelleren van lichaamsbekledingen .

Ik heb de 3D (oppervlaktestap) van de carrosserie-elementen en ik wil thermogevormde panelen modelleren.

De thermogevormde moet de carrosserie in zijn hoofdlijnen in beslag nemen, maar moet vrij eenvoudige vormen hebben (vlakken / radiussen)

Hier is een afbeelding van het lichaam in kwestie bijgevoegd.

Ik dacht:

- Teken het ontwerp van het oppervlak

- maak een volume "impressie" van de gewenste vorm en verander deze vervolgens in een stempelgereedschap;

- gebruik de functie "kern/holtevolume" van de matrijsfunctie;

... kort... Ik heb op dit moment nog niets voor elkaar gekregen ... :-(

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Laurent

vue_car1.png

Hallo

Heb je een beeld van wat je wilt doen?

Hallo

Ik zie geen bijlagen van mijn kant...

Ik heb mijn bericht bijgewerkt met de bijgevoegde foto...

en hier is een seconde van wat ik wens te verkrijgen.

vue_car2.png

Hallo

Gezien de complexiteit van het stuk zie ik geen andere oplossing dan de oppervlakte om je doelen te bereiken.

Aan de andere kant is het doen van oppervlak geen fluitje van een cent en vereist het een vrij lange leercurve omdat het niet helemaal dezelfde constructielogica is. Bovendien moet je behoorlijk sterk zijn in geometrie. (Er zijn een aantal sterke maouss in het oppervlak op dit forum die ze je zullen adviseren)

Het voordeel van SW en het SW-oppervlak is dat je een industrialiseerbaar model kunt hebben met gecontroleerde afmetingen, in tegenstelling tot pure modelbouwers. De andere eenvoudigere oplossing is om het plaatwerkonderdeel te scannen met een limiet dat de bekleding niet alle holtes en deuken (versterkingen, enz...) opneemt, dus na de scanner moet je het onderdeel toch in AMHA-oppervlak nemen.

Vriendelijke groeten

1 like

Hallo

om je STEP als een bruikbaar onderdeel te kunnen openen, hoef je alleen maar te doen, file==>open en selecteer STEP waar je alle bestanden hebt  en vervolgens opties en zie mijn bijlage voor de instellingen. Daarna kunt u uw STEP gebruiken om een mal te maken met de functie "kern/holtevolume" of een andere 

option_dimport_step.jpg
1 like

Het werkte niet...

2018-08-24_12_04_07-.png

@ lpascal Je stuk heeft geen volume alsof het een schetsbeeld is. Kunt u uw STEP stuk posten?

@ ac cobra zodra de vorm is hersteld zoals je aangeeft:  het zal toch vereenvoudigd moeten worden (zoals ik al aangaf) dus voor deze fase wat stel je voor als hulpmiddel of methode  :-) :-) :-) :-)

1 like

Je moet je houden aan eenvoudige oppervlaktefuncties: vanaf je geïmporteerde model, oppervlak/offset (met een afmeting van 0) op de interessante oppervlakken, de gaten opvullen (vulfunctie), de stukken verbinden door filets/vegen. Hierdoor krijg je een huid die verdikt moet worden (houd rekening met de dikte in de vorige bladeren).

2 likes

Hier is het STEP-bestand van mijn testlichaam.

c000346204.stap

Een voorbeeld (SW2015) van wat je eruit kunt halen, ik moet er 20 minuten aan besteed hebben. Ik ben niet dieper gegaan dan dat om op te lossen wat de verdikking voorkomt.

Om de hiaten op te vullen, moeten we jongleren tussen de functies van vervullen en grenzen. Ik heb bewust een "bevestigingsgat" gelaten.

Ik heb me beperkt tot een van de onderdelen, als het nodig is om op andere onderdelen te vertrouwen, is het beter om de montage als onderdeel op te slaan en vervolgens aan dit onderdeel te werken (de onnodige onderdelen verwijderen).

panneau_interieur_seulg000548175_v09_01.sldprt
1 like

Hartelijk dank voor uw feedback,

Ik denk dat ik voor de oppervlakteverschuiving ga... Ik ga wachten op de Advanced Surfaces training die ik over een paar dagen voor mezelf heb ingepland om zo goed mogelijk vooruit te kunnen komen.