Hoe beheer ik modellen met clientaanpassing in SolidWorks en PDM?

Hallo

We zijn momenteel bezig met de overstap van ProE (zonder PDM) naar SolidWorks (met PDM) en we ondervinden problemen bij het beheer van onze 3D-modellen.

Aannamen:

Voor elke klant maken we machines op maat.

We hebben 5 maten machines (0,8 m, 0,9 m, 1 m, 1,3 m en 1,8 m)

Elke machinegrootte heeft 4 uitvoeringen (1 of 2 deuren, links of rechts technische ruimte)

Elke machine kan al dan niet veel opties hebben

Op ProE:

We hebben een basismodel per machinegrootte met alle mogelijke versies/opties beheerd door programma's/instances.

Voor elke klant kopiëren we het volledige machinemodel naar de klantendirectory (behalve voor standaardonderdelen), waar we klantspecifieke wijzigingen aanbrengen.

Om hiervan te profiteren, creëren we instanties in onze onderdelen/subassemblages na aanpassingen door de klant, die we vervolgens vervangen in onze basismodellen.

Op SolidWorks/PDM:

De PDM beheert niet de versies van elke configuratie, hoe beheer je het versiebeheer van onderdelen met configuraties? Werk je met configuraties? Is het de PDM die de bestandsversies beheert of wordt deze handmatig ingevuld? Heb je een andere manier van werken?

Hoe is het mogelijk om onze basismodellen te beheren? Configuraties? Programma 's? Nog een softwarepakket? 1 model per uitvoering/optie dus meer dan 150 modellen in ons geval?

Heeft u een werkmethode die aan onze behoeften voldoet?

Bij voorbaat dank,

Hallo Lionel!

Ik zou je aanraden om eens te kijken naar de DriveWorks-technologie.

Je hebt al een gratis versie bij SOLIDWORKS genaamd DriveWorksXpress die je zal helpen met je probleem.

Met DriveWorksXpress kunt u uw automatisch geconfigureerde 3D-modellen genereren door een formulier in te vullen.

Dan verkoopt DriveWorks twee andere versies genaamd DriveWorks Solo en DriveWorks Pro, DriveWorks Pro die bijvoorbeeld een integratie heeft met PDM.

Veel plezier met zoeken!

Vriendelijke groeten

Thomas

1 like

Hallo

Dank u voor uw antwoord... Inderdaad, ik had gekeken naar DriveWorks, dat eenvoudig en effectief lijkt bij het uitoefenen van meubels. Aan de andere kant, is het van toepassing op een complete machine? Zijn er configuraties die moeten worden beheerd?

Ik betwijfel of mijn management ermee zal instemmen om hun hand in hun zak te steken om een extra module te kopen...

Hallo, DriveWorks is slechts een tool voor het maken van productconfigurators en verkoopconfigurators.

Het voorbeeld van het meubelstuk is slechts een heel eenvoudig voorbeeld om het principe aan te tonen.

Ik ken uw machines niet, dus ik kan niet te ver op de zaken vooruitlopen, maar het komt zelden voor dat DriveWorks zelfs zeer complexe SOLIDWORKS-ontwerpen niet kan automatiseren.

Als u zich zorgen maakt, raad ik u aan contact op te nemen met uw SOLIDWORKS-wederverkoper, zodat zij u de technologie in meer detail kunnen laten zien.

Andere voorbeelden zijn beschikbaar op de website van www.driveworkslive.com, bijvoorbeeld een demo van een oplegger: http://web2.driveworkslive.com/Apps/Trailer/

Ik hoop dat het kan helpen.

Veel plezier met zoeken.

Thomas

Bedankt... Op papier ziet het er erg goed en erg mooi uit.

Hoe wordt het (de) basismodel(len) om de machine te configureren beheerd? Een enkel model met configuraties? En dus, hoe beheer je dit model in de PDM?

Kortom, ik zal DriveWorks eens serieus onder de loep moeten nemen voordat we beginnen met de nieuwe onderzoeken naar SolidWorks.

Driveworx is inderdaad erg krachtig, maar het is nog steeds vrij zwaar om op te zetten (vooral als het ingewikkeld begint te worden).

Over het algemeen kopiëren we met een speciale machine samenstellingen en hernoemen we met een andere projectnaam (wat EPDM heel goed kan doen als het goed is geconfigureerd of met de projectkopie door selecties te maken). Wat in EPDM onmogelijk is, is duplicaten maken (bestanden met dezelfde namen in 2 verschillende mappen). Wijzig eenvoudig de naam van het gekopieerde bestand om dit probleem op te lossen. De toevoeging van een achtervoegsel/voorvoegsel lost dit op zijn minst op.

PDM beheert niet de versies van configuraties, maar van onderdelen of samenstellingen. Toch weet een PDM-assembly heel goed welke configuratie van een onderdeel (of een subassembly) je gebruikt.

We gebruiken onderdeelconfiguraties om verschillende materialen en/of lengtes te hanteren. Voor het toevoegen van een (of meer) nieuwe configuratie is een nieuwe versie van het bestand vereist. Het neemt schijfruimte in beslag op de server, maar het is in absolute termen niet problematisch (hoe dan ook, als je de configuraties niet gebruikt, zou je een nieuw onderdeel hebben gemaakt...).

Wij werken in kranen met specifieke onderdelen (klephuis) en standaard onderdelen (bedieningsapparatuur). Over het algemeen dupliceren we bestaande assemblages om tijd te besparen en hebben we bibliotheken met standaard subassemblages voor het operationele deel van de assemblage.

Om het aantal geregistreerde subassemblages te beperken, werken we nu veel in virtuele assemblages (alle subassemblages worden opgeslagen in de hoofdassemblage). Dit maakt het kopiëren gemakkelijker en beperkt mapfouten.

Aan de andere kant wordt het virtuele zeer slecht beheerd door EPDM in versie 2015 (we moesten een rapportgenerator ontwikkelen om de use cases van de bestanden die door virtuele subassemblages worden gebruikt te hebben: aangezien de virtuele assemblage niet echt bestaat op de server, wordt deze niet echt beheerd door EPDM)

Dank u voor uw antwoord... Maar ik begreep het deel over het beheren van onderdeelconfiguraties niet goed.

Wat bedoel je met het maken van een bestandsversie? Maak je een nieuw bestand aan?

Hoe ga je om met configuratieversiebeheer? Via PDM, handmatig of geen beheer?

En hoe beheer je een basismodel van een machine met opties? met configuraties?

Met DriveWorks Pro kunt u bepalen welke versie van de basismodellen u wilt gebruiken om nieuwe modellen te genereren.

Voor meer informatie over DriveWorks en de PDM-plugin:

http://docs.driveworkspro.com/Topic/SolidWorksEnterprisePDMPluginSettings

• Krijg de nieuwste versie met 'Zorg voor de nieuwste mastermodellen en tekeningen'
  • Definieer een specifieke versie met 'Specifieke versie van het mastermodel ophalen'

Vriendelijke groeten

Thomas