Ondanks mijn vele zoektochten kan ik op draftsight geen functie vinden waarmee je 2 punten aan elkaar kunt koppelen.
Het principe zou zijn om een voor- en bovenaanzicht te hebben, en dat wanneer ik een punt in vooraanzicht beweeg, de projectie in bovenaanzicht ook beweegt.
Ik denk niet dat dat mogelijk is, er is geen beperkingssysteem in Draftsight.
U kunt echter het gereedschap Uitrekken gebruiken voor uw bewerking (door CP te typen nadat u het gereedschap hebt geselecteerd, kunt u een polylijnselectie maken).
Met de opdracht Uitrekken kunt u de positie van de knooppunten van een entiteit wijzigen, terwijl uw relatie met de andere knooppunten van de entiteit behouden blijft. In tegenstelling tot schalen, vergroot of krimpt rekken objecten in één richting. Het stelt u ook in staat om afzonderlijke entiteiten binnen een overzicht te verplaatsen.
Tijdens het uitrekken bepaalt de selectiemethode of objecten worden verplaatst of uitgerekt.
Alle objecten die zich volledig in het selectievenster bevinden, worden verplaatst.
Alle objecten die de veelhoek of het selectievenster snijden, worden als volgt uitgerekt of samengevouwen: de eindpunten worden gewijzigd binnen een veelhoek of kruisingsvenster en de andere eindpunten blijven dus op hun oorspronkelijke locatie behouden.
De andere tekenentiteiten behouden hun posities en vormen.
U kunt lijnen, polylijnsegmenten, halve lijnen, bogen, elliptische bogen en splines uitrekken.
Entiteiten uitrekken:
Klik op Bewerken > Rekken (of typ Rekken).
Selecteer in het grafische gebied de entiteiten die u wilt uitrekken.
Gebruik een polygoon of crossover-venster om de knooppunten op te nemen die moeten worden uitgerekt. Nadat u deze methode hebt toegepast om objecten te selecteren, kunt u de optie Verwijderen opgeven om objecten uit de selectieset te verwijderen. Nadat u de functies hebt gewist, drukt u op Enter.
Druk op de Enter-toets.
Geef een begin- en een eindpunt op om de rekafstand voor objecten in te stellen.
Functies worden uitgerekt volgens specificaties.
Objecten uitrekken met behulp van de verplaatsing:
Klik op Bewerken > Rekken (of typ Rekken).
Gebruik een polygoon of crossover-venster om de knooppunten op te nemen die moeten worden uitgerekt. Nadat u deze methode hebt toegepast om objecten te selecteren, kunt u de optie Verwijderen opgeven om objecten uit de selectieset te verwijderen. Nadat u de functies hebt gewist, drukt u op Enter.
Druk op de Enter-toets.
Geef de optie Verplaatsen op om de opgegeven objecten uit te rekken met een vector. Geef de relatieve locatie van de uitgerekte objecten op door de X-, Y- en Z-verplaatsingen op te geven. Als de rek alleen in de X- en Y-richting moet worden gedaan, moet u geen Delta Z-waarde opgeven.
-of-
Geef een beginpunt op en druk op Enter om punt als afzetting te gebruiken.
Functies worden uitgerekt volgens specificaties.
Ga als volgt te werk om één entiteit uit te rekken met behulp van entiteitshandgrepen:
Klik op een van de entiteitshandgrepen.
Verplaats de aanwijzer naar een andere locatie en klik.
Ga als volgt te werk om meerdere entiteiten uit te rekken met behulp van entiteitshandgrepen:
Houd de Shift-toets ingedrukt en klik op meerdere entiteitsgrepen.
Laat de Shift-toets los en klik op een entiteitsgreep (dit is de basishandgreep).
Verplaats de aanwijzer naar een andere locatie en klik.
Bedankt voor dit antwoord, ik heb de tool beter kunnen begrijpen.
Helaas is dat niet waar ik naar op zoek ben.
Om heel precies te zijn, ik ben op zoek naar een functie (indien nodig een andere software als Draftsight het niet toestaat), waarmee je de verplaatsing van een punt kunt hebben, maar die in feite de wijziging van een curve zou belemmeren.
Bijvoorbeeld elk vooraanzicht dat uit verschillende punten bestaat, en het bijbehorende bovenaanzicht dat een kromming zou zijn. Wanneer ik mijn punt naar een vooraanzicht verplaats, beweegt de projectie naar een bovenaanzicht des te meer, waardoor de curve verandert.
Staat Draftsight dit toe? Zo nee, bij welke software kan ik dan terecht?
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, ik begrijp dat draftsight niet het product voor mij is. Ik ga solidworks gebruiken, een software die ik nu 15 jaar geleden gebruikte, tijdens mijn BTS. Nogmaals bedankt en zeker tot ziens voor ander advies.