Hoe meet/dimensioneer ik de lengte van een spiraal?

Hallo, ik wil graag de lengte van deze spiraal meten en/of beoordelen (in groen op de afbeelding) om er zeker van te zijn dat de lengte overeenkomt met de centrale omtrek van de cirkel van ⌀8,5 mm wanneer deze " uitgevouwen " is . Om precies te zijn, het doel is dat door een cilinder van ⌀7,5 mm in deze flexibele spiraal te plaatsen, deze wordt omsloten door een gesloten cirkel van ⌀7,5 mm aan de binnenkant te vormen.

Hallo;
Is het een platte spoel of heeft het een " stap "?

Als ze plat zijn:
Ik zou een nieuwe schets maken op het " bovenste " vlak (zoals op de schermafbeelding) en dan met behulp van de schetsopties (waarvan ik de naam voorlopig ben vergeten), kortom, ik zal de spoel omzetten in een schets, en daar zou het mogelijk moeten zijn om de diameters en afstanden te meten (hetzij met het meetgereedschap, het maatgereedschap met een beetje geluk en, Laten we gek zijn, met de " traject " beoordelingsoptie.

• als de spoel een " stap " heeft, blijft het principe hetzelfde, maar met een 3D-schets, in dit geval is het alleen mogelijk om het extrusieprofiel (de as) om te zetten...
2 likes

Vlakke spiraal. De waarde 1.1 is voorlopig willekeurig.

image

De toonhoogte is ook willekeurig, het is om het weg te verplaatsen van de binnenwand en is afhankelijk van de 3D-printtolerantie.
Ik wil graag een vaste lengte behouden, gelijk aan de omtrek (ongeveer 26,70 mm), ongeacht de gekozen toonhoogte.

Juist ik weet ook niet hoe ik haar moet bekeren :roll_eyes:

" Luister, laat de politie hun werk doen, maar zodra we meer informatie hebben, weet dan dat je het als eerste weet "
… Ik heb (tijdelijk) geen toegang tot mijn pc... :sweat_smile:

Ze fluisteren in mijn oor dat ik " Silhouetentiteiten " moet gebruiken...

1 like

Hallo Sylk,

Zo ga ik met SW2022SP4.
1=> U selecteert de neutrale vezel van uw spiraal met het dimensioneringsgereedschap, het zou het moeten doen.
2=> U selecteert de neutrale vezel en u converteert de schets en voegt de afmeting toe.
3=> Anders alleen met het meetgereedschap

@+.
AR.

1 like

En nee, het is " converteer de schets ", sorry, Maclane...@+.

1 like

Hallo @A_R Dank u

Met de offertetool werkt het dus niet. Aan de andere kant, met het meetinstrument (dat ik te vaak vergeet) werkt het, het geeft me de lengte :+1: goed, dat is het al.

Als ik nu de lengte van de neutrale lijn van de spiraal zou kunnen verbinden met die van de cirkel door een gelijke relatie, zou dat perfect zijn.

Sylk hallo weer,
Welnu, het is mogelijk om deze gegevens aan elkaar te koppelen in een annotatie, maar met een cote...@+.
AR.

Ik moet een lul of miro zijn, want ik kan "converteer de schets " niet vinden .

Ik vind " entiteiten converteren ", maar het werkt alleen als ik de schets van de cirkel selecteer die als basis van de spiraal dient, dus het maakt een 3D-schets van de cirkel, maar geen manier om hetzelfde te doen door de spiraal te selecteren :worried:

Het is me nooit gelukt om een verband te leggen tussen de gemeten afmeting en de schets van de neutrale vezel van de spiraal... We kunnen sensoren maken met waarschuwingen wanneer een bepaalde afstand wordt overschreden, maar het is niet de gemakkelijkste om te beheren.

2 likes

Misschien als ik de spiraal " helemaal opnieuw " maak met een vergelijkingsgestuurde curve, zal mijn spiraal een echte schets zijn in plaats van een starre functie :thinking:

1 like

Je gaat naar het tabblad schets in het midden bovenaan
2025-03-06_171459

Ja, dat is " entiteiten converteren" en het werkt niet op de spiraallijn :frowning_face:

Ik kan niet op de vergelijking komen om dezelfde spiraal te maken... Hoe dan ook, ik kan de curve ook niet beoordelen... Nog 10 jaar om dit te doen vanwege de tekortkomingen van SW :triumph:

Als iemand een formule heeft voor de verhouding tussen stap/omwenteling/lengte om de omwenteling te vinden als een functie van stap en lengte, dan ben ik er helemaal voor.

Hallo sylK,

Uw wensen worden ingewilligd =>Ontwikkeld vanuit een schroef
Goed gebruik maken.
Fijn weekend en een goede dag.
@+.
AR.

1 like

Om een @Sylk helix of spiraal te converteren, maakt u eenvoudig een 3D-schets, selecteert u uw spiraal en drukt u op objecten converteren.
En dan meet je de lengte van je schets

Zie deze tutorial (voor een beurt) waar het principe al werd uitgelegd.
https://mycad.visiativ.com/contenu/réaliser-une-spire-pour-vis-darchimède-en-tôlerie-0

2 likes

Mijn psychiater vraagt me om dit soort vragen nooit te beantwoorden (waarschijnlijk vanwege sociale conventies...) :yum:

Met een klein filmpje misschien?

Maar nog geen oplossing voor de notering...

Alhoewel:
Door het creëren van een globale variabele " NbRevolution " waarvan de waarde gelijk is aan 1,1
Door de corresponderende dimensie " draaiwaarde " van de "Helix/spiraal " schets te associëren met deze globale variabele.
We hebben ook de hierboven genoemde " Distance " sensor nodig:

Met dit alles is het mogelijk om " Design Study" te gebruiken vanaf het tabblad "Evalueren":
In Variabele: declareer de globale variabele " NbRevolution ".
Het doel: de " mesurexx " sensor.

Het is nu mogelijk om de " NbRevolution " waarde te variëren tussen een mini en een max. En om de " Meting " -lens in te stellen op "Nabij" 26.7 mm.

Spoiler alert: er zouden 1.215 omwentelingen nodig zijn om de asafstand 26.668 mm te laten zijn.
image

5 likes

Hallo

De macro-bijlage beweert het werk te doen...
Voordat u de macro start, selecteert u eenvoudig de spiraal in de bouwboom
De straal van de cirkel wordt hersteld door de schets van de spiraal te identificeren.
De zoektocht naar het aantal omwentelingen gebeurt door iteraties, volgens een principe dat ongetwijfeld dicht bij dat van de ontwerpstudie ligt die hierboven door @Maclane is voorgesteld.
De berekende waarde wordt toegewezen aan de spiraal.

Om te testen, geen beveiligingen...

lgSpiral.swp (66.5 KB)

3 likes

Bedankt @A_R het helpt mijn zaak niet helemaal, maar het is fijn om het in je gereedschapskist te hebben.

Dank je wel @sbadenis het werkt inderdaad beter op die manier! Ik probeerde het door eerst de spiraal te selecteren...
Dit bevestigt dat

Het was retorisch. Als er één vraag op het forum is waarvan het antwoord zeker is, dan is het deze wel :pensive:

Ik bevestig, dit is de waarde die ik heb gebruikt (1.2159 voor 26.7042).

Bedankt voor al uw suggesties.

1 like