Het kennen van het globale volume van alle componenten is zonder enig probleem mogelijk (gereedschappen, massa-eigenschappen), u kunt ook eigenschappen maken die de gewenste waarden zonder enig probleem ophalen (en deze daarom in tekening weergeven).
Ik begreep echter niet welk volume je wilt krijgen? dat alleen van de lege delen, die van de componenten van het geheel of die van een volle "envelop" die op de een of andere manier alle holtes in het geheel zou vullen?
OK dus het is niet direct mogelijk, Solidworks is niet in staat om een leeg volume te evalueren, het is verplicht dat dit lege volume wordt gevuld met een component (we kunnen een fictieve comoposant maken met bijvoorbeeld footprint-functies en met een specifieke dichtheid van 0, anders zal uw totale dichtheid en uw totale gewicht noodzakelijkerwijs verkeerd zijn)
Als de dichtheid van elk onderdeel voor u niet van belang is, is het mogelijk om de assemblage in de onderdeelmodus te exporteren, door de optie "externe oppervlakken" te selecteren, genereert solidworks een oppervlaktemodel dat vervolgens in het ontwerp zal worden gebruikt om het weer om te zetten in een solide volume, Natuurlijk zal deze manipulatie meer of minder tijd in beslag nemen, afhankelijk van de complexiteit van het model.
Het zal dus nodig zijn; Voer elk oppervlaktestuk van de assemblage opnieuw uit door ze te vullen om een volumeonderdeel te maken, of wijzig de assemblage om deze ook te vullen. Het hangt af van de complexiteit van het model.
De onderdelen geven dan niet meer de werkelijkheid weer, maar de software kan dan wel het volume berekenen.
Ik had het probleem met een ontwerp voor een kwestie van drijfvermogen, maak een spreadsheet, je neemt het gewicht en volume van al je vaste onderdelen en hun gewicht, en voor holle onderdelen neem je hun gewicht en je probeert te berekenen met je spreadsheet en een beetje logica van het vereenvoudigde volume van je holle onderdelen (kleine volumes zoals schroeven zijn te verwaarlozen als je mechanisme niet past 20 cm ) dan tel je alle massa en alle volumes bij elkaar op en deel je massa door volume. Het ligt voor de hand, maar als je je berekeningen precies doet, kun je een zeer goede waarde hebben
Omdat het een stuk revolutie was, heb ik een stuk met een dichtheid van nul gemaakt om het volume te hebben en de massa te kennen, kan ik de dichtheid berekenen.