Hallo
Ik ben momenteel een student in Bac +2 en ik probeer de kinematica van een lichaam te bestuderen via Autodesk.
Simpel gezegd, ik probeer een " optimale " methode te bepalen voor het bewegen van een lichaam met een eenvoudige vorm. Ik koos als studieonderwerp de Moai van Paaseiland, die heel goed bij mijn studie pasten. Ze werden over lange afstanden verplaatst, volgens een onbekende methode (hoewel wetenschappers sommige hebben verondersteld), over zeer heuvelachtig terrein en met rudimentaire middelen.
Ik heb er daarom voor gekozen om drie van deze methoden te bestuderen :
- Glijden op houten boomstammen die op de grond zijn geplaatst
- Hefboomwerking verplaatsing (deze methode is interessant, maar ik hoef het niet op software te modelleren)
- Beweging volgens de methode van de " Moai walkers "
Het is de laatste die ik probeer te modelleren, maar die in feite erg complex is op mijn kleine niveau op AutoDesk.
Het principe : Drie groepen mannen slaagden erin de Moai rechtop te zetten, het werd op de hoge reliëfs van het eiland getild en vervolgens met drie touwen, één bedoeld om te voorkomen dat hij van de helling viel, en de andere twee om hem van rechts naar links te draaien en vice versa, de drie groepen mannen maakten vervolgens de Moai " wandeling ".
Ik zal je een videolink geven zodat je, als je dat wilt, de kinematica van het proces beter kunt begrijpen.
https://www.youtube.com/watch?v=YpNuh-J5IgE
Wat ik heb : Alle hardwarekenmerken van de Moai, het 3D-model onder Autodesk (geüpload naar een Autodesk-database). Het model is volledig bruikbaar op de software. En milieugegevens zoals helling, wrijvingscoëfficiënten en sterkte van materialen zijn bekend.
Zou je een idee hebben hoe je dit proces op software kunt modelleren om er de gegevens uit te halen die ik nodig heb voor de rest van mijn project, zoals de kracht die moet worden uitgeoefend bij elke rechts-links-rotatie van de Moai, de gevolgen van verschillende instellingen voor de optimaliteit van de methode (touwbevestigingshoogtes, hoek gevormd tussen de snaren die het naar rechts en links draaien en de Moai enz...) en anderen ?
Ik denk dat ik om de maan vraag, maar ik zie Autodesk alleen om mijn verzoek te beantwoorden...
Bij voorbaat een grote dank voor de paar dappere mensen die zich over het onderwerp zullen buigen.
Valentinus