Hoi allemaal.
Ik heb vandaag een heel eenvoudig onderdeel met twee lagen, maar dat qua vorm niet erg zuinig is en ik zou graag mijn plaatwerk van solidworks willen optimaliseren, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.
Bij voorbaat dank.
tole.png
Hoi allemaal.
Ik heb vandaag een heel eenvoudig onderdeel met twee lagen, maar dat qua vorm niet erg zuinig is en ik zou graag mijn plaatwerk van solidworks willen optimaliseren, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.
Bij voorbaat dank.
Wat wil je optimaliseren? Welke vrijheden heb je?
Kun je het in 3 stukken snijden en weer in elkaar zetten?
Kun je aan de gevouwen vorm werken: de uitsparingen ergens anders plaatsen?
Edit: op je afbeelding zien we niet waar de vouwen zijn.
Hallo
We kunnen je niet echt vertellen hoe je het kunt optimaliseren als we niet weten welke functie het heeft of wat de functionele gebieden zijn.
Als je maar één onderdeel hoeft te maken, is het waar dat er materiaal voor nodig is, maar als je er meerdere hebt, kun je ze in elkaar grijpen om niet te veel materiaal te verliezen
Hallo
Over het algemeen hoeven laserfabrikanten niet slechts één onderdeel op hun plaatwerk te snijden (of het is zeer zeldzaam), ze slagen er altijd in om het maximale aantal onderdelen in het minimale plaatwerk te wiggen. Als u maar één stuk hoeft te snijden, heeft de laserfabrikant twee andere stukken om de "niet-economische" ruimtes op te vullen!
Dank u voor uw antwoorden,
Benoit, dus de vraag is juist of het niet beter zou zijn om het in drie gelaste delen te maken.
Het leek mij dat er een Solidworks-module was die, door te kiezen voor een plaatwerkformaat en een te snijden onderdeel, zelf de positie van de onderdelen berekende om zoveel mogelijk materiaalverlies te voorkomen.
Ik kan het mis hebben.
Door in 3 te snijden, vermijdt u natuurlijk een maximum aan verliezen
Hallo
Voor zover ik weet geen hulpprogramma voor het optimaliseren van sneden.
En het wordt hier bevestigd:
http://www.usinages.com/solidworks/creer-dxf-rassemblant-plusieurs-pieces-differentes-t32037.html
"Nesten kan niet in Solidworks
Specifieke software heeft deze functies: cut2d, aspire, artcam"
Er is een betaalde add-on, SolidNEST, je kunt hier een demo-cd krijgen:
http://www.solidnest.com/RequestInfo/tabid/94/Default.aspx
Voor zover ik weet bestaat het niet onder solidworks
welke van + is financieel het kost u + om te vervaardigen + van werk en interventie tool en arbeid
@+ ..............................
Hallo
Na 3 jaar aan een laserwerker te hebben gewerkt, lijkt de vorm van het stuk niet zo onaantastbaar! Maar zonder dimensie kan ik niet te ver vooruitlopen.
En ja, lasertechnici snijden vaak meerdere referenties in hetzelfde plaatwerk en er zijn softwareprogramma's die er een helse puinhoop van maken, vooral als de onderdelen gedraaid zijn!
Maar persoonlijk houd ik het heelhuids (2 persslagen en het onderdeel is klaar, terwijl je het in 3 op zijn plaats moet zetten, je moet lassen...)
Hoi allemaal.
Vijf oplossingen voor het probleem.
1) Wacht op andere sneden die een plaat van hetzelfde materiaal en dezelfde dikte vereisen (goed materiaalbeheer, maar geen tijd).
2) Snijd het onderdeel, bewaar het schroot door het te identificeren en de dimensionale kenmerken ervan te behouden (goed tijdbeheer a priori, beheer van een essentiële 'schroot' -voorraad).
3) Ontlast uzelf van de aanschaf van materialen.
4) Vraag de aanvrager om een afwijking (lassen in plaats van buigen).
5) Snijd het stuk en stuur het schroot terug naar de klant.
Fijne dag.
Het lijkt er niet op dat er zo'n module is (maar geen plaatwerkprofessional!).
Met SW kunt u de kleinste "rechthoek" met uw debiet visualiseren (in uw geval is het gemakkelijk te zien!) door de schets genaamd "visualisatiekubus" in de uitgevouwen toestand.
Voor de realisatie in één gebogen stuk of 3 gelaste stukken dient u dit te bespreken met uw onderaannemer. Er is een kans dat hij de voorkeur geeft aan vouwen, voor de optimalisatie van de doorstroming gaat hij te werk zoals aangegeven @david
Nogmaals bedankt voor uw antwoorden.
Het enige probleem is dat we de lazer cutouts uitbesteden en we zouden graag de restjes willen kunnen beheren.
En ik had graag de voordelen tussen de volgende oplossingen willen vergelijken.
In één deel met meer verlies en geen laswerk.
In 3 delen (kan een kleiner plaatwerkformaat zijn) met lassen
Maar ik denk dat ik de oplossing in één deel ga houden, ik denk dat ik bewerkingstijd ga besparen.
Hartelijk dank.
Maak voor de zekerheid 2 plannen (gevouwen versie, 3 gesoldeerde flow-versie) en laat ze begroten! Doe het met 2/3 leveranciers om een globaler idee te krijgen.