Hoe kun je de vervorming van een bladveer of platte veer nabootsen?

Hallo @m.braekman,

Welke geometrie, welk materiaal, welke belasting, welke verbindingen met de ondersteuning?
Bedoel je met blad of platte veer een element dat te vergelijken is met een rechte balk? Als de doorsnede constant is, het materiaal homogeen is, de verbinding met het frame eenvoudig is (isostatische montage) en de belasting (spanning/buiging), zou een RDM-formulier op internet voldoende moeten zijn.
In elk ander geval kan de eindige-elementensimulatietoepassing van SolidWorks aan uw behoefte voldoen.
Kun je je vraag verder toelichten met een afbeelding en wat data...

Vriendelijke groeten.

1 like

Hallo

Dank u voor uw antwoord.

Hier is al een kleine schets.

Ik wil graag de vervorming van de veer laten zien wanneer de hendel deze naar beneden trekt door op de A-as te draaien. Dit heeft tot gevolg dat het mes loslaat.

Bedankt

mecanique_couteau_03.pdf

Hier is een tweede voorbeeld, dit keer met 3 platte  veren gebogen of gevouwen.

Elk heeft twee steunen en een gratis spel.

Bedankt

mecanisme_silex.pdf

Hallo

In alle gevallen die je in je twee PDF's laat zien, is het mogelijk om zonder veel moeite een simulatie te maken.
Aan de andere kant ben ik meer gereserveerd voor de meesterveer omdat je een perfecte vorm moet hebben om te kunnen controleren of afleiden wat er in het echte leven zal gebeuren. Zoals ik het zie, zullen er problemen zijn bij het interpreteren van de resultaten omdat het allemaal afhangt van hoe dit onderdeel zal worden gemaakt en de afwijking van de 3D-tekening.
Voor het mes kun je de duwkrachten op verschillende punten kennen.

Vriendelijke groeten

Hallo

Hartelijk dank voor uw antwoord. Je vertelt me dat het mogelijk is en zonder veel moeite, maar je vertelt me niet hoe!!

Is er een tutorial?

Bedankt

1 like

Hallo

Ik weet niet echt hoe ik je moet antwoorden ;-)

Je moet SW-simulatie hebben en je moet weten hoe je  het moet gebruiken of iemand op het forum vinden die je kan helpen met de te gebruiken parameters en vooral je kan helpen met de geldigheid van je resultaten.

Vriendelijke groeten

Hallo

Bij gebrek aan een echte tutorial kan het bijgevoegde document u helpen de studie van uw mes te benaderen met de simulatiemodule van SolidWorks.
Aarzel niet om contact met mij op te nemen als u vragen heeft.

M. Blt

couteau.pdf
1 like