Hallo alle designer vrienden!
Ik wilde een klein debat beginnen over uw manieren om CAD-bestanden te beheren , vooral op SolidWorks. Om uw mening te krijgen over de verschillende manieren om de software te gebruiken en uw ontwerpprocedures.
- Hoe noem je je onderdelen, samenstellingen en MEP-bestanden: onderdeelnaam of -nummer bijvoorbeeld?
-Hoe sla je ze op in de bestanden?
- Hoe vul je de kamers in custom properties in; Onderdeelnaam? Referenties?
-In MEP, welke informatie vindt u essentieel om de cartridge te vullen? Kent u het verschil tussen een MEP voor een onderdeel, een assemblage MEP, een gelaste constructie, een pre-project plan?
Van mijn kant struikel ik vaak over onderdeelnummers en de naamgeving van onderdelen- en samenstellingsbestanden. Ik weet dat sommige mensen hun bestanden gewoon een nummer geven, maar het kan ingewikkeld zijn om de onderdelen gemakkelijk te vinden als je rondloopt in de Windows-browser. Meestal begin ik aan een ontwerp zonder een naam of nummer te hebben, dus ik geef mijn onderdelen en samenstellingen een naam ter plekke en vul vervolgens een meer geschikte naam en een aangepast eigenschapsnummer in. Ik vind het een beetje chaotisch, maar ik heb geen andere oplossing gevonden. Je moet aan het einde van een ontwerp nog je weg vinden en dat alles goed op zijn plek staat.
Wat zijn uw meningen en ervaringen over dit onderwerp?
Hallo Ronathan,
Voor de naamgeving van de bestanden gebruik ik het onderdeelnummer (of assemblage) en vervolgens de omschrijving.
Aantal: 123456-78
Beschrijving: Test onderdeel
Bestandsnaam: 123456-78_Pièce-test
Hetzelfde geldt voor de montage en tekening, het verschil is snel dankzij de pictogrammen.
Daarna kunt u het beheren op de manier die het beste werkt voor uw bedrijf.
Voor het archiveren van bestanden kunt u beheren per type onderdeel (plastic onderdeel, plaatwerk, machinaal bewerkt, enz.) of anders per project.
Het nadeel van sorteren op project doet zich voor wanneer je een onderdeel hebt dat op meerdere projecten is gemonteerd, waardoor het moeilijk is om het in één oogopslag te vinden.
Voor eigenschappen kunt u in uw deelsjablonen verschillende eigenschappen aanmaken die u later kunt invullen, in het tabblad "Bestandseigenschappen" of in de eigenschappeneditor.
Als u de eigenschappen op de 3D (onderdeel of samenstelling) correct invult, kunt u deze informatie op het plan terugvinden.
Wat de cartridge betreft, kunt u verwijzen naar ISO 7200, een aanbevelingsnorm voor de gegevens die nodig zijn voor een plan.
U kunt ook verschillende sjablonen maken voor onderdelen, samenstellingen en gelaste constructies met informatie die op sommige plannen wel en op andere niet aanwezig is. Het is aan uw bedrijf om te weten wat u wilt weergeven naast de aanbevelingen van de 7200.
Als u een van de solidworks PDM's (Workgroup of Standard PDM) gebruikt, kunt u de hernoeming eenvoudig beheren zodra uw onderdeel in de kluis is, maar ik raad u aan om de naam van elk onderdeel en de eigenschappen correct in te vullen voordat u het beschikbaar stelt aan andere medewerkers.
Fijne dag voor jou.
3 likes
We volgen wat de klant vraagt...
Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om alleen het nummer te gebruiken:
- het stelt u in staat om het in de cartridge op te halen en er zeker van te zijn dat u de juiste waarde heeft;
- de overige eigenschappen die worden ingevuld.
Wij maken speciale machines, dus veel onderdelen die zelden worden hergebruikt.
In productontwerp, waar er minder beweging in de bestanden is (na een wilde ontwerpbeoordeling of abrupte verandering van CDC), waarom zou u de aanduiding niet toevoegen.
Nu rijst de vraag hoe te nummeren... Ik zet graag in 000 de hoofdasm, in 100/200/etc de s/ens, in x01/x02/etc de delen die de s/ens x00 vormen.
Als we het dealnummer, de nummeringsmethode niet hebben, doen we zoals jij: haastig benoemen (deel 1, deel 2, kamer3, enz.) en vervolgens hernummeren via Solidworks Explorer of door zetwerk om mee te nemen (@Zozo_MP: ik ben een gids aan het voorbereiden...).