Ontwerp van een modulaire testopstelling voor scharnieren

Hoi allemaal

Ik weet niet  wat  me zou toestaan om dit bericht hier te plaatsen , maar elke dag kunnen  we de informatie op elke  plaats (forum) vinden .

Welnu, ik zal dit bericht met u delen over het ontwerp en de fabricage van scharniermontagegereedschappen die geschikt zijn voor een trekbank om de vereiste karakteriseringstests uit te voeren.

Allereerst zijn deze tests de trek- en afschuiftests van de scharnieren, dus axiale belasting, radiale belasting en 90° belasting zoals hieronder weergegeven:

Het probleem waarbij de eis is om een tooling te ontwerpen die zich aanpast aan honderd modellen en tegelijkertijd de drie soorten tests uitvoert! Laat me het uitleggen, dit betekent dat de proeven gescheiden zullen worden, met andere woorden; Op dezelfde tool doen we test 1, vervolgens test 2 en vervolgens test 3 voor elk van de scharniermodellen.
Nou, ik zal je een paar voorbeelden geven van de scharnieren voor de test:

Het blijkt dat er twee soorten bevestigingen zijn, hetzij door schroeven, hetzij door lassen (3).

Eerst heb ik de huidige tooling bekeken en een voorbeeld gevonden van tools die zijn opgesplitst in twee subtools, een direct gerelateerd aan het scharnier en de andere aanpasbaar aan elk van alle subtools.
Om volledig te begrijpen wat ik zei, volgen hier 2 minuten en meer:

https://www.youtube.com/watch?v=xgWxiYc-yB8

De redenering is dus gericht op het ontwerpen van modulaire tooling voor alle scharnierreferenties.
Het probleem ligt dus bij deze tool, die de configuratie van de verschillende tests bevat. Het moet dus ook een enkel "modulair" hulpmiddel zijn en niet 3 gereedschappen (afhankelijk van het type test). Kortom, het probleem zit hem in de 90 graden test!

Ik wil weten of nadenken over hoe ik moet denken of hoe ik deze uitdaging moet onderzoeken.

Ik wens iedereen een fijne dag:)

Vriendelijke groeten 

Goedenavond @firasschafai 

Uw probleem is niet eenvoudig, want zoals we heel goed kunnen zien in de video, moeten de gereedschappen 20 of honderd keer robuuster zijn dan het onderdeel dat wordt getest. Bovendien is de afstand tussen de bevestigingsgaten (voor scharnieren die met schroeven zijn gemonteerd) nooit hetzelfde.
Een andere moeilijkheid is dat de mogelijke vervorming van de gereedschappen niet mag leiden tot een fout in de resultaten van de onderdeeltest.
 Daarnaast zijn er verschillende soorten verzoeken die veranderen afhankelijk van de grootte van het object dat wordt getest.
Dus afgezien van zeer sterke tools zoals die in video, zie ik het niet.

We zouden simulatie kunnen gebruiken, maar de onderdelen die in PART zijn gemaakt, zijn niet nauwkeurig genoeg en houden geen rekening met de spanningen die het scharnier ondervindt (bijv. scharnieren gemaakt van gebogen plaatwerk. Ook blijft de simulatie in het elastische domein en zal niets zeggen over de vervormingen in het plastische veld of de permanente vervormingen die voorkomen dat het scharnier draait.

Sorry, maar ik zie geen andere oplossing dan die in de video, wat nog steeds vrij klassieke break-up tests zijn.

Vriendelijke groeten

PS: goed de nieuwe profielfoto  ;-)

Goedenavond @Zozo_mp 

Een goed rendement met u. Altijd ben jij de eerste keer dat je de eerste foto maakt

Goed voor de materiaalkeuze met betrekking tot de tooling is na. 

Precies, de verschillende afstanden bemoeilijkt deze tooling, maar door de subtools, dus ik heb het over het onderdeel dat op het scharnier moet worden aangesloten en de "moeder" tooling, zal het een beetje ontspannen zijn.

Ja, absoluut, de tooling moet extreem robuust zijn om de testinspanning zonder "onvolkomenheden" over te brengen.

Goed voor de simulatie, het is nu een beetje diep, omdat je eerst de wet van schade moet kennen en dan echte tests om de resultaten zoals inputs enz. te exploiteren...

Ja, dit geval komt heel dichtbij, vooral als we het hebben over een enkel gereedschap dat de 3 tests  voor elk scharnier uitvoert en met een 90° -test  zal het "Mission Impossible" zijn (een beetje lachen).

Vriendelijke groeten 

PS: Dank je wel heel aardig;-)

Hallo

Er zou zeker de mogelijkheid zijn om het gereedschap in verschillende delen te scheiden.  Dit beperkt het aantal gereedschappen en verlaagt de productiekosten van deze gereedschappen aanzienlijk.
Door gebruik te maken van geleideassen (zoals bij spuitgietbewerkingsmachines of volggereedschappen voor plaatwerkonderdelen).
Ik gebruik dit principe voor de montage van vrachtwagenchassis, het is zwaar maar zeer effectief.

Het is echter utopisch om de afstand tussen de schroefgaten oneindig te willen variëren. Hetzelfde geldt voor  de afstand tussen de bevestigingsgaten en de rotatie-as van het scharnier.
Ik ga ervan uit dat dit nog steeds een onderwerp is in je studie.
In dat geval zou je je kunnen beperken tot een tiental cases om te laten zien dat je in staat bent om slimme en betrouwbare assemblages aan te bieden.

In het echte leven;-)  heeft een fabrikant als Pinet om maar te noemen meer dan 2000 referenties en het zijn toegewijde teams voor de certificering van de productie.

Vriendelijke groeten

1 like

Hallo @Zozo_mp

Eerlijk gezegd verloor ik een beetje toen je voorstelde dat ik het geleidingssysteem zou maken dat het gereedschap in verschillende delen scheidt.

Maar nog steeds het probleem met de 90°-test die gedwongen zal worden om het gereedschap onder deze hoek te draaien, dus ik denk dat het moeilijk is voor het systeem dat u voorstelde om deze functie uit te voeren
(het is elke dag naar mijn mening).

"Maak het zo eenvoudig mogelijk, maar niet meer dan." Albert Einstein

Vriendelijke groeten

Goedenavond firasschafai

Het is voldoende dat de as van het scharnier en het gereedschap collineair is. Ik zie niet waar de moeilijkheid ligt.

Als ik in verschillende delen zeg, moet je overwegen wat het hoofdblok zou zijn waarop het aangepaste bevestigingsmiddel is bevestigd. Bekijk de EV en teller VEV op een CNC-buigmachine.
Daarna is het voldoende dat de hoofdsteun voornamelijk kan worden aangepast aan de Y- en Z-as en een beetje aan de X, voornamelijk aan de dikte van het scharnier.

Vertel ons wat je je al hebt voorgesteld en ik zal je vertellen waar ik aan denk.
Dit is een uitdaging voor jou ;-)  ;-)

"Hij heeft geen genialiteit zonder een greintje waanzin". Aristoteles

Vriendelijke groeten

PS: je hebt geweldig werk geleverd om de video "Treksterkte op scharnieren testen" te vinden, omdat het deel uitmaakt van de handelsgeheimen die we niet op het net publiceren.

Hallo @Zozo_mp 

Sorry voor deze vertraging bij het antwoorden.

Nou, als ik het goed heb begrepen en mijn verbeelding op de juiste plaats heb, zou de tool voornamelijk uit 2 delen moeten bestaan; de ene vast (ik zal het later in detail beschrijven) en de andere mobiel (die 90° is).

Voor het vaste deel bestaat het uit twee subonderdelen of we kunnen een enkel onderdeel maken (we komen later terug) en op dit punt vinden we de helft van het scharnier bevestigd met schroeven, het is goed omdat de hartafstand zoals je al zei "oneindig" we kunnen een stuk tussen het gereedschap en het scharnier plaatsen.

Voor het tweede deel waar de mobiele assemblage 90° wordt gedraaid, is het bijna hetzelfde als het eerste deel, maar we voegen een ander deel toe met een groef in dit deel om het geheel te draaien en een stoppen . 

Ik hoop dat  ik gezond verstand heb gebruikt of me heb voorgesteld  , in de tussentijd ben ik SolidWokrs 2k21 aan het installeren ;-)

PS: Ik ben vergeten de link te maken met dit gereedschap en de kaak van de machine de tractiemachine!

"Er is altijd iets afwezig dat me kwelt." Camille Claude 

Vriendelijke groeten 

Hello@firasschafai

Bewaar de oude versies van SW. Persoonlijk ben ik in V 2019, dus ik zal je creaties niet meer kunnen lezen.

Merk op dat het bij afbeeldingen voldoende is om te begrijpen wat je gaat ontwerpen.

De stoppen is geen goede oplossing, je moet kogel- of rollagers plaatsen, afhankelijk van het maximaal mogelijke vermogen op het grootste scharnier dat tot nu toe bekend is van de fabrikant.
Men mag niet vergeten dat het bewegende deel van het systeem in staat moet zijn om de gecombineerde trekbewegingen uit te voeren volgens XYZ en ook volgens Y in gelijktijdige rotatie naar de XetZ-trekkrachten

Ik kijk uit naar je eerste beelden van het systeem dat je je hebt voorgesteld.

Vriendelijke groeten

PS: wanneer ben je klaar met je studie. Je zou in het laatste jaar moeten zijn als mijn berekeningen kloppen! Vertel ons iets meer over je opleiding in Monastir (technische of andere ??? cursussen).

Hallo @Zozo_mp

Helaas, elke dag met mijn traagheid...

Ik denk dat  me nu dingen  zijn  opgevallen aan de tooling, maar ik ben geen   geweldige ontwerper, maar  ik denk dat  ik erin geslaagd ben om ervoor te zorgen na uw interventie of om de over te brengen verbeelding van dit hulpmiddel.

Zo bijgevoegd kun je de explosie van de schetsen van de tool vinden.

Vriendelijke groeten 

PS: Nou, ik zal  eens kijken naar   mijn universitaire curriculum ;  dus na het behalen   van mijn bachelordiploma in technische wetenschappen cum laude , behaalde ik mijn bachelordiploma in werktuigbouwkunde , dat ik in die drie jaar de major was ,  om deze reden heb ik geprofiteerd van de technische opleiding die ik heb deelgenomen aan de wedstrijd voor de technische opleiding , dus ik toegelaten met rang 1/5 in de ENIMonastir in werktuigbouwkunde elke dag. (5 mensen die worden toegelaten door de specifieke competitie en niet de voorbereidende  , omdat er ongeveer  50 studenten van de voorbereidende klas  in de ENIM zijn, dus de som is 55)

Welnu, in Tunesië kun je op twee manieren aan de technische opleiding deelnemen, ofwel via de nationale competitie met de voorbereidende (2 jaar), ofwel via de specifieke competitie met een bachelordiploma (3 jaar), elk heeft zijn voor- en nadelen, maar eerlijk gezegd koos ik ervoor om aan het begin te studeren aan ISETNabeul, Het is een geweldige opleiding met een hoger technicus diploma / bachelor's degree, omdat het praktischer is dan de vooropleiding die vergelijkbaar is met "een machine"... Ik vergat dat ik de CFM-specialiteit (mechanisch ontwerp en productie) heb gekozen ... het beroemde verhaal met het ontwerp van de shredder, kartonnen doornen met schroeftransporteur is mijn PFE (einde studie project)... (een beetje gelach).

En nu zit ik in mijn laatste jaar van de middelbare school, dus ik zit in mijn laatste jaar voor mijn technische opleiding en ik ging in simulatie, dus ik koos dit jaar voor de optie numerieke mechanica om mijn kennis van mechanica te vergroten en het is ook de juiste keuze voor mij.

Dus het is tijd om met de PFE te praten, daarom ben ik bezig met het onderwerp van onze discussie als een voorstel van mijn professor in samenwerking met de industrieel dat je al gemarkeerd bent, maar in Tunesië. Ik moet dus werken aan het nemen van de leiding over dit project en ik moet autonoom werken, zoals je weet (een beetje gelach).

Ja, het is te veel, maar je moet de lading laten ontploffen...

Laatste woord, voor het draaiende deel van de tool, merkte ik in de sportschool een leuke manier om deze functie uit te voeren .... Ja, soms zijn er in de rivier die er geen in de zee zijn .... het gebeurt.

croquis_de_loutil_.png

Hallo @firasschafai 

Bedankt dat je je carrière met ons hebt gedeeld en het is heel goed dat je voor dit vakgebied hebt gekozen dat een groot gebrek heeft aan gekwalificeerde ingenieurs, vooral in Tunesië.

Heel goed het beste antwoord ;-)

Vriendelijke groeten