Ik heb een puntenwolk (van een 2D-scan van een oppervlak) geïmporteerd in SolidWorks. Ik zou graag een functie of macro willen vinden waarmee je "gemiddelde" lijnen en cirkels kunt construeren uit een selectie van enkele van deze punten. Om bijvoorbeeld de diameter van een gescande boog van een cirkel te kennen, selecteer ik 3 punten die ver genoeg uit elkaar liggen van deze boog om een cirkel te bouwen waarvan ik de diameter vervolgens meet. Maar de gescande vorm is niet perfect en heeft ruwheid, de verkregen diameter hangt nogal af van de geselecteerde punten. Ik zou graag een oplossing vinden om de cirkel te creëren door middel van alle geselecteerde punten (bijv. Gauss) zodat er geen discussie mogelijk is over het resultaat.
Ik bied u in bijlage een macro aan die een spreidingsdiagram benadert, hetzij door een rechte lijn of door een cirkel, met behulp van de methode van de kleinste kwadraten. De principes zijn geïnspireerd op Wikipedia-artikelen over dit onderwerp (cf. doc bijgevoegd in het zip-bestand). Omdat ik je gescande puntenwolken niet heb, moest ik ze in een 2D-schets maken door punten willekeurig te verstrooien, precies in de min of meer verre buurt van een rechte lijn of een cirkel... Ik denk dat je gescande wolk moet kunnen worden geïmporteerd in een schets. De macro zal moeten worden aangepast aan deze reeds bestaande cloud.
Om zorgvuldig te worden getest, is het gedrag niet gegarandeerd
Heel erg bedankt Michel voor deze macro (met hoe je hem moet gebruiken!). Ik weet niet veel over SW macro, maar ik zal er zorgvuldig naar kijken, want de gebruikte / gecodeerde algoritmen doen het werk heel goed.