SOLIDWORKS PDM - Automatische tekeningcontrole vóór goedkeuring (alternatief voor ontwerpcontrole?)
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een robuuste oplossing om enkele SOLIDWORKS-tekeningcontroles te automatiseren voordat ze in ons validatiecircuit binnen SOLIDWORKS PDM Professional terechtkomen.
Achtergrond
SOLIDWORKS Premium
SOLIDWORKS PDM Professional
Validatieworkflow is al aanwezig
Gewenst doel
Ik ben niet op zoek naar menselijke bevestiging.
In plaats daarvan is het idee om automatische pre-checking toe te voegen om eenvoudige en repetitieve fouten te elimineren voordat een plan bij de validators aankomt.
Het doel is om: 1.Design → 2. Aanvraag voor validatie→ 3. Automatische controle → 4. Business-/kwaliteits-/standaardvalidatie→ 5. Volgende stap...
Als de automatische controle een anomalie detecteert:
de overgang wordt geweigerd;
Het document is nog steeds in zijn huidige staat;
De gebruiker die de overgang heeft gestart, ontvangt een melding met de details van het probleem.
Zodra deze basiscontroles zijn gevalideerd, kan het document doorgaan met zijn normale validatiecyclus waarbij de controles die door de validators zijn uitgevoerd essentieel blijven:
naleving van interne normen;
technische samenhang;
bedrijfsontwerp;
functionele keuzes;
kwaliteitscontrole van documenten;
enzovoort.
Automatische controles gericht
Aanvankelijk alleen " basis " maar tijdrovende controles wanneer ze handmatig moeten worden uitgevoerd:
Conforme en actuele basiskaart
Correcte dressingstandaard
De gebruikte lagen controleren
Het detecteren van overlappende weergaven
Detectie van hangende dimensies of annotaties
Foutweergavedetectie
Bepaalde documenteigenschappen controleren
Wat ik al heb gestudeerd
Ik ben begonnen met het bekijken van Design Checker.
Helaas vind ik het vrij beperkt voor deze behoefte:
verouderingsinterface;
moeilijkheden bij het effectief integreren van de regels met betrekking tot onze planfondsen;
De controle over het verband is relatief zwaar om te onderhouden (kan geen standaard " .sldstd " bestand direct toevoegen)
Rapportage is mogelijk maar ingewikkeld in een PDM-workflow.
Ik heb nog geen eenvoudige methode gevonden om automatisch een overgang te blokkeren op basis van het resultaat van de controle.
Ik heb de indruk dat we het volgende moeten doornemen:
Dispatch;
een PDM-add-in;
of een specifieke ontwikkeling.
Mijn vragen
Hoe beheer je automatische top-level controles vóór validatie?
Gebruik je Design Checker daadwerkelijk in productie?
Is er een native oplossing om een PDM-overgang te blokkeren wanneer een controle faalt?
Heb je een interne oplossing ontwikkeld (Dispatch, API, add-in)?
Vraag 3: Is dit de belangrijkste functie van een werkstroom in PDM?
Vraag 5. Gedeeltelijke respons, planlettertypen en skin-standaarden worden normaal gesproken automatisch afgehandeld in de SolidWorks-sjablonen en profielen, en worden daarom indien nodig door de admin vergrendeld.
Wat betreft vraag 3 denk ik dat we het hebben over misschien twee verschillende niveaus van controle.
Een van de belangrijkste functies van een PDM-workflow is inderdaad het controleren en toestaan of weigeren van overgangen op basis van gedefinieerde criteria.
Aan de andere kant zijn de oorspronkelijke voorwaarden van PDM voornamelijk gebaseerd op elementen die al bekend zijn in de vault:
variabele waarden;
Documentstatus.
categorie;
Bestandstype.
herziening;
gebruikersrechten;
enzovoort.
Mijn vraag gaat meer over het vermogen om een overgang te conditioneren tot een analyse van de inhoud van het SOLIDWORKS-bestand zelf.
Voor vraag 5 ben ik het ook met je eens dat basemaps en ontwerpstandaarden idealiter beheerst moeten worden via SOLIDWORKS-sjablonen, gebruikersprofielen en beheerdersrechten. Dit is momenteel het geval in onze configuratie.
In mijn context komt de behoefte vooral voort uit het feit dat het bestaande document oud is en dat niet alle documenten per se door de jaren heen met dezelfde sjablonen zijn gemaakt. Ondanks de sjablonen en profielen komt het nog steeds het volgende tegen:
oude basemaps;
Verschillende huidinstellingen.
Niet-conforme lagen.
overlappende uitzichten;
annotaties of hangende dimensies.
Het idee is daarom niet om upstream parametrisatie te vervangen, maar eerder om een automatisch vangnet op te zetten vóór menselijke validatie.
Business validators brengen extra waarde op functionele, normatieve of zakelijke aspecten. Ik wil gewoon voorkomen dat ze tijd verspillen aan " basis " fouten die automatisch upstream kunnen worden ontdekt.
Zonder gemeen te zijn, is je beschrijving niet ver van de gasfabriek. We voeren een register in dat erg goed is, maar waarbij je voortdurend " betrouwbare " macrobronnen moet gebruiken om fouten te identificeren. Maar het bestaat, ik kan je niet vertellen hoe het werkt. De ervaring van een ontwerper bij Airbus of een ander bedrijf zou interessant zijn, het lijkt mij dat zij een vergelijkbare werking hebben. De ontwerper start de besturing als hij niet doorgeeft, de controle is onmogelijk om de workflow te starten!!
oude basemaps;
Verschillende huidinstellingen.
Niet-conforme lagen.
overlappende uitzichten;
annotaties of hangende dimensies.
Deze onderdelen van je organisatie moeten worden ingepakt , controle-elementen worden ingevoerd en tijd besparen.
Kleine steekproef van een AI-onderzoek over dit onderwerp:
Ja, er zijn verschillende krachtige alternatieven voor Design Checker om de tekenbesturing op SOLIDWORKS te automatiseren. Afhankelijk van je behoeften en budget kun je gebruikmaken van VBA-macro's, leveranciershulpmiddelen of software van derden.
Hier zijn de beste oplossingen, gesorteerd op categorie:
VBA-macro's (De gratis en op maat gemaakte oplossing)
De meest flexibele en kosteneffectieve manier is het gebruik van de SOLIDWORKS API via macro's. Je kunt scripts programmeren (of online vinden) die het plan scannen op specifieke fouten.
Voor wiebelende dimensies: Een macro kan door alle weergaven bladeren, de eigenschap .IsDangling van elke annotatie detecteren en ervoor kiezen deze te isoleren, de kleur te veranderen naar felrood, of deze automatisch te verwijderen.
Voor foutgebaseerde knipbeurten: Het script kan de rebuild-status van elke weergave controleren (.GetSectionProperties of de status van de FeatureManager-boom) en de opname blokkeren als een weergave beschadigd is.
Voordeel: Volledig gratis, integreert in je SOLIDWORKS-knoppen.
Nadeel: Vereist ontwikkelvaardigheden (VBA of C#) voor onderhoud.
De tools van de myCADtools-suite (Visiativ)
Als je bedrijf een abonnement heeft bij de reseller Visiativ (zeer gebruikelijk in Frankrijk), heb je toegang tot de myCADtools-suite. Twee tools zijn hier perfect voor gewijd:
DrawingChecker: Een direct alternatief en vaak als ergonomischer beschouwd dan de native Design Checker. Het vergelijkt je plan met een grafisch charter en geeft alle fouten op (wankele afmetingen, overliggende tekst, verkeerde lagen).
Integratie: Een ultrakrachtig hulpmiddel voor batchverwerking. Het kan 's nachts 500 plannen openen, alle wiebelende afmetingen detecteren, correcties toepassen, basemaps bijwerken en alles 100% autonoom exporteren naar PDF.
Massa-automatiseringssoftware (Batch Tools)
Voor bedrijven die grote hoeveelheden data beheren en pre-release verificatie of archivering in PDM willen automatiseren:
SOLIDWORKS Taakplanning: Native tool (Professioneel/Premium). Hoewel het niet repareert, kan het aangepaste macro's uitvoeren op hele mappen met plannen tijdens je sluitingstijden.
CustomTools: Een zeer populaire add-in van derden waarmee je eigenschappen kunt standaardiseren, de consistentie van plannen kunt controleren ten opzichte van 3D-modellen, en exports kunt automatiseren zonder elk bestand handmatig te openen.
Vergelijkingstabel van alternatieven
Oplossing
Kosten
Niveau van aanpassing
Ideaal voor...
Macro's VBA / API
Gratis
Total (Maatwerk)
Specifieke behoeften zonder softwarebudget.
myCADtools (Visiativ)
Betaald (inbegrepen bij sommige abonnementen)
Hoog (Kant-en-klaar)
Franse ontwerpbureaus zijn al klanten van Visiativ.
CustomTools
Betaald (derdepartijlicentie)
Medium
Vastgoedbeheer en validatie vóór export.
Native Planner
Gratis (SW Pro/Premium)
Laag (tenzij gekoppeld aan een macro)
Bulkcontroles doen 's nachts.
Als je neigt naar de macro-oplossing, kan ik je een basisvoorbeeld van VBA-code geven om automatisch wiebelende afmetingen in een plan te detecteren. Zou je geïnteresseerd zijn?