Functionele beoordeling

Hallo allemaal, ik zou graag de functionele speling willen bepalen die nodig is zodat de deuren van een kast met dubbele deur niet wrijven bij het openen/sluiten.

Daarvoor zou je me moeten helpen de keten van kansen te vinden.

Ik voeg een zeer vereenvoudigde dwarsdoorsnede van de vergadering toe. Ter informatie: de klem is aan de carrosserie gelast en het draaipunt aan de deur. De verbinding tussen de twee is via een as.

De tweede poort heb ik niet in zijn geheel afgebeeld, maar hij is identiek aan de eerste.

Tegelijkertijd probeer ik de oefening op te lossen.

Bij voorbaat dank en een fijne dag verder.

cotes_fonctionnelles.png

Hallo @david.garcia 

Ik zie 2 mogelijke gevallen; gelijktijdig openen van de 2 deuren, OF openen van deur 1 en vervolgens deur 2.

"Gelijktijdig" geval:

In dit geval bevindt het ontmoetingspunt van de 2 deuren zich tussen de 2 assen. Het is dan voldoende om de ruimte tussen de assen te kennen om de lengte van de diagonalen van de interne uiteinden van de 2 deuren af te leiden. Hier is de ruimte tussen de assen bijvoorbeeld 80, dus een van de diagonalen is 50, de andere mag niet meer dan 30 zijn. Voor de kleine "stap" is de uitleg dezelfde als in het onderstaande geval (tenzij deze kleine "stap" breder is, in welk geval de resolutie vrij identiek zal zijn aan het huidige geval).

"Opeenvolgende" gevallen:

In dit geval is het ontmoetingspunt van de 2 deuren het tussenpunt van poort 2 (zijde min 35) waarvan de diagonaal met de as van deur 1 35 is. De diagonaal met de punt van het binnenste uiteinde van poort 1 (max. zijde 35) mag daarom niet groter zijn dan 35. Hetzelfde principe is van toepassing op de kleine "mars" van 37.

In de hoop dat ik duidelijk ben geweest.

espace_portes_ouvrir1et2simult.png
espace_portes_ouvrir1puis2.png

Hallo Sylk.

Ik had inderdaad opgemerkt dat ik het type opening dat opeenvolgend is niet had gespecificeerd (in 2 stappen: eerst de deur rechts openen en dan de linker).

Ik heb je aanpak perfect begrepen, maar ik zie niet in hoe ik het verband kan leggen tussen de waarden van de interne diagonalen (zoals uitgelegd in de paragraaf "opeenvolgende gevallen") en de verkregen afmetingen.

Voor mij is het de waarde van diagonalen die noodzakelijkerwijs afhangt van de afmetingen van het uitgevouwen, dan van de waarde van de vouwen, de afmetingen die de positionering van de ponsen bepalen, de afmetingen van de machinaal bewerkte draaipunten/klemmen enz..

Daarom zou ik graag een dimensieketen willen bepalen, om eindelijk de vergelijking te krijgen die dit alles in overweging zou nemen

Ik denk dat ik de pivot set ga beschouwen als een oneindig stijve set waar ik in een tweede stap mee aan de slag ga. (zie afbeelding hieronder)

cotes_fonctionnelles.png