Dimensionering van solidwork tekeningen

Goedenavond allemaal.

Ik neem contact met je op om erachter te komen hoe je een afmeting in een SolidWorks-tekening kunt afronden.

Laat het me uitleggen... Wanneer ik een afmeting maak in een tekening op SolidWorks gebruik ik de functie "slim dimensioneren".

Ziezo, heel vaak krijg ik aanhalingstekens (in millimeters) met 3 eenheden achter de komma. Ik hoef niet zoveel precisie te tonen en ik zou graag de waarde van de afmetingen die op de kaart verschijnen willen kunnen wijzigen.

Voor de duidelijkheid vindt u bijgevoegd een PDF-bestand van een van de tekeningen.

Bij wijze van voorbeeld zou ik de ontvangen quoteringen van 762,53 afgerond naar 762,5 en 363,19 afgerond naar 363 willen afronden.

In de hoop duidelijk te zijn en je bij voorbaat te bedanken.

Met vriendelijke groet,

Sylvain

carter.pdf

Goedenavond

Kijk in precisie van de eenheden, La en uw antwoord.

capture.jpg
3 likes

Goedenavond

Het antwoord van fred17100 laat zien hoe je de precisie van een bepaalde dimensie kunt veranderen, maar het is natuurlijk mogelijk om standaard de precisie van alle afmetingen van de tekening in te stellen, bijgevoegd document te zien, en vervolgens voor sommige dimensies afzonderlijk een andere precisie opnieuw te definiëren.

Het is ook mogelijk om dit te doen zonder naar de eigenschappenbeheerder te gaan, maar rechtstreeks door op het kleine pictogram te klikken dat bij de cursor verschijnt wanneer een dimensie is geselecteerd, zie bijgevoegd document. Meervoudige selectie van meerdere kansen maakt het mogelijk om ze wereldwijd te behandelen.

Vriendelijke groeten

precision_des_cotations.pdf
5 likes

Hallo Fred en Pierre, bedankt voor jullie feedback.

Ik heb de oplossing die je me hebt gegeven toegepast zoals geadviseerd.

Pierre, ik heb rekening gehouden met de standaard optie voor het instellen van afmetingen.

Nog een vraag alstublieft, is het mogelijk om de kust te "rangeren"? Dat wil zeggen het forceren van een heuvel die volledig in strijd is met de oorspronkelijke beoordeling? 

Bijvoorbeeld een odd van 200 tonen in plaats van een odds van 363?

Nogmaals bedankt voor je feedback.

Met vriendelijke groet

Hallo

Ja, u kunt een afmeting vervangen. Kijk naar  de afbeelding van Fred, er is een optie "vervangen door waarde".

1 like

Hallo

Het gebeurt op dezelfde plek.

capture.jpg
2 likes

Hallo

Natuurlijk, zoals Fred17100 (Saintes?) en PhilippeB terecht zeggen, is het heel goed mogelijk om een dimensie te forceren om een andere waarde aan te nemen dan die van het model. Maar je moet wel heel waakzaam zijn, want de link tussen model en MEP verdwijnt, wat tot grote fouten kan leiden. Trouwens, als u, zonder de optie "vervangen door waarde" te doorlopen, deze direct wijzigt door <DIM> in het venster te verwijderen, verschijnt er een groot waarschuwingsbericht. Het is waar dat dan de echte beoordeling volledig verdwijnt. Schakel in het eerste geval gewoon de optie uit om terug te gaan.

Ik ben meer voorstander van het aanpassen van het model of het maken van configuraties of een familie van onderdelen met een Excel-tabel.

Fijne dag

2 likes