Het lijkt erop dat dit een vrijwillige evolutie is van Dassault voor een standaardisatie tussen zijn verschillende producten. Het lijkt er dus op dat we er wel even aan moeten wennen!
Het is onmogelijk (ik ben er zeker van) om terug te gaan naar de kleuren van de oude versies. Alle pictogrammen zijn opnieuw ontworpen en opnieuw ontworpen met zachtere kleuren (minder agressief) en vooral compatibel met high-definition schermen.
We zullen er natuurlijk aan moeten wennen, maar ik denk dat het beter zal zijn voor onze "ogen".
Er was niet alleen een wijziging in het grafisch charter in de versie van 2016.
Inderdaad, de pictogrammen zijn nu vectorafbeeldingen. Hierdoor kan SOLIDWORKS de interface aanpassen ongeacht de resolutie (tot 8K-schermen, zo werd ons verteld) zonder het risico te lopen kleine pictogrammen te hebben.
Ik raad daarom ten zeerste af om met de pictogrammen te spelen, omdat de technologie helemaal niet hetzelfde is (ze zitten niet in een installatiemap maar overal in de dlls).
De beslissing om de inmiddels oude kleuren niet te behouden werd mede gerechtvaardigd door het feit dat bijna geen enkele gebruiker de betekenis van deze kleuren begreep (zoals bedacht door SOLIDWORKS).
Trouwens, heb je jezelf ooit de vraag gesteld?
Waarom 2 hoofdkleuren op een pictogram? Wat zijn hun betekenissen?
Waarom hadden de functies verschillende kleuren, afhankelijk van hun toepassingsgebied (volume, oppervlak, plaatwerk, mechanisch gelast, schets)?
Het probleem met SOLIDWORKS kwam ook voort uit bepaalde functies die op veel gebieden kunnen worden gebruikt (de filetfunctie is bijvoorbeeld hetzelfde voor oppervlakken en volumes)...
Geconfronteerd met deze observatie en een indruk van een interface in de kleuren van een Harlequin, heeft SOLIDWORKS gekozen voor moderniteit en een Flat Design-interface die zich heeft bewezen op vele andere gebieden waar niemand meer terug gaat (iOS, Android, Windows...)
Dat gezegd hebbende... Het is nu klaar...
Persoonlijk heb ik na 5 maanden met deze 2016-versie (lang leve de bètatest :-) nu veel moeite om zelfs af en toe terug te komen naar een 2015-versie (laten we het niet eens hebben over de vorige versies :-) )
Ik neem ook deel aan het bètaprogramma. Ik heb een paar kleine projecten gedaan met SW2016. Ik heb me snel aangepast aan de interface. En ik vind het niet verwarrend.
Ik ben voornamelijk verantwoordelijk voor pre-sales of service acties voor onze klanten:
Audits om manieren te vinden om de productiviteit te verbeteren. Oplossingen kunnen gegevensstromen, methodologie, training of softwareoplossingen omvatten .
demonstraties of presentatie van modellen die betrekking hebben op alle oplossingen van Dassault Systèmes SOLIDWORK en DRIVEWORKS
Als zodanig gebruik ik alle functies van SOLIDWORKS meer dan vaak in een nogal verontrustende verscheidenheid aan beroepen.
Toen ik aan deze versie van 2016 begon, realiseerde ik me dat ik niet naar het pictogram keek om een opdracht te vinden, maar dat ik heel vaak uit gewoonte wist waar het zich in de interface bevond (dus de kleur kan wat mij betreft nog veranderen :) ).
Ik ben over het algemeen meer geïrriteerd als bestellingen worden verplaatst. Ik herinner me bijvoorbeeld de versie van 2015 waar veel menu's bij elkaar waren gegroepeerd, wat me een beetje stoorde voor sommige bestellingen voor een paar dagen.
Gelukkig kun je met de opdrachtzoekfunctie (standaard w-toets), een echte GPS van de interface, snel je kleine :) vinden. Bovendien kunt u hiermee rechtstreeks een opdracht starten (zoals een opdrachtregel).
Ik ben zo vrij om dit onderwerp opnieuw te openen omdat ik zojuist 2016 SP3 heb geïnstalleerd.
cdemuynck : Ik denk dat Solidworks niet de Flat Design-trend volgt zoals u beweert.
Flat Design is het feit dat de pictogrammen zo veel mogelijk worden vereenvoudigd, maar zoals je op de bijgevoegde afbeelding kunt zien, heeft Solidworks deze pictogrammen niet vereenvoudigd, integendeel.