Koppeling thermische en statische analyse

Hoi allemaal

Ik heb te maken met een ontwerponderwerp waarbij ik een kleine chemische reactor moet dimensioneren.
Om het te dimensioneren, wil ik de Von Mises-beperkingen kennen, evenals de verplaatsingen veroorzaakt door de interne druk en temperatuur (van 3 tot 5 bar en 200°C).
Om dit te doen, ben ik begonnen met een klassieke statische studie van Solidworks door een temperatuur toe te voegen. Echter, na het lezen van de onderstaande discussie op het forum, heb ik mijn studie aangepast door eerst een thermische studie uit te voeren voordat ik deze in mijn statische studie koppelde:
Vraag over hetzelfde onderwerp op het forum

Ondanks deze methode heb ik echter hetzelfde probleem als het probleem dat door de persoon in de vraag wordt beschreven: zonder de temperatuur zijn de resulterende spanningen coherent en relatief klein, maar met de koppeling van de thermische studie "exploderen" de resulterende spanningen en lijken ze niet langer coherent...
Ik vraag dan om uw hulp:
Komt het probleem voort uit mijn thermische studie die slecht zou zijn uitgevoerd?
Is het een goede methode om de twee onderzoeken aan elkaar te koppelen, zodat mijn temperatuur in aanmerking wordt genomen in de daaruit voortvloeiende beperkingen?
Is dit jou ooit overkomen?

Bij voorbaat hartelijk dank,
JeanT.

Hallo

Na een analyse te hebben gemaakt die rekening houdt met de uitzettingen van het materiaal, wordt al snel duidelijk dat er een ultrarigoureus model nodig is aan de grenzen van het model.

Zodra je een beetje uitzetting hebt, kom je al snel met gekke spanningen te zitten (als je bijvoorbeeld de verplaatsingen op een boring blokkeert (het binnenoppervlak van de boring fixeert), zal de uitzetting van het materiaal in axiale richting hoge spanningen genereren omdat alle punten van de betreffende cilinder als vast worden beschouwd, terwijl het materiaal eromheen > gekke spanningen zal uitzetten).

Het is daarom noodzakelijk om uw model te kunnen fixeren met voldoende vrijheidsgraden om de vrije uitzetting van de onderdelen niet te blokkeren. Een isostatische vorm van modellering plus het gebruik van elastische ondersteuning met hoge stijfheid (bijvoorbeeld voor het blokkeren van oppervlakken) zou het mogelijk moeten maken om dit soort problemen op te lossen.

3 likes

Hallo

Hartelijk dank voor uw antwoord, inderdaad zijn mijn "waanvoorstellingen" waarschijnlijk te wijten aan de gesimuleerde dilatatie.
Ik heb het gebruik van elastische steunen op een deel van mijn assemblage getest en het verlicht inderdaad de beperkingen op de steunen.

In mijn assemblage heb ik echter buizen die door een geperforeerde plaat gaan en op dit niveau zijn de spanningen ook afwijkend (normaal gesproken worden de buis en de boring verondersteld op dezelfde manier uit te zetten en daarom blijven de spanningen standaard...).
Ik ben nog steeds op zoek naar de oplossing voor dit probleem

JeanT.