Draaitafel met koppelaandrijving

Hallo allemaal,

Ik vraag je om een basisberekening, maar een beetje te oud voor mij. Ik wil een motorreductor op maat maken om een draaitafel te maken.

De gegevens zijn:

HDPE tafelblad 500 Ø1980mm ep 30mm (massa van 90Kg) 

Maximale belasting 100 Kg verdeeld over de diameter

Toerental 7rpm

Spanningsherstel door rollen onder de tafel (4 Ø100 polyurethaan wielen op lagers)

Opleiding in het centrum

Dus ik wil het koppel berekenen dat nodig is om al deze mensen aan te drijven met mijn motor.

Bij voorbaat dank

In feite is het aandrijfkoppel "nul" bij een constante snelheid.
Koppel is nodig bij een verandering in snelheid, dus deze gegevens ontbreken.

2 likes

Hallo

Ja, behalve dat! Er is een paar resistent tegen opstarten ;-)

We kunnen de kinetische traagheid die bij het begin moet worden overwonnen niet negeren en bovendien is de kinetische energie evenredig met de massa en evenredig met het kwadraat van de snelheid, met andere woorden, als de snelheid met twee wordt vermenigvuldigd, wordt de kinetische energie met vier vermenigvuldigd.

Het probleem moet worden teruggebracht tot de berekening van het begin van een vliegwiel (omdat de belasting buiten de cirkel ligt). Anders moeten we de traagheid van de verschillende elementen berekenen (één voor de as + één voor de schijf + één voor de massa's aan de periferie. Maar om het simpel te zeggen, het is voldoende om degene van buitenaf te nemen voor het genoemde probleem.

Als de aanvrager niet van berekeningen houdt, biedt Leroy Somer motors een configurator waarmee u een motor kunt bepalen (het lijkt mij dat ABB er ook een aanbiedt, maar wees voorzichtig bij het selecteren van de motorreductor
http://www.leroy-somer.com/configura...urateur_F.html

Vriendelijke groeten

2 likes

Gewoon om te kibbelen en te voorkomen dat je iets over het hoofd ziet: is de start echt een snelheidsvariatie?

2 likes

Nee! Nee! Je kibbelt niet! Ik begreep je gedachte niet ;-) 

Een geweldige klassieker "hoe lang wil je de snelheid van 7 tpm bereiken?

Ja! we gaan van 0 naar N tpm, natuurlijk dacht ik aan het koppel dat nodig is tijdens de hele acceleratiecurve. Dit heeft invloed op de keuze van de motorreductor en de eventuele elektronische servo ervan.

Dat gezegd hebbende, met  een hoeksnelheid van  0,7330 radiaal/seconde is het best redelijk ;-) .

Vriendelijke groeten

PS: we krijgen niet veel betaald maar we hebben veel  plezier ;-)  ;-)

2 likes

Sorry dat ik je buik breek jongens, maar mijn probleem is nog niet opgelost:)

Ik ben gewoon op zoek naar de formule om het startkoppel (in N.m) te berekenen dat nodig is om al deze kleine wereld te laten vertrekken. Ik kon dan de juiste motorreductor kiezen om deze F*** draaitafel te maken.

Bij voorbaat dank

/HS aan/ Hé, ik heb nog nooit geprobeerd ingewanden te roken om een trip te krijgen, om te testen... /HS uit/

Serieuzer, @Zozo_mp in zijn eerste antwoord geeft je de eenvoudigste oplossing: ga door de websites van de fabrikanten die vaak berekeningsmodules hebben. Maar ik denk dat de gegevens van de rotatietijd (tijd die nodig is om van 0 naar n tpm te gaan) van je worden gevraagd.

Nog een link die de aanpak volledig verklaart: Rollix: koppelbepaling

1 like

Hallo

Ik heb de link van Rollix bekeken en bedankt, ik heb er een EXCEL-tabel mee gemaakt, ik zal hem niet morgen op mijn computer zetten, maar de aanpak is duidelijk met het gebruik van een telraam voor een van de parameters.

Je hebt gelijk Stefbéno, er ontbreekt wat informatie om het onderzoek af te ronden:

- de tijd die beschikbaar is om uw dienblad te laten draaien. ok gezien.

- de diameter van je rolring

Voor de beginsnelheid kunnen we aannemen dat deze nul is, beginnend bij 0 tpm.

Succes.

Spectrum.

1 like

Hier is de basis van de tabel.

calcul_couple.xlsx

Het is allemaal mooi, ik denk dat je de aanpak goed hebt samengevat.

Een paar kleine opmerkingen:
- het is kN en kNm in plaats van KN en KNm (muggenziften). Deze omzetting (Nm naar kNm is niet per se essentieel, te maken met je echte waarden, maar het is waarschijnlijker dat het je misleidt voor de toekomst;
- het Crc-koppel is specifiek voor de kroon, je moet zien met het systeem dat je daadwerkelijk gaat gebruiken.

Als ik het koppel ken, wordt het vermogen uitgedrukt in P=Cw, waarbij P=vermogen (in Watt), C=koppel (Nm) en w de rotatiefrequentie is in rad/s als ik geen onzin schrijf (het is ook een beetje ver voor mij). Hiermee kunt u uw motorreductor vooraf dimensioneren, maar houd rekening met het aantal versnellingen per tijdseenheid (een paar keer per uur/dag...)

1 like

Hallo @stefbeno

Ik heb de indruk dat @spectrum niet dezelfde persoon is als @ronathan die de eerste aanvrager is ;-) Maar misschien is het het lef dat me met fouten besmeurt.

Vriendelijke groeten

1 like

Erratum voor de reis! ;)

Bedankt voor de spectrumvorm, als ik je volg is het benodigde startkoppel ongeveer 1000 Nm?

Als dat zo is, vind ik het toch enorm, niet gemakkelijk om een motorreductor met dit koppel te vinden.

Of misschien heb ik het niet begrepen...

Goedenavond

Voorzichtig:

1°) je moet een motorreductor gebruiken

2°) de reductieverhouding is 96,6 voor een toerentalmotor van 1400 tpm

3°) vergeet niet dat bij een reductiemotor het ingangskoppel gelijk is aan het uitgangskoppel (minus verliezen),
MAAR wat belangrijk is om te onthouden, is dat de tijd niet hetzelfde is voor de motor en de uitgaande as van de versnellingsbak. De motor levert dit vermogen in 1400 tpm, terwijl ditzelfde vermogen wordt geleverd in 17  tpm aan het vermogen van de versnellingsbak.

Ik ben aan het dwalen, maar je hebt onze vragen   nog steeds niet beantwoord ;-)  ;-)

a) hoe lang het duurt om deze snelheid van 7 rpm te bereiken

b) het aantal start-ups in 24/h

c) Wat gebeurt er met de massa zodra de schotel wordt gelanceerd?

Deze drie gegevens zijn echter nodig om de servicefactoren K1, K2, K3 te berekenen 

In uw geval heeft u een tweetraps motorreductor nodig en een reductieverhouding van 193,6, voor een motor met 1400 tpm en voor een motorvermogen van 1,1 kW  is het koppel 848.

Maar je geeft geen informatie over de massa, vooral  niet als iets hen tegenhoudt.
(zie @Stefbeno's opmerking op het bord zodra het gelanceerd is)  welk vermogen nodig is als het bord eenmaal gelanceerd is.

Inderdaad, als er een contre_force is of als het een vliegwiel is, is het niet hetzelfde probleem, dus het is niet hetzelfde motorvermogen

Het Excel-bestand kan vanuit dit oogpunt verwarrend zijn omdat er geen notie van tijd is en het niets zegt over het effect van de hierboven beschreven reductie.

Hoe dan ook, de leverancier van de motorreductor zal je al deze vragen stellen en zelfs andere ;-) En dit maakt niet uit wat we zeggen ;-)

Vriendelijke groeten

1 like

a) Voor mij zou de snelheid in ongeveer 5 seconden moeten worden bereikt

b) 20 tot 30 start/stop per dag

c) De massa's zijn in feite kratten met groenten, dus ik zou zeggen dat ze voortdurend in beweging zijn en dat ze variëren afhankelijk van de intensiteit van de productie

1 like

Hallo Ronathan,

Dank u voor uw eerste voorwaarden:

- Snelheid om 7 tpm te bereiken

- 5s tijd.

Kunt u mij vertellen hoeveel kratten er aanwezig zullen zijn tijdens de productie/het werk van de mensen, dit zal een eerlijkere berekening geven, op dit moment is er slechts één doos gedeponeerd?

De oppervlakte die u gebruikt voor een van uw dozen.

U kunt dan een geschikte motorreductor kiezen en de locatie kiezen.

Dan zul je het wrijvingskoppel moeten inschatten.

U kunt uw berekening maken met het fundamentele principe van de dynamiek:

Startkoppel (cm) - Resistent koppel CR (onbelast zonder lading, en na afhankelijk van het aantal kratten dat op de tray wordt geplaatst).

Het is bekend dat uw stabiele toestand 7 tpm is.

Vriendelijke groeten.