Ik heb een .sldprt bestand met meerdere schetsen, A; B en C Ik wil schetsen A en B in de ene laag zetten, schets C in een andere laag. Schetsen worden ontworpen met vergelijkingen en relaties.
Het doel hiervan is om een dxf van de schetsen met de lagen te exporteren om deze opnieuw te importeren in een andere software, waardoor ik meer geavanceerde verwerking voor de productie kan hebben.
Ik kan geen lagen gebruiken, noch in .sldprt noch in .sldrw
Hallo; Lagen zijn niet beschikbaar in sldprt. Op tekeningen (*.slddrw) daarentegen is het mogelijk om schetsen te " wisselen " naar vooraf gedefinieerde lagen: => werkbalk " Lagen " + Laag eigenschap: Maak je verschillende lagen met kleur, stijl en dikte (voorbeeld):
Vouw de " Opties " uit en kies de bestemmingslaag voor uw selectie.
Wees voorzichtig, u moet ook het afdrukken van de lagen beheren als u uw tekening exporteert naar formaten (DWG of DXF).
om dit te doen, moet u naar de exportopties gaan (systeemopties/tabblad " Exporteren "). => DXF/DWG-exportformaat: => Activeer en maak het projectiebestand aan:
Met dit bestand kunt u kiezen hoe elke Solidworks-laag wordt geconverteerd naar dxf- of dwg-lagen (autocad) Voorbeeld van een projectiebestand:
Bedankt voor je waardevolle antwoord. Ik heb wel de lagen in mijn tekenbestand gemaakt, maar ik kan niet kiezen welke laag ik wil toepassen in de schetsopties, omdat ik geen toegang heb tot de schetseigenschappen zoals op je afbeelding
Helaas is het niet mogelijk om in de functiemanager een schets te selecteren en er een laag aan toe te wijzen. Je moet dus elk segment in de MEP selecteren en er vervolgens een laag aan toewijzen.
Een link naar een onderwerp dat gaat over lagen (en macro's):
Als ik naar de schermafbeelding van @nicolas_simon_1 kijk, denk ik dat het gemakkelijker zou zijn om de schetsen uit de creatieboom (FeatureManager) om te zetten naar schetsen in de tekening: (Converteren naar bewerkbare schetsen) Of direct in het aanzicht (rechts cic):
Het hangt allemaal af van de te verwerken hoeveelheid...
Als je de screenshot van dichterbij bekijkt... ??? Is het al een poging tot macro?
Ik zou maar 3 verschillende schetsen in het uiteindelijke bestand hebben. Helaas heb ik niet de functie " weergave converteren naar schets ", de enige die ik heb is: " converteren naar bewerkbare schets"; Maar dit brengt geen verandering.
Ja, ik heb een macro geprobeerd omdat ik dacht dat mijn behoefte om een schets in een laag te plaatsen gemakkelijk door de AI kon worden verwerkt, dit is duidelijk niet het geval
Hoe kan ik deze functie " weergave omzetten naar schets" krijgen?
Ik heb het originele onderdelenbestand voor je geplaatst, dit bestand genereert het patroon voor 4 stukken die een doos vormen.
Mijn doel was om de vergelijkingen aan te passen om de schets van deze 4 delen automatisch te laten genereren, en om deze nieuwe bijgewerkte schets in DXF te kunnen exporteren, met de contouren in de ene laag, de buiglijnen in de andere
Dit terwijl ik zo min mogelijk bewerkingen doe, want het is een bewerking die ik waarschijnlijk tientallen keren per dag zal moeten herhalen, wil ik graag zoveel mogelijk automatiseren om fouten te voorkomen
Mijn vraag is: Waarom schetsen? Ik denk dat een beheer van dit type component eerder via de families van onderdelen en 3D-componenten moet gaan... Dit, samen met het beheer van lagen en lijntypen die hierboven zijn gepresenteerd, zou aan veel van uw verzoeken moeten voldoen.
Opmerking: ik heb niet eens geprobeerd je kamer te openen... aangezien je niet hebt aangegeven van welke versie van Solidworks het is afgeleid!! Opmerking 2: Sorry dat dit op je valt, maar het is een tirade die al geruime tijd jeukt.
Deze schetsen dienen als schetsen voor mijn CAM-software die is ingesteld met mijn cnc-machine Ik voeg dan nog een schetslaag toe met de CAM-software die de homothetie afhandelt, solidworks niet. Helaas beheert de CAM-software het beheer van formules en beperkingen niet zo goed als solidworks, anders zou ik alles rechtstreeks in CAM hebben gedaan.
Dus mijn doel is als volgt, bijvoorbeeld: Ik ontvang een aanvraag voor een koffer van 1350 x 1200 x 965, 63 mm helling
→ ik deze waarden invoert in de vergelijkingen in mijn sldprt-bestand → genereer ik automatisch de DXF met de schetsen in de juiste lagen → importeer ik de dxf in mijn CAM-software waarop ik de goed geplaatste schetsen opnieuw verwerk met de juiste lagen + de overlay die homothetie vereist.
Deze manipulatie moet enkele tientallen keren per dag worden uitgevoerd.
(Ik heb solidworks 2022 SP5)
(geen zorgen over de tirade, het is gewoon tekst op een webpagina )
Handmatige selectie van de 15-20 segmenten en wissel lagen met de hand. Als je gewoon de grootte van je schets vergroot, volgt deze zonder enig probleem en hoef je voor zo weinig geen macro te ontwikkelen.
Het exporteren van schetsen naar lagen werkt nu wonderwel.
Ik heb echter net de test gedaan Ik heb een tekening opgenomen met mijn kamer en de schetsen in 2 aparte lagen gezet. (na het omzetten van de weergave naar een schets).
Ik heb een probleem. Als u het .sldprt-bestand opnieuw opent, worden de waarden van de vergelijkingen gewijzigd. Ik sla op en sluit af Wanneer ik de tekening open, worden de afmetingen niet bijgewerkt.
Kan dit te wijten zijn aan het feit dat het aanzicht is omgezet in een schets?
Inderdaad Het feit dat je de weergave hebt omgezet naar een schets verbreekt de koppeling met het onderdeelbestand volledig. We zullen een andere techniek moeten vinden...
Het ideaal is om te beginnen met een volume en vervolgens in de MEP de lagen van de randen te veranderen. Hier geen volume, dus geen rand, dus geen laag. SW is gemaakt voor 3d door voor een eenvoudige schets weergave te zetten in plan, vandaar de PB.
De oplossing met het volumegedeelte werkt naar behoren Ik kan geen 3 lagen maken, of zelfs twee, maar het is een redder in nood om alleen de contouren van de onderdelen in één laag te hebben.
Bovendien past alles zich correct aan door opnieuw op te bouwen