Ik zou hulp nodig hebben bij het maken van een macro op Solidworks:
Dit is wat ik graag zou willen krijgen.
Ik heb een gele cilinder.
Ik heb een tweede blauwe cilinder.
Wat ik zou willen doen, is een verwijdering van materiaal in de gele cilinder volgens de blauwe cilinder met verschillende coördinaten en parameters. Ik heb de gele cilinder die volgens een hoek C moet worden opgesteld . En dan heb ik nog de blauwe cilinder die op X gezet moet worden. Ik zou dan de combinatie van de twee nodig hebben: ik draai de gele cilinder xC, ik beweeg axiaal van yX van de geelblauwe, ik doe een materiaalverwijdering. Dan doe ik weer xC rotatie van de gele cilinder, ik beweeg axiaal van zX, ik doe een materiaalverwijdering. En dat X keer.
Mijn parametertabel kan in een Excel-tabel of een andere zijn. Hieronder vindt u een diagram van wat ik zou willen met een Excel-tabel van de parameters die ik zou kunnen hebben.
In werkelijkheid heb ik 1,57°, wat overeenkomt met een axiale voeding van 0,042 mm.
Ik wil graag minstens 3 bochten maken, d.w.z. 360° x 3 = 1080°. 1080/1,57 = 688. De macro zou dus minimaal 688 materiaalverwijderingen aan moeten kunnen. Ik hoop dat het niet te zwaar wordt.
Denk je dat het haalbaar moet zijn? Ik heb geen kennis van macro op Solidworks. Bij voorbaat dank
Uit nieuwsgierigheid heb je een beeld van wat je uiteindelijk wilt, ik denk dat het degenen die hier langskomen zal helpen. Maar ik heb het gevoel dat je met zo'n kleine hoek moet roeien om dit allemaal te genereren.
Afgezien van het feit dat Solidworks kan vertragen, is er een klein ding dat me stoort, het is de opmerking "Ik heb geen kennis van macro op Solidworks", vanaf daar kan het een beetje vervelend zijn ...
Bedankt voor je antwoord, maar nee, ik ken deze functie en het is niet wat ik zoek. Het behoort tot mijn taak om verspaningen te simuleren. CNC-besturing, je moet het zien als schokkerige bewegingen, en ik krijg geen glad profiel van mijn kant maar facetten die ik graag in 3D zou willen reproduceren door zo nauwkeurig mogelijk te doen wat de machine doet; d.w.z. een gegeven rotatiebeweging in C voor een axiale vervroeging in X
Voor de vraag " Tenminste, ik zou graag willen weten of het haalbaar is ", zolang bijna alle functies van Solidworks toegankelijk zijn voor de API's dan kunnen we, zonder al te veel risico, zeggen dat ja het is haalbaar. U kunt beginnen met het opsommen van de functies die u nodig hebt met behulp van bijvoorbeeld de macrorecorder.
Hoe een assemblage op Excel op te zetten. Zo kan ik mijn hoek C en mijn X positie instellen. Wat ik niet weet hoe ik dat moet doen, is mijn behoefte transcriberen, namelijk het lezen van de regel N in het Excel-bestand met de parameter X en de parameter C, de assemblage bijwerken, een materiaalverwijdering uitvoeren en dan gaat de macro verder door de regel te lezen die volgt op N + 1 met de parameter X en de parameter C, werkt de assemblage bij, voert een materiaalverwijdering uit en gaat vervolgens naar de N+2-lijn enz... tot N+ oo, of tenminste, totdat je bij een lege regel in de Excel-tabel komt.
Als je me de VBA-code voor deze functie zou kunnen geven, alsjeblieft..
Dus ja, er is de volumeverwijdering, maar het was continu en niet schokkerig zoals hij wenst, ik kon hetzelfde doen met een spiraal maar met 1 eenvoudige materiaalverwijdering op x dikte en vervolgens een herhaling door curve. Dan hoef je alleen maar de verschillende dimensies in te voeren in het vergelijkingssysteem van bijvoorbeeld SW of deelfamilie via een Excel-tabel als je de maten wilt wijzigen.
Wees voorzichtig, het verwijderen van materiaal komt niet noodzakelijkerwijs overeen met de werkelijkheid als het gereedschap op zijn plaats blijft en u het gele deel draait (verwijdering van stappen door beweging) aan de andere kant als het gereedschap naar achteren beweegt, dan rotatie van het gele en opnieuw bewerken dan achteruit enzovoort, daar ja het beeld dat ik heb bijgevoegd zal dicht bij de werkelijkheid liggen.
In de hoop dat ik duidelijk was^^
Natuurlijk kost het verwijderen van x688-materiaal tijd, droom niet, maar als je eenmaal klaar bent, kost het minder tijd om de waarden te wijzigen.
Onder welke SW ben je??
Ik voeg het stuk toe in SW 2019 voor degenen die dat kunnen.
Uit mijn hoofd denk ik dat het mogelijk is om van een VBA een kleine interface te maken om alle zijden / diameters in te voeren en bijvoorbeeld de SW-vergelijkingen te gebruiken om de verhouding tussen spiraallengte / aantal omwentelingen / toonhoogtes te maken.... Het hangt allemaal af van hoe het in feite zal worden geconfigureerd.
Als je in SW 2019 bent, hoef je alleen maar de waarden naar wens te veranderen ^^, in ieder geval bedankt, het heeft je in staat gesteld om je hersens te pijnigen, het voelt goed ^^
FUZ3D, je kunt me misschien helpen met een ander probleem, dat vergelijkbaar is.
Ik heb nog een ander hulpmiddel, namelijk het bijsnijden van de kookplaat. Zie hieronder
Je moet je voorstellen dat de kookplaat, het gereedschap, een wormschroef is waarop je gougurs hebt gemaakt, d.w.z. axiale sneden om tanden te maken. Voor simulatie hoef ik deze gougurs niet te hebben. Is het mogelijk om hetzelfde te doen als wat je eerder deed, dat wil zeggen dat als ik mijn gereedschap met X graad draai, mijn onderdeel met Y graden roteert, en bij elke rotatiegraad zou ik materiaal willen verwijderen. Mijn schroef heeft rechte zijkanten. De veelheid aan materiaalverwijdering met de twee gesynchroniseerde rotaties zou er als volgt uit moeten zien:
Dus, met een schroef met rechte flanken, zal ik in staat zijn om tanden in cirkel te hebben ingewikkeld. Bij voorbaat dank.
En om rechte tanden te geven, mag het gereedschap niet op en neer gaan? Anders zou het tandwiel tanden in een boog hebben en niet recht als ik me niet vergis, om nog maar te zwijgen van de vervroeging tussen het gereedschap en het tandwiel voor de diepte van de tanden.
FUZ3D, nee dat is wat ik wil, ingewikkelde tanden van een cirkel, of een boog van een cirkel zoals je zegt.
Trouwens, hier is een overzicht van wat ik op mijn stuk heb kunnen doen met jouw methode. Het is precies wat ik zocht. Omwille van het vertrouwen kon ik het solidworks-bestand niet geven of uitzoomen op het hele deel.