Creatie van oppervlaktevolume op basis van 3 schetsen

Hallo

Ik zit al 2 dagen vast aan het maken van het oppervlak van een druppelvormige drijver op Solidworks. Ik definieerde 3 schetsen op de 3 vlakken. De afbeelding is in kopie.

Schetsen 1 & 2 zijn splines die door ongeveer twintig beperkte punten in [x;y] coördinaten gaan.

Schets 3 is een gesloten spiebaan die spiebanen 1 en 2 in elkaar knoopt, zonder rib. De afmetingen passen zich dus aan de positie langs de gestippelde as aan. Dit geeft je een idee van de uiteindelijke vorm die ik wil bereiken.

Ik stelde me voor dat ik het zweefoppervlak zou genereren door spline 3 langs de hele as te verplaatsen, maar ik kan de juiste functie voor het maken van het oppervlak niet vinden en/of de gekozen functie correct instellen .

Kunt u mij helpen?

Vriendelijke groeten

Donatien

flotteur.png

Als uw splines symmetrisch en vergelijkbaar zijn

Maakt een revolutie 

@+

1 like

Ik vergat te vermelden dat de profielen van splines 1 en 2 verschillend zijn, dus het is niet mogelijk om een revolutie te maken. Ik heb de test gedaan in de hoop dat de revolutie zich aanpast aan de verandering tussen de 2 profielen, maar dat is niet mogelijk met de functie :/

Hallo

U kunt slechts 1/4 van uw drijver modelleren om uw oppervlak te creëren. Vervolgens maak je symmetrieën om het hele lichaam te creëren.

Voor je oppervlak ga je een glad oppervlak maken tussen je profielen 1 en 2, en je schets 3 gebruiken in een geleidingscurve.

Na uw symmetrieën kunt u met de verdikkingsfunctie kiezen om een volume of alleen een dikte te creëren, of om uw oppervlakken achter te laten.

2020-11-08__flotteur.pdf
3 likes

Anders kun je het ook in 1 straightening doen. Maar je schets 1 opsplitsen in 2 schetsen. En hetzelfde geldt voor schets 2.

In je smoothing selecteer je je schetsen in de juiste volgorde. En je schets 3 in gidscurve. + Stevige gladmakende optie.

2020-11-08__flotteur_5.jpg
4 likes

Bedankt voor je twee antwoorden opiep27, ik zal het meteen testen en ik zal je vertellen of het geslaagd is;)

1 week later: het is me eindelijk gelukt om het volume te genereren met de tweede methode (4 schetsen + gesloten gladmaken). In dit geval is er geen geleidingscurve nodig, het programma begrijpt dat het oppervlak te allen tijde raakvlak moet zijn met de splines van elke schets.

Bedankt voor je hulp opiep27 :)