Is het mogelijk om andere onderdeeloorsprongen in een CAD-bestand aan te maken?

Hallo

Is het mogelijk om andere oorsprongen (referentie trihedron) te creëren in een solidworks deel?

Ik zag dat je een drievlak kunt maken, maar als ik een kromme wil maken door een reeks punten, neemt deze kromme noodzakelijkerwijs de oorsprong van het deel aan, niet die van mijn tweede drievlakker (interesse van dit drievlak voorlopig?)

Het native bestand dat ik heb opgehaald, is oorspronkelijk misplaatst ten opzichte van de fysieke referentie van het onderdeel.

Op catia kun je "overschakelen" van het begin naar een secundair drievlak, gemaakt om bijvoorbeeld coördinaten in te voeren, en het is erg praktisch in het geval van het ophalen van bijvoorbeeld controlepunten.

Ik had graag het verplaatsen van het lichaamsdeel willen vermijden, maar als ik geen andere oplossing heb, ga ik er doorheen.

Bij voorbaat dank.

Ik ben niet gewend om de steekimport te gebruiken, maar het verbaast me dat je niet kunt kiezen welke drievlakker je wilt gebruiken.

Een andere mogelijkheid: corrigeer het puntenbestand. Met Excel, als het slechts een offset van de oorsprong is, is het eenvoudig en snel; Voor een verandering van oriëntatie is het een beetje meer gedrongen.

Ik vind het principieel prettig om mijn input-, klant- en/of leveranciersgegevens niet te hoeven wijzigen. Het feit dat je kunt overschakelen van de originele drievlakker naar de brug stelt je in staat om de brug te maken. (onder V5 beheers ik het, maar hier heb ik de tool niet...)

Mijn punten zijn excel (tweede probleem omdat ik nog niet heb gevonden hoe ik een spreidingsdiagram van de spreadsheet of via een xyz-curve kan maken), maar hey, ik ga stap voor stap.

Ik heb wel een herijking volgens de 3 assen te doen, anders inderdaad in het slechtste geval had ik een formule doorgenomen.

In ieder geval bedankt.

Wat gebruik je precies om je punten te importeren?

Er was een truc die bestond uit het maken van een nieuw coördinatensysteem en het exporteren van het bestand in stap.

In de exportopties was er een plaats om het coördinatensysteem te specificeren dat als oorsprong van de export moest worden genomen.

Ik heb het nog niet zo lang gebruikt, ik weet niet of het nog werkt.

2 likes

bedankt Pascal, deze methode werkt (selecteer coördinatensysteem in de stap exportopties)

Nou, aan de andere kant, om het deel in 5 assen opnieuw te kalibreren, het is rock-'n-roll, maar ik zal het behandelen.

2 likes