Maak een lus, solidworks

Hallo 

Ik moet een 3D-model maken van een meubelproject, alleen heb ik een "lus" te doen en zoek ik tevergeefs naar de oplossing.

Ik hoop dat je me kunt helpen. 

(Dit is een mockup, het item met de lus wordt op de centrale "kofferbak" geplaatst.) Ik gebruik de 2013 versie van Solidworks.

Bedankt.

img_20180507_084948.jpg

Ja, wij kunnen u helpen.

Ik zal kijken of ik de lus kan maken zoals die op de foto verschijnt.

De kleine moeilijkheid komt voort uit het feit dat de propeller geen regelmatige toonhoogte heeft, maar wel bespeelbaar is met een klein beetje gember in de kop. :-)

Dan vertellen we je hoe je het kunt maken met je oude versie van SW.

3 likes

Groet.

Ik ben erin geslaagd om iets in de buurt te doen, maar het is niet erg mooi / schoon.

Ik heb een cirkel gemaakt die als leidraad dient om een lus te maken.

1 schets begin van de lus "een eenvoudige 8mm lijn"

1 schets einde van de lus "een eenvoudige lijn idem van 8mm" met een helling

Hiermee maakt u een 3D-schets met een spline zonder deze op de cirkel vast te klikken

Verbind het begin en einde van de Spline met de begin- en eindschets

En het moeilijkste is om een mooie kromming te hebben terwijl je wordt geleid door de cirkelvorm door de 3 vlakken af te wisselen om de kromming punt voor punt aan te passen.

zodra de 3D-curve coherent lijkt, heb ik 2 tussenvlakken toegevoegd om de helling van het lint aan te passen. met een lijn van 8 mm (spanning in het middelpunt)

Vervolgens maak ik een "afgevlakt oppervlak" door in volgorde de esq start, inter 1, inter 2 en dan einde te selecteren. 

Op dit niveau heb je geen oppervlak, dus geven we het een dikte met het "Dikke" functiemenu: oppervlak.

Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de 2 uiteinden uit te breiden met de functie "gezicht verplaatsen" (ik weet niet of deze beschikbaar is op sw2013)

Ik hoop je te hebben kunnen begeleiden bij een oplossing, misschien niet de beste.

NB: Mogelijkheid om op 1 trede een spiraal te maken die je daarna verlengt als je een perfecte cirkel wilt. 

Trouwens, kun je mijn cirkel vervangen door een elips;)

Niet zo makkelijk uit te leggen als onderwerp, maar het fungeert als een ideeënbus;)

Fijne dag allemaal

ruban.png
7 likes

Hallo

Ik heb je FUZ3D-methode geprobeerd en ik geef toe dat het resultaat niet is wat ik hoop, maar ik zal het blijven proberen, misschien =) 

Bedankt in ieder geval, het is de "lus" die het dichtst in de buurt komt van wat ik precies  wil in vergelijking met wat ik al heb kunnen doen. 

Het is een van de laatste stukken die ik mis om het 3D-ontwerp van mijn meubels af te ronden en het is natuurlijk niet de gemakkelijkste ;)

Ik kan je zo'n model aanbieden

Zelfde als spiraalvormige propellerstart

na schets voor boven en onder

(Ik heb een positioneringsfout omdat ik goed verschoven maar parallel ben..... sorry);-(

3D-schets via een spline in 4 exemplaren

Creëren van een rechthoekige doorsnede voor vlakvlakprofielen

Van jouw kant was ik genoodzaakt om 4 gladstrijken te doen, anders gaat het niet goed

Ik voeg het parasolid-bestand aan u toe sinds de SW diff-versie

2017 voor mij ;-(

@+ ;-)

boucle_anneau_canne_a_peche.x_t
4 likes

Hallo

Het is waar, niet gemakkelijk, maar ik heb dat.

Ik ging ervan uit dat ik een rechthoekige schets heb die in één draai 90° draait rond een soort donuts.
Moge de kracht met je zijn.

obiwan.x_t
2 likes

Hallo gt22,  heeft u de mogelijkheid om uw bestand op te slaan onder een eerdere versie?  (2012/13). Zo niet, zou je dan het solidworks 2017-bestand kunnen plaatsen? Ik heb misschien een manier om als student een recentere versie te hebben. 

Je vorm is geweldig, maar ik heb echt moeite om het opnieuw te doen, ik ben nog geen expert in de software, ik werk er nog maar kort aan. 

Hallo OBI WAN, ik ga je methode proberen , het is misschien eenvoudiger.

1 like

@ Raph

hier is mijn bestand in SW 2017

@+ ;-)

boucle_anneau_canne_a_peche.sldprt
2 likes

Hallo

Het is me gelukt om deze "laatste curve" te maken, alleen is het nog niet niquel en bovendien ben ik niet zo te schalen;)

Ik krijg mijn hoofd rond en het is nog steeds niet oké, het is frustrerend ^^.

Het idee is om deze ronding op mijn meubels te zetten die ik aan je ga bevestigen, het is het laatste stuk en ik moet vooruit. 

courbe_final.sldprt

Hier is het laatste meubilair, de coube bevindt zich aan de kant van de langste voet op de grond voor een kwestie van stabiliteit, de gesp fungeert als een "hanger". 

serva_padrona.sldasm

Je moet een Pack & go (take-away samenstelling) maken om je assemblage op te sturen, voorlopig is deze leeg;)

1 like

al op het oppervlak gladmaken1

u neemt uw 3D-schets in geleidingscurve

Dat zou je niet moeten doen, maar je moet het net hieronder nemen

De parameter van de bouwlijn

@+

Hier is een nieuw stuk

(het heeft me een beetje opgeblazen dit verhaal)

zie bijlage

Ik heb gekozen voor een spline

en een geveegd oppervlak

en speelt via de opties volg het traject en  geef een draai in graad op

Je moet heel voorzichtig zijn dat elke bocht

of met een straal die veel groter is dan de doorsnede van het profiel

anders werkt het niet ;-)

(zelfs in oppervlakte en toch gaan we verder in oppervlakte dan in volume)

Nu is het aan jou om de klus te klaren

en pas de spline aan zodat deze zo dicht mogelijk bij je afbeelding komt ;-)

bijgevoegd bestand SW 2017

@+ ;-)

boucle_anneau_1.sldprt
1 like

Hetzelfde, maar met 180° minder rotatie 

Persoonlijk vind ik het mooier

Idem dito, het is aan jou om te optimaliseren

@+ ;-)

boucle_anneau_2.sldprt
1 like

Hij zal het niet kunnen openen, hij is in SW2013;) Maakte hem parasolid of iges.

Het is nog steeds hetzelfde probleem met Sw als je een van de nieuwste versies hebt..; Niemand kan het openen, anders had ik je graag mijn model gegeven maar van wat ik zag heb je het niet zo slecht gedaan.

Alleen dat je er de voorkeur aan gaf om een rechthoek + oppervlak te maken in plaats van een lijn + oppervlak en dan dikker te maken.

Aan de andere kant, zoals ik hierboven al zei, is je assemblage leeg, de onderdelen waaruit het bestaat ontbreken.

@fuz3d

het ging naar SW 2017

We hebben gisteren samengewerkt via Team Viewer

en we konden ook zien dat het geen goede grafische kaart had en ik denk dat dat ook straft voor modelleren 

Een fijne dag

@+

1 like

Hallo

Gewoon om deel te nemen aan de wedstrijd :-) Zonder meer ben ik niet all the way gegaan vanwege de uitstekende voorstellen die al zijn gedaan.

Een curve gepositioneerd met stippen en een sweep. Voordeel: men kan de vorm gemakkelijk aanpassen, door de positie van een punt aan het einde van de constructielijn te variëren.

Fijne dag

ebenisterie_boucle_decor_v1.png
1 like

Hoi allemaal

We komen dicht bij het doel, ik heb nog steeds een klein probleem, ik heb mijn curve, maar ik moet nog een "stukje" toevoegen in de continuïteit ervan.

Ik heb het geprobeerd, maar het resultaat is er niet, terwijl ten minste één kant van het "stuk" aan een van mijn stukken is toegevoegd.

Ik zal de montage (als ik de Pack&Go correct heb gedaan) bevestigen.

serva_padrona_2_test.zip
1 like

Kijk alvast naar je 3D schets verbindingen

@+ ;-)

Hoi allemaal

Eindelijk klaar, ik heb nog maar een paar kleine details toe te voegen en we kunnen verder gaan met de productie =).

De curve is niet per se perfect, maar hoe dan ook, het eindresultaat zal niet precies hetzelfde zijn in de werkplaats =) 

Dank u allen voor uw hulp, ik voeg enkele meningen van het resultaat toe. 

serva_padrona.png