Ik ben een zitvlak aan het modelleren voor een stoel. Ik kan geen schoon en glad oppervlak krijgen, wanneer ik mijn oppervlak controleer met behulp van de zebra- of krommingstool, vertoont het enkele uiterlijke gebreken.
Voor mijn eerste poging heb ik mijn oppervlak in 4 stukken gesneden , ik heb 4 randvlakken gemaakt. Daarna heb ik het hele ding symmetrisch genaaid en genaaid.
Ik wilde weten of er een andere manier was om dit oppervlak te maken. Mijn idee zou zijn om de omtrek te gebruiken die mijn oppervlak afbakent en vervolgens mijn 5 geleidingscurven te geven om mijn oppervlak in één stuk te definiëren, is dat haalbaar?
Probeer met "Oppervlaktevulling" door 4 grenzen aan te geven met mogelijke raaklijnen en curves of spanningsschetsen. (Het werkt ook met een 3D-schets met punten)
Dank u voor uw antwoord. Ik heb het geprobeerd met een volledig oppervlak, maar het is niet geweldig, althans voor mij. Dat heb ik gedaan met het randvlak als resultaat. Ik bevestig mijn stuk als het helpt, zodat je het kunt proberen.
Enkele indicaties om het verwachte resultaat te verkrijgen...
- de functie Surface-Smoothing lijkt het meest geschikt voor u; - Het is wenselijk ervoor te zorgen dat de eindpunten van de geleidingscurven op de profielcurven worden gepositioneerd en vice versa. SolidWorks heeft soms moeite met curve "overshoots"; - Om de symmetrie van de zitting te garanderen, is de eenvoudigste manier om een half oppervlak te definiëren en vervolgens de andere helft te genereren door symmetrie. Vergeet niet om het normale halfoppervlak te beperken tot het symmetrievlak om een rand in het midden van de stoel te voorkomen.
Het bijgevoegde model is gemaakt met SW 2018, zonder de schetsen volledig te beperken. Vriendelijke groeten.
Heel erg bedankt voor je antwoord, en dat is precies wat ik wilde doen. Ik heb iets geleerd omdat ik niet wist dat het mogelijk was om de profielen te scheiden en rondingen op deze manier te geleiden. Ik zet de zeefdruk op om deze methode van het maken van een oppervlak te delen.
Hierdoor kan ik mijn onderdelen in de toekomst verbeteren.
Vergeet niet het antwoord te noemen dat uw probleem heeft opgelost. Het maakte het inderdaad mogelijk om de vraag op het forum te sluiten en maakt het ook mogelijk om andere gebruikers te helpen die hetzelfde probleem zouden hebben.