Onenigheid tussen vrienden, die Levi brug maken

Hoi allemaal

Ik registreer me op dit forum omdat ik een project heb om een elektrische ophaalbrug te maken.

Tijdens de uitleg/schema's maken aan vrienden kwamen we een meningsverschil tegen, wat ik helemaal niet begrijp. Het onderwerp komt vaak 's avonds ter sprake en ik voel me een beetje eenzaam (10 van mijn vrienden zijn het niet met me eens en slechts 1 is meer mijn mening)

Om eerlijk te zijn stoort het me een beetje, als ik het mis heb zou ik graag willen weten waarom en begrijpen.

Laat het me uitleggen; Ik wil een motor die een as aandrijft via een reductietandwiel op de grond zetten. De motor is aan één kant gepositioneerd en drijft een vrij robuuste as van 5 meter lang aan, deze as wordt vastgehouden door lagers (3 of 4) en de lagersteunen zijn afgedicht aan de grond.

Dus ik dacht eraan om een motor te plaatsen, om deze as van 5 meter te laten draaien. Mijn vrienden denken dat het beter is om er 2 te plaatsen, één aan elke kant.

Naar mijn mening maakt het geen verschil om er één aan één kant te plaatsen, dan één aan elke kant 2 keer minder krachtig.

Dit is waar we het niet mee eens zijn... En voor mij is hun redenering niet logisch. Door hen te vragen om te detailleren, is het voor hen gemakkelijker om de as in rotatie te stoppen op 4,5 meter van de motor dan op 50 cm, omdat er een verlies van kracht van de motor is.

Voor mij maakt het geen verschil!

Dat er een verlies is op de lagers, ter hoogte van de motor of ter hoogte van het reductietandwiel, ok, het lijkt me logisch, maar dat er een verlies is aan het einde van de as?!  
Voor mij is die er niet, en als die er wel is, zou ik zeer verrast zijn (+ zeer verbaasd zelfs, voor mij is het net zo logisch dat wanneer je een object loslaat, het valt vanwege de zwaartekracht...) ! Zeker als dit verlies zo groot is dat je er 2 motoren op moet zetten!

Wat denk je?

Hallo @vogue503

Een klein diagram zou welkom zijnom te zien waar de as is.

Daarnaast moeten we ook het gewicht van het brugdek (vloer) vermelden.

Heb je de traditionele pijlen en kettingen opgegeven die de Levi-brug optillen?

Hoe zit het met het koppel dat nodig is bij het motorvermogen?

KORT! Zodra u deze vragen beantwoordt, ziet u direct de voordelen van één of twee motoren.

Vriendelijke groeten

PS: hoe dan ook, het probleem is naar mijn mening niet dat van een of twee motoren, maar in alle mechanica eromheen

3 likes

Al aan de basis zag ik zelden 2 (of meer) motoren in serie gemonteerd op iets anders dan prototypes. Dit heeft een simpele reden: het synchroniseren van 2 motoren is bijzonder lastig. In dit specifieke geval, zelfs bij het verzenden van hetzelfde commando naar de 2 motoren, simpelweg vanwege de dispersies, is er altijd één motor die meer zal forceren dan de andere, vandaar een schokoperatie.

Als we het hebben over een brug van dit type:
of

Het is belangrijk om te weten dat er een contragewicht bij het landhoofd zit, wat betekent dat de motor een lage kracht produceert gezien de betrokken massa's.

Als we uitgaan van een theoretisch geval van een lange as die resulteert in een hoog koppel (sterk verschoven belasting), is er een torsieverschijnsel (waarschijnlijk het door uw vrienden genoemde krachtverlies) dat kan optreden afhankelijk van de manier waarop de belasting en de motor op de as zijn aangesloten. Daarom plaatsen we contragewichten...

7 likes

Hallo

Allereerst moet ik u vragen om deze zin, die helemaal niet duidelijk is, te verduidelijken, een diagram zegt meer dan duizend woorden en zou veel duidelijker zijn

"Dit is waar we het niet mee eens zijn... En voor mij is hun redenering niet logisch. Door hen te vragen om te detailleren, is het voor hen gemakkelijker om de as in rotatie te stoppen op 4,5 meter van de motor dan op 50 cm, omdat er een verlies van kracht van de motor is. "

Vanuit mijn oogpunt als mechanisch tekenaar heeft stefbeno helemaal gelijk en daarom moet je niet 2 motoren plaatsen maar slechts één.

De synchronisatie van 2 motoren is niet eenvoudig en vaker met Brushless en in jouw geval zal het een asynchrone motor zijn, denk ik, dus je kunt dit idee vergeten om een motor aan elk uiteinde van je as te plaatsen

Bovendien vermijdt het 2 motorsteunen, 2 transmissies, 2 koppelingen.

Het echte probleem met een lange as is het draaien. Dus afhankelijk van het koppel dat uw motor op deze as zal uitoefenen, zal het nodig zijn

dat het materiaal en de diameter van de as dienovereenkomstig worden gedimensioneerd. Oeps, ik zag net dat stefbeno hetzelfde zegt in zijn laatste bericht, het is dat we het eens zijn;) En ik denk ook dat dat het fenomeen is waar je vrienden het over hebben.

Goedenavond

Allereerst bedankt voor je antwoorden en sorry voor dit late antwoord, als je onderweg bent, is het niet gemakkelijk om de tijd te nemen om te antwoorden.

Dus hier is een diagram (gemaakt met de middelen die voorhanden zijn omdat ik in een hotel ben):

1 - massieve as met een diameter van ongeveer 2 tot 3 cm

2-motor + transmissie (ik ga niet in op de details van de transmissie (ketting, tandwiel etc...)

3-Ophaalbrug vloer (2mx4m)

4- Verzegeld IPN

5- Touw

6- Touw haspel (Scooter/auto wiel?)

7-gewapend beton

8-Dragende steun (X4 op het schema)

9- Chemische draadstangbevestiging in lagerbeugel van gewapend beton

Allereerst, voordat ik in details treed, wat mij op dit moment interesseert, is dit mysterieuze verlies van kracht aan het einde van de as, dus ik zal daar beginnen.

Van wat je me vertelt, denk je dat mijn vrienden denken dat het verlies komt door het draaien van het metaal. Ik denk het niet, want ze namen deze andere voorbeelden:

-Als u een staaf van een meter op een kleine accuboormachine plaatst, is het niet mogelijk om de as in beweging te stoppen in de buurt van de boormachine, maar na een meter is het wel mogelijk.

-Als we in het uiterste geval een motor die een as van 100 meter aandrijft op een lager zetten (alsof mijn ophaalbrug groter was maar niets te dragen had), is de kracht op 100 meter van de motor niet hetzelfde als op 1 meter van de motor

-"Het is zoals met alles, er is een verlies van vermogen in de leidingen met water of elektriciteit als er + lengte is" (voor mij heeft dit voorbeeld er niets mee te maken omdat de as hier altijd even lang is...)

Wat de torsie betreft, dacht ik dat ik het probleem zou compenseren door de diameter/robuustheid van de as aan te passen + zoveel lagers te plaatsen als nodig is (er ontbreken er trouwens 3 op mijn diagram, het zou goed zijn om er een paar voor en na elke touwopwinder te hebben)  kun je bevestigen?

Voor je andere vragen (een beetje off-topic maar erg interessant!):

Voor Zozo:

Ja, ik ben het er helemaal mee eens, het is de mechanica eromheen die me de meeste tijd zal kosten en ik ben erg blij dat ik dit forum heb ontdekt!

Wat betreft het gewicht van de vloer, dat is het hele probleem en daarom geef ik de slotgracht op! om de dikte van de op te tillen vloer te beperken. Als ik een notenbalk plaats, zullen de kosten + hoog zijn omdat het voorlopig inderdaad een dikke + bcp vloerdikte en waarschijnlijk een contragewichtsysteem zou vereisen.

Voor StefBeno en oroux1:

Wat betreft het nadeel van het monteren van 2 motoren op een as, ik ben me er terdege van bewust, het is ook de eerste opmerking die ik maakte toen mij werd verteld over het 2-motorige systeem.

We bevinden ons dus op een brug van het type "versterkt kasteel".

Kun je een extra zijaanzicht maken waar we het pad van het touw kunnen zien?
Wat is het nut van verzegeld IPN?

In dit specifieke geval is het idee van de 2 motoren goed, maar elk moet zijn furler onafhankelijk aandrijven, dus geen 5 m lange as en de kleine offset tussen de motoren zal niet schadelijk zijn voor het systeem.

2 likes

Hallo Stefbeno,

Dank u voor uw antwoord, inderdaad het idee van de 2 motoren zonder as is niet slecht:)

Het vermijdt het monteren van een as van 5 m. Aan de andere kant levert het wat extra problemen op om op te lossen, je zou de voor- en nadelen tussen as en 2 motoren moeten afwegen.

Als een van de motoren uitvalt, mag ik de vloer niet draaien, als er een stroomstoring is, moet ik deze handmatig kunnen openen, en de as is in dit geval nog steeds praktisch.

Maar aan de andere kant hoef ik het systeem niet meer te begraven, om te graven inderdaad!

Dus hier is nog een shema (nog steeds even mooi :P):

We zouden een systeem moeten toevoegen voor het begin van de opening, ik weet niet echt wat ik moet doen, behalve het kantelen van de IPN om bij het begin te helpen met de zwaartekracht, of een soort veer aan de bovenkant te plaatsen, als je ideeën hebt waar ik :) geïnteresseerd ben.

Wat betreft het verlies van vermogen op de lange as, kunt u antwoorden of er een is of niet alstublieft (afgezien van de torsie).

Bedankt

Hallo

En zo? op de ouderwetse manier...

ok je hebt nog twee IPN's nodig, maar één motor is genoeg en het is gemakkelijker open te houden == blokkeer het contragewicht

Bij uw montage zal u ook moeten voorzien voor een kabelverstopping.

Chrtof

b9718317971z.1_20190122124431_000gjbcqunhn.2-0.jpg
1 like

Hallo Chrtof,

Ik heb erover nagedacht, maar het is te hoog als het eenmaal gesloten is.

Voor het blokkeren van de kabel is het inderdaad te verwachten, ik weet nog niet hoe, hetzelfde is het om te graven...

Voor de goede orde, als ik de prijs van een schuifpoort van dit formaat zie, zeg ik tegen mezelf dat het veel leuker en goedkoper kan zijn om een ophaalbrug te maken. Ik heb veel punten te zien, ik zou eventueel de stappen op dit forum kunnen beschrijven voor degenen die geïnteresseerd zijn.

Om u een idee te geven van het voltooide werk, volgen hier de specificaties:

- Opening van 4m (ingang voor vrachtwagens)

-2m hoog (wind te zien)

- Openen via 5 tot 10 afstandsbedieningen

- Openen op afstand via telefoon (internet)

-Veiligheid voorop (voorzie alle gevallen waarin de vloer kan vallen en ga deze tegen met veiligheidselementen)

- plan voor mechanische/elektrische storingen van de motor(en), plan om deze handmatig te kunnen openen

- hebben 2 verschillende motoruitschakelsystemen wanneer sluiting wordt gedetecteerd (bijvoorbeeld 3 schakelaars die de motor stoppen, 2 in serie die de "elektronische" uitschakeling regelen en één voor een stroomregeling in geval van elektronische bug)

-maak gebruik van het Levi-brugsysteem om een bepaalde hoeveelheid water te verhogen, om het in de kleine vijver van de moestuin ernaast te laten vallen om het water van zuurstof te voorzien.

-Eventueel kijken of het mogelijk is om een kleine gracht of een greppel onder de vloer van de ophaalbrug te leggen.

Het project is gepland voor 2021, dus ik heb tijd om over dit alles na te denken:)

De meest onduidelijke punten op dit moment zijn:

- de aanvaarding van het gemeentehuis

-of zoek de mechanische elementen

- de keuze van de motor(en)

"Ik heb erover nagedacht, maar het is te hoog als het eenmaal gesloten is. "      Als je 2 meter dek hebt , ben je hooguit 4 meter hoog.     Laten we eens kijken of je de ruimte hebt.

De specificaties komen een beetje "enthousiast" over.   Wil je een vrachtwagen van 4m breed  en 2m hoog passeren?

"-Mogelijk, kijk of het mogelijk is om een kleine gracht of een greppel onder de vloer van de Levi-brug te leggen. "

Houd hier rekening mee voor het  fundament van je pijlers...

Veel succes

Chrtof

pont.png

Om de eerste vraag te beantwoorden: wat gebeurt er aan het einde van een Ø10 mm lange as van 1000 mm die in de boorkop van een boormachine wordt geplaatst? Persoonlijk probeer ik het niet vast te houden, ik houd me vast aan mijn polsen.
Hoe kan dit worden gerechtvaardigd?
In rdm zijn er 3 soorten vervorming: spanning/compressie, buiging en torsie.
Als er sprake is van "vermogensverlies", betekent dit dat er sprake is van energieverlies en dus vervorming.
Als je vrienden nog steeds twijfelen, bied dan aan om het uit te proberen...

4 likes

Het grootste probleem zal dit zijn: beveiliging.
- zorg er bij het hijsen voor dat er tijdens de verplaatsing ALTIJD niets en niemand op het dek is (vooral als het toegankelijk is vanaf de openbare weg);
- Zorg er bij het afdalen voor dat er niets en niemand onder het dek is, al is het maar in de landingsplaats. Als er een gracht is, moet deze diep genoeg zijn om er iemand in te laten nestelen (zie de liftputten) anders zorgen voor een detectie...;
- de verschillende gevallen van falen beheren (wat gebeurt er in het geval van een breuk van het touw of de verankering ervan => systeem dat de beweging BLOKKEERT (volgens het vorige punt is een eenvoudige snelheidslimiet niet voldoende).

Ik betwijfel of het stadhuis een dergelijk project zou accepteren, zelfs als het zou worden voorgesteld met de garantie van een professionele bouwer. Het zou ontoegankelijk moeten zijn vanaf de openbare weg, de risico's zijn veel te groot.

Voor het mechanische ontwerpgedeelte, gegeven de specificaties:
- de touwen zouden worden vervangen door conventionele schakelkettingen;
- de 2 motoren aan de bovenkant van de pilaren en de aandrijfkettingwielen;
- aan het andere uiteinde van de ketting (ten opzichte van het dek) een inscheringssysteem en een contragewicht.
Waarom slepen: om het verschil in reizen te compenseren.
Het contragewicht maakt het mogelijk om een uitgebalanceerd systeem te hebben dat met de hand kan worden gemanipuleerd en om het vermogen van de motoren te beperken tot de startinspanning.
Om bij de opening te beginnen, laat u het dek gewoon 5-10° schuin staan.

Als er een slotgracht is, moet het dek het gewicht van een voertuig (of een deel ervan) dragen.
De wielbasis van een gemiddelde auto is ongeveer 2000 mm, het gewicht is 1,5 ton. Het is daarom noodzakelijk dat uw terras, op zijn steunen, 3t... Deze berekening is zeer veilig, maar...

Zodra het deck is gedimensioneerd, heb je zijn massa en kun je de rest op maat maken. Zorg ervoor dat de hefkracht varieert met de helling.

Om terug te keren naar de veiligheid, het grootste risico is de rupure van de aandrijving, moet elk van de systemen de lading al met een schokdemper kunnen dragen. Het zal dan nodig zijn om het systeem te vinden dat goed werkt, zodat in het geval van een breuk aan de ene kant, het bijna onmiddellijk aan de andere kant blokkeert (vandaar de hierboven genoemde schok).

In het geval van een slotgracht zal het nodig zijn om leuningen te voorzien om te voorkomen dat mensen vallen. Afhankelijk van de installatie zullen deze leuningen met de lift intrekbaar moeten zijn.

2 likes

Hallo @vogue 103

Voordat we verder gaan, moeten we een synthese maken, want we moeten tussen de regels door lezen om een idee te krijgen van de CdC.

Ik stel voor dat je een pdf maakt met een versienummer, zodat als je de epic wilt volgen, je alleen de nieuwste versie kunt openen.

Ik zal enkele punten samenvatten:

Te beginnen met (ophaalbrug en niet Levi) omdat het woord afkomstig is van het Latijnse levis (licht) en ook met de betekenis van letterlijk hefbrug opheffen ( levant. Net als de zon opkomt.)

Dus voordat ik zijn Latijn verlies: ik merk op dat uw project bestaat uit het voorstellen aan een Maîrie om een horizontale deur te gebruiken die op dezelfde manier stijgt als die van een ophaalbrug in plaats van een schuifpoort.
Daarom is er, eenmaal neergelaten, geen gracht nodig omdat het dek van de brug op de grond kan rusten: omdat het niet is om de voetganger een gracht te laten oversteken, maar alleen om op een deur te lopen die op de grond is geplaatst.

Ik zie enig voordeel in de afwezigheid van een slotgracht, namelijk dat je jezelf kunt vrijpleiten van belastingsproblemen en normen voor dit type constructie, wat een weerstand is van 500 kg per m² berekend op de lengte. (anders plons in de Tarn)

Het tweede voordeel dat je heel discreet hebt benadrukt, is dat van het gewicht. Een grote deur (geïnspireerd op een isoplane, aangepast aan de breedte en lengte) zal het lukken om water te weerstaan als de structuur zich buiten bevindt.

Ik denk dat je vrienden onzin praten met dit verhaal van verlies aan het einde van een boom. Ik houd nog steeds mijn ribben vast met het verhaal van de boor (ik doe geen MDR omdat ik waarde hecht aan het leven). Alle vrachtwagens, maar ook auto's, hebben aandrijfassen die lang genoeg zijn voor vrachtwagens met zeswielaandrijving.

Zodra de torsie tot 5° is , wordt het koppel volledig overgebracht.
Sterker nog, met een buis  van 40 mm en  Ø 33 inter en een lengte van 3000 mm en een moment van 391 Nm heb je een maximale hoek van 4,4° en een T-spanning van 43,43 MPa (met andere woorden, minder dan de games die je elders zult hebben).

Daarnaast is de maximale inspanning en wanneer de vloer horizontaal is en de inspanning afneemt naarmate je de vloer meer optilt. Bovendien is wat er getild moet worden niet gelijk aan het totale gewicht van de vloer, maar slechts de helft in het begin.

Dan gebruik je in plaats van een ketting een kabel. OK!! Behalve dat als je een wikkeling op een velg doet, je geen constant koppel voor je motor hebt (het  koppel neemt toe op hetzelfde moment als de diameter toeneemt vanwege de wikkeling op zichzelf). Dat gezegd hebbende, het is niet erg, aangezien het benodigde koppel afneemt tot meer dan 45° van het heffen).

Als de knik van de aandrijfas correct is berekend en omdat je een zeer laag toerental hebt en het uiteinde van de as maar een kwart van de totale vloer in beslag neemt, heb je helemaal geen tussenlagers nodig, die vervelend zijn om op te zetten en  vooral om uit te lijnen op een muur of iets anders.

Als we samenvatten

1. Wees niet bang met het koppel van de motorreductor niet erg krachtig (als we in het geval van een imitatiedeur op een vlakke ondergrond zijn geplaatst.
  2. In plaats van een velg te gebruiken, hoef je alleen maar vier flenzen op je buis te plaatsen (twee aan de ene kant en twee aan de andere kant).
  3. een enkel lager dat van kunststof kan worden gemaakt aan de kant tegenover de motorreductor
  4. een elastische koppeling tussen de motorreductor en de hefas, evenals een eenvoudige crabo om te voorkomen dat de motor blokkeert en opwarmt als de eindschakelaar (hoge deur) verkeerd is afgesteld of HS is).
  5. Zorg voor een dubbele veiligheidsvoorziening wanneer de deur naar beneden staat om te voorkomen dat de kabel in de tegenovergestelde richting oprolt en de deur optilt.

Ik begreep niet waar het IPN voor is, tenzij je ze beschouwt als de twee rechter- en linkerstijlen van de deur. In dit geval zijn vierkante buizen van 100 tot 120 mm meer dan voldoende en zijn ze ook esthetischer, tien keer lichter en gemakkelijker te bevestigen in de grond en ook minder gevoelig voor torsie dan een IPN die alleen is ontworpen voor bepaalde soorten krachten.

De laatste vraag die je jezelf moet stellen is: als de doorgaande as niet gewoon aan de bovenkant van de vierkante buizen kan zitten (als er geen vrachtwagen tussen de palen passeert), dan is de buis aan de bovenkant beter omdat het de retouren vereenvoudigt en de krachten vermindert en het maakt nog minder onderdelen.

Ik zit er goed!!! Vertel hem waar ik het mis heb en geef vooral de laatste details over wie of wat er tussen de berichten passeert. Afhankelijk van deze details zou ik je een esthetische tip geven.

Vriendelijke groeten

Hallo

Nou ja, het is in ieder geval duidelijk, het mysterieuze verlies komt voort uit onbekwaamheid (en misschien uit een gebrek aan charisma van mijn kant, het is triest :/) :-P

Oulala Stefbeno! Maar je bent een genie! Ik had het contragewicht opgegeven omdat ik dacht dat het te ingewikkeld zou worden om het op te zetten, maar zo had ik het niet gezien! Het is waar dat als ik gewoon een chuck/weight-systeem zou plaatsen, ik in feite 100% van de vloer zou kunnen dragen, en daarom de energie van de motor zou kunnen gebruiken om de vloer af te gaan en niet om hem op te tillen, wat ik denk + veilig is, plus als ik dieren heb, kan ik hem 1 meter van de grond stoppen en hem naar beneden laten gaan door er met de auto op te klimmen! (uiteraard met een systeem om te controleren of er niets achter zit)

En het is gemakkelijk om bijvoorbeeld 2 gewichten aan elke kant te plaatsen, en dat er de eerste 2 gewichten zijn die de vloer raken als de vloer in een hoek van 45° staat!

In dit geval heb je niet eens een as of 2 motoren nodig, denk ik, de vloer mag niet te veel draaien als hij maar naar één kant wordt getrokken, omdat hij door de gewichten wordt gedragen!

Voor het stadhuis, dus ik ben op het platteland en op mijn land en niet op de openbare weg, kan ik het niet ontoegankelijk maken, aan de andere kant kan ik de richting van de opening kiezen die kan helpen.

Voor de as bovenaan wilde ik me niet beperken in de hoogte... Ik heb er een tractor/foodtruck/dumptruck van 3,5 ton in gedaan... (dat is ook de reden waarom ik erover denk om de staartvin op te geven, anders zou ik er nog een nodig hebben om welk deel :P in te voeren)

Wat betreft de blokkeersystemen dacht ik erover om systemen te plaatsen die een beetje lijken op veiligheidsgordels in + gevoelig, ik zou er meer over moeten weten. (of het mogelijk is of niet)

Voor de IPN zijn het inderdaad alleen de palen, ik hou van oversizen, hoe dan ook tijdens het ontwerp zal ik plannen zodat er maar een paar elementen hoeven te veranderen als  ik een slotgracht toevoeg (gewicht + vloer?)... Nou, het zal afhangen van de prijs...

Zozo als ik aan de velgen dacht, was het om de snelheid van openen en sluiten te verhogen, maar het is waar dat de flenzen voldoende kunnen zijn, afhankelijk van de snelheid bij de motorreductor.

Aan de andere kant, wat bedoel je met niveau? (punt 3)

Je punt 4 is geweldig! Ik dacht erover om een mechanisch vergrendelings- + stroomuitvalonderdeel toe te voegen voor de veiligheid, maar daar had ik :) helemaal niet aan gedacht.

Hoe dan ook, in eerste instantie is de eerste vraag beantwoord, dus  ik zal de post opgelost doorgeven.

Ik heb veel projecten af te maken voordat ik deze aanval en ik zou zeker terugkomen op het forum voor de ophaalbrug en andere projecten voor mijn huis (het maken van een lift voor mijn robotstofzuiger, salontafel die in een hoge tafel gaat met geïntegreerde paaldansstang niet zichtbaar, enz.)

Nogmaals bedankt voor je antwoorden:) Het is erg constructief en interessant!

Ik zal daarom eind volgend jaar op het onderwerp terugkomen, en waarschijnlijk eerder op het forum om u mijn andere projecten ;) te presenteren.

Nogmaals bedankt:)

2 likes